کودک خردسال، به‌درخواست خانواده ، صدور دستور قضایی و پس از بررسی های مددکاری به خانواده تحویل شد

پیرو انتشار خبری در سایت همشهری آنلاین در تاریخ چهارشنبه 21 اسفندماه با عنوان «تلخ‌ترین پرونده قتل سال رقم خورد | قتل کودک معلول ۳ ساله توسط پدر و مادرش | بهزیستی قصور کرد؟» سازمان بهزیستی کشور با ابراز تاسف عمیق از این فاجعه جوابیه ای توسط روابط عمومی بهزیستی استان تهران جهت تنویر افکار عمومی بدین شرح منتشر شد:

کودکی به نام ابوالفضل در تاریخ  ۲۰ دی ماه ۱۳۹۵ در بیمارستان اکبرآبادی متولد شده و به علت وجود معلولیت و بیماری های زمینه ای به بیمارستان حضرت علی اصغر منتقل می شود. به دلیل عدم مراجعه خانواده جهت ترخیص کودک از طریق پیگیری مددکاری بیمارستان و با صدور حکم قضایی کودک در تاریخ ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۶ به بهزیستی و شیرخوارگاه آمنه واگذار شده است. پس از پیگیری های مددکاری و شناسایی خانواده و بازدید های متعدد از محل زندگی تا تاریخ اردیبهشت ۱۳۹۷ شرایط ترخیص به خانواده مناسب ارزیابی نشد و در این زمان خانواده چند بار با کودک ملاقات کرده اند.

در تاریخ شهریور ۱۳۹۸ خانواده به شیرخوارگاه آمنه مراجعه نموده و مدعی شدند که شرایط زندگیشان بهبود یافته و در صورت کمک سازمان بهزیستی در هزینه های درمان و معیشت حاضر به ترخیص کودک هستند و با مراجعه به دادسرا در تاریخ ۳ مهرماه ۱۳۹۸ دستور ترخیص کودک به خانواده اخذ شد.

پس از دستور قضایی، مددکاران سازمان بهزیستی به آدرس خانواده در شهرستان پرند مراجعه کردند و خانه ای اجاره  به مساحت ۷۵ متر مورد ارزیابی قرار گرفت و شرایط خانواده مناسب ارزیابی شد و پدر مدعی بود در تاکسی اینترنتی اسنپ مشعول به فعالیت است و دارای درآمد ماهیانه ۲ و نیم میلیون تومانی است. پس از ارجاع پدر و مادر کودک برای آزمایش اعتیاد جواب آزمایش آنان که عدم اعتیاد والدین به اعتیاد را گواه بود در تاریخ مهرماه ۱۳۹۸ به بهزیستی تحویل شد.

کودک ابوالفضل در تاریخ ۱۳ مهرماه ۱۳۹۸ در صحت کامل به خانواده ترخیص شد و از زمان ترخیص به صورت ماهیانه ارزاق شامل مواد غذایی، پوشاک و اسباب بازی به خانواده تحویل شده که آخرین آن مربوط به بهمن ماه ۱۳۹۸ بوده است.  همچنین پدر کودک برای نقل مکان خانواده به تهران اعلام نیاز به کمک کرد که به واسته بهزستی و از طریق خیرین این امکان نیز برای وی مهیا شد.

در طول این مدت و به منظور پایش وضعیت کودک در خانواده به صورت تلفنی و حضوری توسط مددکاران پیگیری های لازم انجام شد و خانواده از وضعیت کودک در خانه اعلام رضایت داشتند.
 با این وجود همواره به خانواده اعلام شد بهزیستی آماده کمک در هر شرایطی برای بهبود وضعیت کودک است و در صورت عدم توانایی نگهداری کودک این امکان وجود دارد تا بار دیگر به بهزیستی تحویل داده شود، چراکه سازمان بهزیستی همواره براین باور است با وجود رسیدگی مناسب و امکانات در مراکز کودک و شیرخوارگاه ها، اولویت ایجاد شرایط مناسب برای خانواده و حمایت کودک برای حضور در محیط خانه است.

این نکته نیز حائز اهمیت است که سازمان بهزیستی در ترخیص هایی که به دلایل مشکلات مالی و معیشتی بوده با حمایت های اقتصادی و روانی از خانواده توانسته ترخیص های متعدد موفقی را داشته باشد و در مورد این کودک نیاز به بررسی های بیشتر قضایی است تا مشخص شود با وجود پشتیبانی و حمایت های مختلف بهزیستی و مددکاران و در صورتی که  امکان انتقال مجدد کودک به سازمان بهزیستی وجود داشته، علت و انگیزه این فاجعه چه بوده است. و مطمئنا این سازمان موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

کد خبر 14769

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد