چشم انداز بهزیستی استان گیلان در راستای پیشگیری از عفونت های حاد تنفسی

دکتر بهار پوررضا : مشاور مدیر کل و دبیر کمیته پیشگیری از بیماری های واگیر بهزیستی استان :چنانکه پیش از این و در گفتگوهای قبلی اشاره داشتم اقدامات بهزیستی استان گیلان در راستای پیشگیری از عفونت های حاد تنفسی از نهم آذر ماه سال ۱۳۹۸ با هدایت و ریاست مدیر کل محترم و بدواً با چشم انداز کنترل شیوع بیماری آنفلوانزا در مراکز تجمعی تحت نظارت با برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان ادارات بهزیستی و پرسنل مراکز زیر مجموعه معاونت های پیشگیری ، توانبخشی و امور اجتماعی اعم از روزانه و شبانه روزی و تدوین و ابلاغ فلوچارت و چک لیستهای مربوطه ، آغاز شد.

دکتر بهار پوررضا ، مشاور مدیر کل و دبیر کمیته پیشگیری از بیماری های واگیر بهزیستی استان عنوان کرد: با بروز بیماری ناشی از کرونا ویروس نوپدید -۲۰۱۹ در شهر ووهان چین و همه گیری بی سابقه آن در استان هوبی و استانهای همجوار ، نحوه گسترش و پروسه فراگیر شدن آن به دقت مورد رصد قرار گرفت به گونه ای که نخستین جلسه ستاد بحران استان ، در ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۸ در این رابطه برگزار و کلیه سازو کارهای پیشگیرانه در ارتباط با بیماری آنفلوانزا که نحوه انتقال مشابهی دارد برای بیماری نوظهور که مدتی بعد کووید – ۱۹ نام گرفت با تاکید بیشتر بر زمان نهفتگی ۱۴ روزه بیماری و احتمال انتقال آن با واسطه مواد غذایی خام و نیمه پخته مورد توجه واقع شد.

آنچه مایلم بیش از هر نکته ای بر آن تاکید داشته باشم ، فرآیند رعایت بهداشت فردی و غربالگری ساده اما نسبتا سخت گیرانه ای است که در راستای پیشگیری از  این بیماری در ادارات و مراکز تابعه اعمال می شود و البته فرآیند های گندزدایی است که به شکل فراگیر ، راساً یا با کمک نهاد های معین همچون سپاه و بسیج ، شهرداری ها ، بخشداری ها، دهیاری ها ، سازمان آتشنشانی ، هلال احمر، مراکز بهداشت ، گروه های جهادی و خیرین محقق گردیده اند.

بر اساس دستورالعمل هایی که طی تعامل سازمان بهزیستی کشور و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده اند ،  توجه به مواردی همچون تب ، وضعیت تنفسی ، سنجش اشباع اکسیژن خون شریانی ، سرفه ، تنگی نفس و سطح عملکرد شناختی با تاکید بر هوشیاری بیمار در هر شیفت کاری  جزء لاینفک فرآیندهای غربالگری در توانخواهان و مددجویان است  و در صورت برخورد با هر یک از موارد بیمار پس ازمشورت با پزشک مرکز بلافاصله به اتاق ایزوله ( قرنطینه ) منتقل و پس از ویزیت در صورت لزوم جهت انتقال وی به بیمارستان و واحد های درمانی طی رایزنی با اورژانس  ۱۱۵  تصمیم گیری خواهد شد.

استفاده از ترمومتر های دیجیتال بدون تماس یا ترمومترهای گوشی برای اندازه گیری دمای بدن و توجه به ممنوعیت استفاده از ترمومترهای دهانی در کلیه مراکز اقامتی سازمان همچنین  مجهز گردیدن کلیه مراکز شبانه روزی توابنخشی – مراقبتی با تاکید ویژه بر مراکز نگهداری از سالمندان به دستگاه پالس اکسی متر ، از الزامات غربالگری فراگیر در سطح مراکز تجمعی بوده است.

در اینجا اشاره  به نکات ظریفی در خصوص علایم بالینی بیماری شاید خالی از لطف نباشد :

- تب به عنوان شایع ترین( برخی مطالعات تا  ۹۹% ) و بعضا نخستین علامت بیماری ممکن است در یک چهارم بیماران گزارش نشود. در برخی تحقیقات  انجام شده تا ۴۴% بیماران در بدو پذیرش شان در بیمارستان فاقد تب بوده و طی بستری ، ۸۹% آنها بالاخره تبدار شده اند.این نکته به ویژه در سالمندان حائز اهمیت بسیار است چرا که به واسطه پایین تر بودن واکنش سیستم ایمنی آنان به عفونت ها ، ممکن است تب در زمره علایم بالینی ایشان نباشد.

- خستگی (۷۰%) ، سرفه خشک (۵۹%) ، بی اشتهایی (۴۰%)، درد عضلانی (۳۵%) ، تنگی نفس (۳۱%) و تولید خلط ( ۲۷%)  از سایر علایم بیماری هستند.

- احساس سنگینی یا درد قفسه سینه  از جمله دیگر علایم شایع است و در برخی بیماران به ویژه سالمندان شواهد درگیری سیستم قلبی – عروقی ، دستگاه گوارش ( بی اشتهایی ، تهوع ، استفراغ و دل درد ) و یا سیستم عصبی (سردرد ، گیجی ، تغییر سطح هوشیاری ، هذیان گویی و ...) دیده می شود که در این حالت تشخیص بسیار دشوار است.

- افت فشار خون  و اختلال عملکرد چندین ارگان بدن از جمله اختلال عملکرد کلیوی از دیگر نماهای بالینی این بیماری به ویژه در موارد شدید است.

- آنچه مهم است اینستکه بدانیم این بیماری در ۸۱% موارد فاقد علایم بوده یا علایم خفیف ایجاد می کند ، بیماری شدید شامل تنگی نفس ، کاهش اکسیژن خون شریانی و درگیری بیش از ۵۰% ریه ظرف مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت تنها در ۱۴% بیماران و نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه  به واسطه نارسایی تنفسی ،شوک و اختلال عملکرد چندین ارگان ، صرفا در  ۵% بیماران گزارش شده و میزان مرگ و میر این بیماری خوشبختا نه کمتر از آنفلوانزا و در حد ۲.۳% است.اگرچه گاه در مطالعات مختلف از کشورهای گوناگون ارقام متفاوتی گزارش شده اند.

به نظر می رسد آنچه در این زمان بیش از هر نکته دیگری حائز اهمیت است التزام عملی به " شعار در خانه بمانیم "  ؛ رعایت اصول بهداشت تنفسی در هنگام عطسه و سرفه ؛ شستشو و ضد عفونی مکرر دستها ؛ درموارد لزوم  بکار بردن دستکش های مناسب یکبار مصرف  ؛ استفاده از ماسک  در هنگام بیماری ، مراقبت از بیمار یا حضور لاجرم در اماکن تجمعی ؛ بهداشت اماکن ؛  خود مراقبتی و غربالگری با توجه به علایم شایع بیماری ؛ قرنطینه ۱۴ روزه افراد مواجه شده با فرد بیمار در صورت عدم  رعایت اصول محافظت شخصی و نیز قرنطینه مبتلایان به مدت ۱۴ روز پس از ترخیص  باشد.

اینها در کنار توجه به سلامت روانی آحاد جامعه در خلال بحران ها  و غیر آن ، که دستیابی به آن  از چشم اندازهای  غائی این اداره کل است ، مسیری است که همگام با یکدیگر در راستای بهزیستی کلیه اقشار اجتماع پیموده و همچنان می پیماییم.امید آنکه سال جدید سال پویایی همه ارکان سازمان در نیل به آرمان های بلند آن و پایایی دستاورد های ذی قیمتی باشد که در کنار کلیه شرکای کاری اعم از مراکز ، مجتمع ها ، سمن ها ، خیرین و ... محقق شده اند.

کد خبر 15270

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد