فیلم| سازمان بهزیستی یکی از پیشروترین نهادها در مقابله با شیوع ویروس کروناست

رییس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور صبح امروز با حضور در برنامه زنده تلویزیونی«روی خط خبر» اقدامات سازمان بهزیستی در مقابله با شیوع ویروس کرونا را تشریح کرد.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر محمد نفریه رییس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه اعضای جامعه هدف سازمان بهزیستی در شمار گروههای پرخطر در ابتلا به کرونا هستند، گفت: جامعه هدف سازمان بهزیستی شامل سالمندان،افراد دارای معلولیت ذهنی و جسمی،معتادانی که به دلیل سو تغذیه و مصرف مواد دچار نقص ایمنی هستند،کودکان مهدهای کودک و مراکز سازمان و... همگی در گروههای مستعد درگیری با این بیماری هستند و به همین دلیل، کمیته پیشگیری از بیماری های واگیر سازمان بهزیستی از ابتدای بهمن ماه و یک ماه قبل از شیوع این ویروس ،فعالیت های خود را جدی تر کرد بطوریکه در ۵ بهمن ماه امسال نخستین بخشنامه خود را ابلاغ کرد.

وی افزود: در ۲۷ بهمن ماه نیز بخشنامه ای سختگیرانه و مفصل به مراکز ابلاغ شد به گونه ای که تا کنون در حدود ۵۰ دستورالعمل خاص برای شیرخوارگاه ها،مراکز ماده ۱۵ و ۱۶،مراکز مشاوره،اورژانس اجتماعی و.... ارسال شد آموزشهای لازم به پرسنل داده شد.
رییس کمیته پیشگیری از بیماریهای واگیردار سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: با شروع اقدامات جدید،مراکز روزانه و مهدهای کودک تعطیل شدند و مراکز شبانه روزی و نگهداری سالمندان و .. را به شکل قرنطینه درآوردیم. مرخصی به پرسنل داده نشد و بار مراکز با ترخیص افرادی که خانواده داشتند کمتر شد به طوری که در حال حاضر بیش از یکصد هزار نفر در مراکز کل کشور حضور دارند.
 وی با اشاره به تخصیص سرانه ۳۰ هزار تومانی به ازای هر یک از افراد حاضر در مراکز، گفت: این سرانه به منظور تهیه لوازم پیشگیری و مواد ضدعفونی تخصیص داده شده است که مرحله اول آن شارژ شده و دوباره شارژ خواهد شد. .همچنین برای۴۰هزار فرد دارای معلولیت ضایعه نخاعی که حق پرستاری دریافت می کنند، مبلغ ۲۵۰هزار تومان به منظور تهیه لوازم بهداشتی و... پرداخت شده است. برای مراکز ترک اعتیاد نیز مبلغ ۷۰۰ هزار تومان به ازای هر مرکز اختصاص یافته است.
 دکتر نفریه همچنین به فعالیت خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی اشاره کرد و افزود: ساعات کاری این خط افزایش یافته است و تا ساعت ۲۴ خدمات مشاوره رایگان ارائه می دهد تا افراد جامعه بتوانند اضطراب و استرس های ناشی از شیوع این ویروس را با استفاده از مشاوره برطرف کنند همچنین در موارد حادتر، مشاوره حضوری(فقط با موضوع کرونا) با رعایت نکات پیشگیری و بهداشتی در مراکز مشاوره انجام می شود.
ثبت ۱۴ مورد فرد مشکوک به ویروس کرونا در مراکز تحت پوشش

رییس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیر دار سازمان بهزیستی در پاسخ به موارد ابتلای جامعه هدف سازمان بهزیستی به بیماری کرونا نیز گفت:طی چند روز اخیر،۱۴مورد مشکوک در مراکز نگهداری سالمندان،کمپ های ترک اعتیاد و مراکز نگهداری کودکان معلول ذهنی ثبت شده است که ۶مورد آن مثبت بوده است و به بیمارستان ارجاع شده اند که پس از طی دوره درمان و نقاهت ۱۴روزه، به مراکز بازمی گردند و دوباره در اتاقهای قرنطینه و ایزوله مراکز،نگهداری می شوند.

وی همچنین به پیش بینی اتاقهای قرنطینه و ایزوله برای پرستاران و پزشکان پرسنل مراکز اشاره کرد و افزود:با توجه به اینکه پرسنل در رفت و آمد به مراکز هستند و گاهی در حوزه درمان نیز خدمت می کنند، ممکن است به صورت نهفته و بدون علامت به این ویروس مبتلا شده باشند،بنابراین  لازم است تمامی اصول بهداشتی را رعایت کنند و در اتاقهای ایزوله و قرنطینه استراحت کنند.

جبران ضررهای اقتصادی مهدهای کودک در ایام تعطیلی ناشی از ویروس کرونا

وی در خصوص شرایط پرداخت شهریه به مهدهای کودک در تعطیلات کرونایی گفت: مهدهای کودک با والدین کودکان قراردادی امضا می کنند که معمولا یکماهه،سه ماهه و شش ماهه و اکثرا یک ماه است و بر اساس همین قرار داد، مهد کودک به دلایلی همچون آلودگی هوا،بارندگی،و... قرار داد فسخ نمی شود. بنابراین در صورتی که کودک حتی به مدت یک روز در ماه از خدمات مهد استفاده کند،والدین مکلف به پرداخت شهریه در همان ماه هستند البته برای ماه های آینده هم  باید بررسی شود تا در صورت تمایل و با اطلاع رسانی قبلی و به شکل کتبی، قرار داد را فسخ نمایند. اگرچه به مهدهای کودک نیز اعلام شده است که با رعایت انصاف و عدالت این موضوع را حل و فصل نمایند.

وی همچنین در خصوص جبران ضرر و زیان مهدهای کودک که در این مدت تعطیل هستند و شهریه دریافت نکرده اند، افزود:بیش از ۱۵هزار مهدکودک در سراسر کشور فعالیت میکنند که در حدود ۱۰۰هزار نفر پرسنل دارند و علاوه بر حقوق و بیمه این پرسنل، باید هزینه های اجاره مکان،آب و برق و تلفن و.... را بپردازند.  به همین دلیل با تلاش و مساعدت رییس سازمان بهزیستی و وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، «مهدهای کودک» نیز در گروه مشاغل زیان دیده  از کرونا(در کارگروهی با همین عنوان) ثبت شده است تا در صورت بخشودگی های مالیاتی،بیمه،هزینه های آب و برق، پرداخت تسهیلات  کم بهره و... به  صاحبان این مشاغل، مهدهای کودک نیز مشمول این طرح شوند. 

کد خبر 14758

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد