پای کرونا به مراکز زیرپوشش بهزیستی و خانه‌های مددجویان باز نخواهد شد

مدیرکل بهزیستی استان همدان: اقدامات پیشگیرانه را با جدیت در پیش‌گرفته‌ایم.

  افراد زیرپوشش بهزیستی، از کودکان کار و سالمندان گرفته تا مراکزی چون مهدهای کودک و شیرخوارگاه‌ها، مراکز توانبخشی و... همه و همه این روزها نیازمند توجه ویژه در زمینه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا هستند چرا که تمامی گروه‌های سنی زیرپوشش این نهاد حمایتی در معرض خطر هستند و نیازمند حمایت‌های دوچندان بدین‌سان امید است تا پای کرونا به مراکز زیرپوشش بهزیستی و خانه‌های مددجویان این نهاد هرگز باز نشود.
هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و همچنین استان همدان، دستگاه‌های متعددی وارد کار شدند و هر یک به نوبه خود در حوزه‌های مختلف قدمی برداشتند؛ در این بین نقش نهادهای حمایتی در کنار نهادهای درمانی و امدادی پُررنگ است چرا که نهادهای حمایتی چون بنیاد شهید، بهزیستی و کمیته امداد از جمله نهادهایی هستند که با افرادِ در معرض خطر روبرو بوده و بایستی بر آلام آن‌ها تسکینی باشند؛ باتوجه به بحرانی که در آن قرار داریم ضروری بود از وضعیت خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی در این ایام جویا شویم لذا برآن شدیم تا گفت‌وگویی با حمیدرضا الوند، مدیرکل بهزیستی استان و رئیس ستاد پیشگیری، کنترل و مقابله با بیمارهای واگیر بهزیستی استان همدان ترتیب دهیم و اقدامات انجام شده از سوی این نهاد حمایتی در استان را جویا شویم که در ادامه آن را می‌خوانید:
حمیدرضا الوند در گفت‌وگو با سپهرغرب در خصوص اقدامات پیشگیرانه در زمینه ویروس کرونا به تشکیل کمیته استانی پیشگیری از بیماری‌های واگیر با مدیریت مدیرکل و کمیته‌های ادارات بهزیستی شهرستان‌ها با مدیریت رؤسای شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: ایجاد و آماده‌سازی واحدهای قرنطینه در مراکز شبانه‌روزی و مراقبتی توانبخشی استان همدان را نیز در پیش گرفتیم تا بتوانیم در صورت بروز هرگونه اتفاق، اقدامات مناسبی داشته باشیم.
مدیرکل بهزیستی استان همدان با تاکید بر اینکه اقدامات پیشگیرانه را با جدیت در پیش گرفته‌ایم، خاطر نشان کرد: بخشنامه داخلی در زمینه اجرای اقدامات کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری کووید 19 در مورخ سوم اسفندماه 98 تنظیم وابلاغ شده و کلیه بخشنامه‌ها وضوابط کنترل و پیشگیری از این بیماری سازمان بهزیستی کشور، دانشگاه علوم پزشکی استان و استانداری را در کلیه واحدها و مراکز تابعه ابلاغ و پیاده‌سازی کرده‌ایم.
الوند از تعطیلی مهدهای کودک، مراکز روزانه توانبخشی، برنامه‌های مراقبت در منزل در ابتدای اسفندماه به منظور مصون‌سازی خدمت‌گیرندگان سخن گفت و ادامه داد: گندزدایی و ضدعفونی مستمر و روزانه کلیه مراکز شبانه‌روزی دایر در سطح استان از جمله موضوعاتی است که به‌طور ویژه به آن تاکید داریم.
این مقام مسئول در ادامه به عدم پذیرش افراد جدید در کلیه مراکز استان از تاریخ دوم اسفندماه همزمان با آغاز شیوع بیماری کووید 19 اشاره کرد و افزود: ممنوعیت ملاقات و بازدید از کلیه مراکز شبانه‌روزی توانبخشی ومراقبتی (سالمندان، بیماران روانی مزمنف معلولین ذهنی) و کودکان ونوجوانان بی‌سرپرست از ابتدای اسفند و آغاز شیوع بیماری همچنین غربالگری، تب‌سنجی و سنجش مستمر میزان اکسیژن کلیه سالمندان، معلولان ذهنی و بیماران روانی مقیم مراکز شبانه‌روزی و مراقبتی استان همدان از دیگر اقدامات انجام شده در مسیرِ پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در مراکز زیر پوشش بهزیستی استان همدان بوده است.
رئیس ستاد پیشگیری، کنترل و مقابله با بیمارهای واگیر بهزیستی استان همدان در بخش دیگری از صحبت‌های خود از برگزاری دوره آموزشی حضوری با حضور کارشناسان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری ناشی از ویروس کرونا سخن گفت و ادامه داد: دوره آموزشی غیرحضوری و آزمون مجازی کارکنان جهت آشنایی آن‌ها با دستورالعمل عمومی پیشگیری از ویروس کووید 19 را نیز برگزار کرده‌ایم.
وی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار سپهرغرب خاطر نشان کرد: راهنمایی خانواده‌های زیر پوشش جهت شرکت در غربالگری و مراجعه به سامانه (https://salamat.gov.ir/) و همچنین کنترل و مذاکره تلفنی توسط مددکارانمان از دیگر اقدامات انجام شده در این مسیر است.
الوند با تاکید بر اینکه به منظور پیشگیری از شیوع بیماریهای حاد تنفسی وسایل بهداشتی شامل دستکش، ماسک و... در مناطق تحت پوشش DIC‌ها توزیع و آموزش‌های لازم به مددجویان ارائه شد، یاداور شد: ارتقای سلامت اجتماعی از رسالت‌های سازمان بهزیستی است بدین‌ترتیب در فضای به وجود آمده ناشی از شیوع بیماری کرونا صدای مشاور با شماره 1480 علاوه بر ارائه خدمات روانشناختی در حوزه‌های مختلف به صورت ویژه جهت کاهش استرس و اضطراب ناشی از بروز این بیماری ارائه خدمت می‌کند بدین ترتیب در حال حاضر همه روزه خط مشاوره 1480 از ساعت 8 صبح تا 24 به صورت اختصاصی به مشکلات روان‌شناختی مثل استرس و اضطراب در زمینه ویروس کرونا می‌پردازد.
وی با بیان این موضوع اظهار کرد: از ابتدای فروردین تاکنون 498 بار زنگ مرکز خدمات مشاوره روانشناختی 1480 به صدا درآمده است که از این تماس‌ها 298 مورد مربوط به استرس ناشی از کرونا، 112 تماس پیرامون تشخیص اختلال اضطراب و استرس و مابقی در زمینه‌های دیگر بوده است.
الوند با تاکید بر اینکه اداره کل بهزیستی استان نیز همانند کل کشور بنابه مصوبه ستاد ملی و استانی مبازه با کرونا پیرامون تعدیل نیروی کاری ادارات استان همدان تا 15فروردین‌ماه 1399 با حداقل ظرفیت پرسنل خود فعالیت می‌کند، افزود: تعدیل حضور کارمندان در واحدهای ستادی و شهرستان‌ها به معاونین، مسئولین دفاتر ستادی و روسای ادارات بهزیستی شهرستان‌ها واگذار شده است تا با برنامه ریزی شرایط به گونه ای فراهم گردد که ضمن ادامه روند خدمت‌رسانی و تعطیل نشدن فعالیت‌ها، کارهای ضروری با اتخاذ شیوه‌های مناسب به ویژه با استفاده از دورکاری و کاهش حضور کارکنان با ارائه مرخصی و شیفت بندی انجام پذیرد.
رئیس ستاد پیشگیری، کنترل و مقابله با بیمارهای واگیر بهزیستی استان همدان با تاکید بر این که نقش اساسی برنامه‌های حمایتی و توانمند سازی بهزیستی در خصوص کودکان کار و خیابان کاملا مشهود است، مطرح کرد: تیم اورژانس اجتماعی شهرستان همدان با حضور در اماکن پرتردد اقدام به توزیع ماسک و وسایل بهداشتی بین کودکان کار نموده و آموزش‌های لازم را به آنها ارائه داده‌اند از سویی با ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی توسط سازمان بهزیستی کشور کار شناسایی کودکان درمحل انجام و آموزش عملی پیشگیری از ابتلا توسط کارشناسان به کودکان شناسایی شده ارائه شده است.
وی با تاکید بر این موضوع، با بیان اینکه با مشارکت خیرین 450 پک بهداشتی شامل مواد ضدعفونی‌کننده، دستکش، ماسک و... توسط مرکز آموزشی کودکان کار اندیشه نیک‌بین 170 کودک کار شناسایی‌شده توزیع و این روند ادامه خواهد یافت، از توزیع 2400 جفت دستکش بین مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست توسط بانک رفاه استان خبر داد و گفت: در انتهای سال گذشته، به منظور پیشگیری از بیماری کرونا 294 معلول زیر پوشش این سازمان کمک هزینه تامین لوازم بهداشتی دریافت کردند.
الوند با اشاره به واریز سرانه 30 هزارتومان برای هر نفر به حساب مراکز تحت نظارت توسط سازمان بهزیستی کشور به صورت متمرکز، اضافه کرد: این مبلغ برای تهیه لوازم بهداشتی، موادضدعفونی کننده، ماسک و... جهت پیشگیری از شیوع کرونا ویروس به مراکز تخصیص داده شده است، هرچند مراکز با توجه به ماهیت فعالیت خود از قبل وسایل بهداشتی کافی در اختیار داشته اند اما انتظار می‌رود دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه راه تمهیدات لازم برای تامین اقلام مورد نیاز مراکز تحت نظارت بهزیستی را در اولویت قرار دهد.
وی با اشاره به این که کارگاه تولیدی صنایع دستی، فرش و... دیبا از مراکز تحت نظارت بهزیستی استان همدان نیز به جمع تولید کنندگان لباس بیمارستانی و ماسک پیوسته است، عنوان کرد: کارگاه صنایع دستی دیبا با تغییر خط تولید خود روزانه 5 هزار ماسک و 2 هزار دست پوشاک بیمارستانی تولید می‌کند از سویی در کارگاه تولید پوشاک بیمارستانی مرکز درمان و کاهش آسیب معتادان شهرستان کبودراهنگ نیز روازنه هزار دست لباس بیمارستانی تولید می‌شود.
این مسئول به دیگر برنامه‌های اجرایی توسط این نهاد حمایتی در استان اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر برنامه‌های غنی‌سازی اوقات قرنطینه خانگی کودکان و نوجوان بی‌سرپرست در خانه‌های کودکان و نوجوانان سراسر استان را با اجرای آموزش و مرور دروس، کاردستی، نقاشی، آشپزی، باغبانی، گلکاری وغیره را در پیش‌گرفته‌ایم که هم اکنون نیز در حال اجرایی شدن است.
** تاکنون هیچ‌مورد مثبتی از ابتلا به کروناویروس در مراکز تحت پوشش این اداره کل گزارش نشده است
الوند در ادامه صحبت‌های خود به ضد عفونی کردن و گندزدایی ستاد بهزیستی استان جهت پیشگیری از شیوع ویروس تنفسی کرونا توسط واحد خدمات اشاره کرد و گفت: تاکنون هیچ‌مورد مثبتی از ابتلا به کروناویروس در مراکز تحت پوشش این اداره کل گزارش نشده است.
مدیرکل بهزیستی استان همدان در بخش پایانی این گفت‌وگو از بسیج تمام امکانات برای پیشگیری از شیوع بیماریهای حاد تنفسی در تعطیلات نوروز خبر داد و یاداور شد: نظارت مستمر بر اجرای دقیق ضوابط پیشگیری و کنترل بیماری کووید 19 در مراکز شبانه‌روزی و دایر در سطح استان توسط ادارات بهزیستی شهرستان‌ها را جز اولویت کاری خود قرار داده‌ایم.

خبرنگار شکیبا کولیوند

کد خبر 15325

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد