گزارش دوم طرح پیشگیری و مراقبت از شیوع کووید 19 ویژه کودکان کار و خیابانی

طرح پیشگیری و مراقبت از شیوع کووید 19 ویژه کودکان کار و خیابانی که کمتر از سن 18سال دارند طی مصوبه ای کشوری از تاریخ 24 اسفندماه در شهر مشهد آغاز شده است .

طرح پیشگیری و مراقبت از شیوع کووید 19 ویژه کودکان کار و خیابانی که  کمتر از سن 18سال دارند طی مصوبه ای کشوری از تاریخ 24 اسفندماه در شهر مشهد آغاز شده است .

در هر استان این طرح توسط معاونت امور اجتماعی پیگیری و مدیریت می شود که بر این اساس جلسات کارشناسی با حضور تمامی مدیران مراکز کاهش آسیب ها، دفاتر و مرکز کودکان کار، بهزیستی مشهد و اورژانس اجتماعی برگزار شد.

در این طرح برای هریک از کودکان کار باید 30هزار تومان پک بهداشتی تهیه و توزیع شود که بر این اساس تاکنون 2400 پک آماده شده است.

علاوه بر بودجه بهزیستی کشور برای این طرح در خراسان رضوی بیش از 2هزار پک بهداشتی نیز با کمک خیرین آماده شده است که در مجموع 4هزار پک بهداشتی برای کودکان کار و خیابانی تهیه شده است در این پک های بهداشتی یک ژل 200گرمی شستو شوی دست، یک مایع دستشویی 20گرمی، 10 جفت دستکش، 4عدد ماسک و بروشورآموزشی جهت پیشگیری از کووید19  تهیه شده است.

در راستای این طرح و با توجه به گستردگی حاشیه شهر مشهد تقسیم بندی براساس منطقه جغرافیایی به منظورتوزیع هدفمند انجام شده است  و بر این اساس حاشیه شهر مشهد به 9پایگاه تقسیم شد و بر این اساس اورژانس اجتماعی 2تیم را در چهارراه های سطح شهر فعال کرده استکه کار توزیع پک و آموزش استفاده از پک ها را به کودکان کار آموزش می دهند.

منطقه طوس، مصلی و قلعه ساختمان، رسالت و خواجه ربیع، جاده سیمان، بلوار طبرسی ، شهید رجایی و سیدی مکان هایی هستند که تیم های بهزیستی در 4 نوبت تا پایان سال علاوه بر توزیع پک های بهداشتی کار آموزش را نیز انجام می دهند. و در هر منطقه 500تا 600پک توزیع می شود.

در حال حاضر 18تیم روزانه در گیر این طرح هستند و جلسات آموزشی و رعایت نکات ایمنی را طبق بخشنامه گذرانده اند لذا تمامی تیم ها موظف هستند در تمامی نوبت‌های مراجعه با ماسک، دستکش ژل شستشو و لباس مجهز به حاشیه شهر مراجعه کنند.

درحال حاضر 1500پک بهداشتی توسط خیرین آماده شده است و امیدواریم بتوانیم تا 8هزار پک برای کودکان کار و خیابانی آماده کنیم هر چند تهیه ماسک و ژل بهداشتی بسیار سخت است اما مشارکت های خوبی گرفتیم و 4هزار ماسک  از سوی خیرین تهیه شده است.همچنین سعی شده از گروه های دیگری مانند هلال احمر، مرکز بهداشت، شهرداری، بخش خصوصی نیز مشارکتهایی دریافت شود.

طرح پیشگیری و مراقبت از شیوع کووید 19 ویژه کودکان کار و خیابانی در 4 نوبت اجرا می شود و امروز مرحله دوم آن انجام خواهد شد.

متاسفانه این طرح نگرانی ها و دغدغه های روحی برای مددکاران داشته است چرا که مردم حاشیه شهر به گفته گروه های سیار هیچ اطلاعات و آگاهی نسبت به این بیماری ندارند و خانواده ها به هیچ عنوان این موضوع را جدی نگرفته اند.

از طرفی امکانات بهداشتی و نظافتی و شستشو وجود ندارد و با توجه به محدود بودن پک‌ها نمی توان خانواده ها را تحت پوشش قرار داد از طرفی با توجه به اینکه در حاشیه شهر مشهد خانواده ها به اینترنت و کلاس‌های مجازی دسترسی ندارند و از طرفی به دلیل آگاهی نداشتن، این ویروس را جدی نگرفته اند لذا کودکان در حاشیه شهر رها شده اند.

کد خبر 15089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد