زنان سرپرست خانوار برای دریافت «بسته معیشتی» در اولویت‌ هستند

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ضمن تشریح برنامه‌های این معاونت برای کاهش عوارض اقتصادی بحران کرونا میان اقشار آسیب پذیر زنان گفت: در حال حاضر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که سه بسته حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته که طی مکاتباتی که با معاون اول رییس جمهور داشته‌ایم مقرر شده زنان سرپرست خانوار به ویژه زنانی که از دستگاه‌های حمایتی دیگری بهره مند نیستند، برای دریافت این بسته‌ها در اولویت قرار گیرند.

معصومه ابتکار در گفت وگو با ایسنا، ضمن تشریح برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده برای کاهش عوارض اقتصادی بحران کرونا، گفت: در حال حاضر شرایط بحرانی است و این شرایط، خاصِ ایران نیست؛ سازمان بهداشت جهانی کرونا را پاندمیک اعلام کرده است، لذا باید برای این وضعیت تدابیری داشت. 

 اختصاص سهمیه ویژه بسته حمایتی به زنان سرپرست خانوار

وی با بیان اینکه دولت حمایت‌های ویژه‌ای از اقشار آسیب‌پذیر از این بیماری خواهد داشت اظهار کرد: در حال حاضر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که سه بسته حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته که طی مکاتباتی که با معاون اول رییس جمهور داشتیم اعلام کردیم زنان سرپرست خانوار به ویژه آنهایی که از حمایت دستگاه‌های حمایتی بهره مند نیستند، در اولویت قرار گیرند. همچنین به خیریه‌ها و موسساتی که از حامیان زنان سرپرست خانوار هستند توجه شود. 

ابتکار تاکید کرد: براساس مکاتباتی که هفته گذشته با معاون اول رییس جمهور، اسحاق جهانگیری انجام دادم، ایشان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستند که برای زنان سرپرست خانوار به طور ویژه سهمیه درنظر گرفته شود. 
تبدیل موقت کارگاه‌های زنان کار آفرین به تولید ماسک و لوازم بهداشتی

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری افزود: یکی از موضوعات این است که بتوانیم زنان کارآفرینی را که امکان تبدیل موقت کارگاه‌هایشان وجود دارد شناسایی کنیم؛ بسیاری از زنان دارای کارگاه‌های تولیدی هستند و بسیاری از آنها طی دو هفته اخیر اعلام آمادگی کرده‌اند که کارگاه‌های خود را به تولید لوازم بهداشتی، ماسک و مواد شوینده و ضدعفونی کننده ... تبدیل کنند و به طور موقت خط تولید خود را به سمت مقابله با کرونا پیش ببرند. معاونت زنان و خانواده این دسته از زنان را به تولیدکنندگان وصل می کند. 
ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای زنان جهت تولید لوازم بهداشتی 

ابتکار تاکید کرد: همچنین معاونت از مدیران کل امور زنان و خانواده استانداری‌ها درخواست کرده که این ارتباط را میان زنان نیازمند به کار با تولیدکنندگان و کارگاه‌ها و نیز کارگاه‌ها را با کلینیک‌های نیازمند به این کالاها برقرار کنند. 

وی با اشاره به فرصت‌های جدید اشتغال در تولید لوازم بهداشتی اضافه کرد: بانوان از این تغییر موقت مسیر شغلی استقبال کرده‌اند و گزارشات رسیده نشان می‌دهد این موضوع هم به نوعی کمک کننده معیشتی به بانوان است و هم می‌تواند مایحتاج عمومی را پاسخ دهد.

تکلیف آژانس‌های بانوان و مهدهای کودک در این روزهای کرونایی چه می‌شود؟

ابتکار در ادامه در پاسخ به این سوال که برای مشاغلی مانند آژانس‌های بانوان که اکنون به دنبال تعطیلی مدارس و مهدها نیز با مشکل مواجه شده‌اند چه پیگیری‌هایی صورت گرفته است؟ توضیح داد: دولت معافیت‌هایی پیش بینی کرده که برای بنگاه‌های رسمی نیز استمهال بیمه‌ای و مالیات و مسائل بانکی در نظر گرفته است و امیدواریم بانک‌ها و بیمه‌ها نیز این موضوع را به ویژه برای زنان سرپرست خانوار عملیاتی کنند. همچنین معاونت به طور خاص پیگیری کرده تا این معافیت‌ها و حمایت‌ها برای زنان سرپرست خانوار در اولویت قرار گیرد. 

وی در ادامه درباره برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده در راستای توان افزایی زنان سرپرست خانوار نیز گفت: در برنامه‌های دولت یازدهم برای توانمندسازی زنان در حوزه اقتصادی به ویژه زنان سرپرست خانوار، تکلیفی در بند ت ماده ۸۰  جهت حمایت و تدوین برنامه‌ای ملی برای زنان سرپرست خانوار برعهده معاونت زنان و خانواده قرار دارد.

وی ادامه داد: معاونت در این زمینه اقدام کرده و ستادی را خاص هماهنگی بین بخشی و بین دستگاهی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار داشته است. همچنین در این زمینه برنامه‌ای ملی نیز برای دستگاه‌ها تدوین شد که از سال گذشته چند طرح اجرایی و عملیاتی برای شناسایی، مهارت افزایی و توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در کشور با همکاری وزارت تعاون، کار و  رفاه اجتماعی و وزارت کشور با همراهی سمن‌ها و بخش‌های عمومی مانند جهاد دانشگاهی اجرایی شد.

به گفته ابتکار با اجرای این طرح تاکنون حدود ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار پس از شناسایی، مهارت‌های عمومی، کسب و کار و تخصصی کسب کردند. هدف از طرح توانمندسازی زنان این بوده است که زنان مهارت کار آفرینی بیاموزند و بتوانند برای خود و دیگران نیز شغل ایجاد کنند.

زنان سرپرست خانوار برای آموزش حرفه و کار به استانداری‌ها بروند + جزییات 

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه طرح توان افزایی زنان سرپرست خانوار در سال ۹۹ توسعه می یابد، گفت: زنان سرپرست خانواری که از مراکز حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد حمایت مالی نمی‌شوند و مایلند کار و حرفه‌ای برای اشتغال خود بیاموزند می توانند با مراجعه به مدیران کل امور زنان و خانواده استانداری‌ها خود را معرفی کرده و خواستار ثبت نام در این دوره‌های آموزشی شوند. همچنین از سازمان های غیردولتی در موضوع کارآفرینی دعوت کردیم تا آنها نیز در این زمینه از زنان سرپرست خانوار حمایت کنند.

کد خبر 14796

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد