استرس و اضطراب کودکان در دوره کرونا(نشانه ها و راهکارها)

هر چقدر کودکان کوچکتر باشند از نظر رشد شناختی در سطح پایین تری قرار دارند و بنابراین در شناخت و بیان احساسات(مثل اضطراب) توانایی پایین تری دارند و چنین احساساتی را به جای بیان کردن به 3صورت به ما نشان می دهند.

هر چقدر کودکان کوچکتر باشند از نظر رشد شناختی در سطح  پایین تری قرار دارند  و بنابراین در شناخت و بیان احساسات(مثل اضطراب) توانایی پایین تری دارند و چنین احساساتی را به جای بیان کردن به 3صورت به ما  نشان می دهند.

1-نشانه های بدنی یا جسمانی :  سر درد ،  دل درد ،تپش قلب و ....

2-نشانه های فیزیولوژیک: مشکل در خواب (کم خوابی یا زیاد خوابیدن، کابوس شبانه، بیدار شدن و ..) مشکل در اشتها(کم اشتها شدن یا پرخوری )

3-نشانه های رفتاری: نافرمانی، گریه بی دلیل، وابستگی و چسبیدن به والدین،  بداخلاقی ،بد قلقی و ...

چطور متوجه شویم این علائم نرمال است و یا غیر نرمال؟ زمانی که دو مشخصه زیر وجود داشته باشد اضطراب کودک نرمال نبوده و نیاز به کمک تخصصی (مشاوره)دارد.
1-نشانه ها موجب پریشانی و رنج کودک شوند و یا زیاد باشند.  مثلا غذا نمی خورد ،بهانه گیری شدید، چسبندگی شدید، ترس خیلی زیاد 
2-نشانه ها موجب اختلال در عملکرد روزانه کودک شود. مثلا تکالیف درسی و یا وظایف و مسئولیت های خود را انجام نمی دهد.

توصیه ها و راهکارهایی برای والدین:
1- وقت بیشتری را با بچه ها گذراندن و فعالیتهای مختلف انجام دادن چرا که این کودکان نیاز به محبت، حمایت،اطمینان بخشی و احساس امنیت بیشتری دارند.
2-آموزش مسائل بهداشتی به کودکان به زبان ساده و همراه با بازی (نکته مهم: اگر کودک زمینه اضطراب یا وسواس دارد خیلی تاکید نکنیم و برعکس اگر کودک زمینه ADHDیا کمبودتوجه/بیش فعالی دارد تاکید بیشتر لازم است)
3- کودکان را در معرض اخبار قرار ندهیم. (در جمع خانوادگی و در حضور بچه ها صحبتی از تعداد مبتلایان و فوت شدگان نکنیم. یا نگوییم فلانی بر اثر کرونا فوت کرده است.)
4- صحبت کردن با کودکانی که علائم و نشانه های اضطراب دارند مفید است.( مثلا بگوییم بنظر نگرانی؟چرا؟در ذهنت چی میگذره؟چقدر در موردش اطلاعات داری؟ و ... ) و موجب می شود اطلاعات ناقص آنها را اصلاح کنیم.

5- برنامه ریزی کردن برای فعالیت های روزانه بچه ها.

6- استفاده از تکنولوژی(ارتباط مجازی با دوستان و فامیل برقرار کردن موجب رفع دلتنگی و شادابی می شود.

با کودکی که والدین او مثلا مادرش مبتلا به کرونا شده چیکار کنیم؟ 
1- مراقبین کودک حمایت عاطفی ،محبت و اطمینان بخشی رو به کودک داشته باشند . مثلا ما در کنارت هستیم و با هم بازی  می کنیم. و یا اینکه در بیمارستان پرستاران و پزشکان در کنار مادر هستند و به او رسیدگی می کنند تا زودتر خوب بشه و بیاد خونه  کنار ما.
2-در طول روز با مادر ارتباط تصویری برقرار کرده تا موجب افزایش روحیه مادر و فرزند شوند. 

 تهیه و تدوین: علی اکبر شیرآبادی.مدیر  مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی همدلان هیرکان

کد خبر 15107

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد