اصفهان| روان‌شناسان پاسخ می‌دهند؛ تعطیلات کرونایی را چکونه دل‌پذیر کنیم؟

با ورود کرونا به کشور و ابتلای تعدادی از مردم، ترس از بیماری بسیاری از افراد را گرفتار کرده، در حالی‌که با رعایت نکات بهداشتی و ماندن در منزل می‌توان در امان ماند، ولی ماندن در خانه نیاز به مهارت‌هایی دارد که تعطیلات کرونایی را دل‌پذیر می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اظهار داشت: کرونا یک واقعیت است که وجود دارد و قرار است ما با او مدتی زندگی کنیم و به کار بستن نکات و مهارت‌هایی می‌تواند ما را از این بحران خارج کند.

سالار فرامرزی افزود: پیش‌بینی می‌شود با کرونا به یک سفر یک ماهه یا دو ماهه برویم و در کل زمان سفر دست از سر ما برنمی‌دارد، همسفر بسیار زرنگ و هوشمندی است که یک لحظه غفلت از آن ما را با مشکل مواجه می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه سوال این است که چه زمانی می‌توانیم از این سفر به سلامت باز گردیم؟ گفت: اگر در طول سفر حواسمان به این همسفر نارفیق نباشد ما را به زمین می‌زند ولی اگر ما با آگاهی از وضعیت و شرایط همسفر اجباری سفر کنیم می‌توانیم سفر خوبی داشته باشیم و در کنار مشکلاتی که برای ما رقم زده از تعطیلات اجباری کرونایی حداکثر استفاده را ببریم.

کرونا همسفری است که استرس و اضطراب با خود به ارمغان می‌آورد

وی تصریح کرد: متاسفانه کرونا همسفری است که استرس و اضطراب با خود به ارمغان می‌آورد، آرامش ما را بر هم می‌زند و  محدودیت‌های بسیاری  ایجاد می‌کند اما اگر امکانات سفرمان به روز باشد و خودمان هم از لحاظ جسمانی و روانی در شرایط مطلوب و ایده‌آل باشیم دوره سفر با این مهمان ناخوانده نارفیق را کوتاه می‌کنیم، در غیر این‌صورت او بر ما غلبه می‌کند و شاید کاری کند که هیچ وقت به مقصد نرسیم.

فرامرزی ادامه داد: شناخت این همسفر و اینکه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، نخستین نکته‌ای که باید در این سفر اجباری به آن توجه کرد و بر مبنای دانش به دست آمده از مهم‌ترین صلاح که پیشگیری است، استفاده کنیم.

وی با اشاره به افراط و تفریط بسیاری از مردم جامعه در رعایت مسائل بهداشتی، اظهار داشت: در رعایت بهداشت، شستن دست‌ها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده نباید اینقدر اغراق کرد که حالت وسواس‌گونه پیدا شود و نه اینقدر بی احتیاط عمل کرد که عدم رعایت نکات بهداشتی سبب بروز بیماری شده و برای خود و اطرافیان مشکل ایجاد کند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این روزها تعداد زیادی از مردم گرفتار سندروم روان‌شناختی کرونا یا سندرم ترس از کرونا شده‌اند و مرتب احساس خطر می‌کنند که مبادا کرونا گرفته‌اند و اعصاب خود و اطرافیانشان را خُرد می‌کنند.

استرس قوای جسمانی و روانی را تضعیف می‌کند

وی افزود: حفظ آرامش بهترین گزینه در این پیک بیماری است، استرس قوای جسمانی و روانی را تضعیف می‌کند و نمی‌توانند با کرونا بجنگند، هر چند استرس و ترس لازمه زندگی است و اگر نباشد انسان برای حفظ جان خودش هیچ کاری نمی‌کند و در مقابل اگر میزان آن زیاد باشد خود را نابود می‌کند.

فرامرزی با بیان اینکه کرونا آرامش روانی برخی افراد را بر هم زده است، گفت: این افراد درگیر خطاهای شناختی، پیش‌بینی، اغراق، منفی‌نگری و زدن لیبل بیماری شده‌اند و خود و بقیه را به دردسر می‌اندازند، در صورتی که باید با حفظ آرامش و رعایت مسائل بهداشتی این دوران را پشت سر بگذرانند.

وی ادامه داد: با انجام راهکارهایی در ایام اوقات فراغت در تعطیلات کرونایی می‌توان در کاهش استرس و دور کردن فضای ذهنی از اخبار و التهابات اجتماعی بهره برد، به عنوان مثال کارهای زیادی بوده که فرصت انجام آن را در روزهای گذشته نداشتیم یا مدتی است با همسر و فرزندانمان به اندازه کافی وقت نگذرانده‌ایم، دور هم غذا نخورده‌ایم، کتاب نخوانده‌ایم صدها کار دیگری که می‌توانیم در تعطیلات فعلی انجام دهیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: متأسفانه کرونا وضعیت و رفتارهای جامعه را مختل کرده و از نظر اقتصادی به خانه، جامعه و دولت ضرر رسانده ولی باید با این مساله کنار آمد و با موقعیت‌هایی که این تعطیلات اجباری برای خانواده‌ها ایجاد کرده، حداکثر استفاده را برد.

وی با اشاره به اینکه آتش بسیار خطرناک است ولی گرما و نور دارد، اظهار داشت: کرونا مانند آتش خطرناک است ولی باید از امکاناتی که کرونا برای مردم به‌وجود آورده استفاده کرد و از دور هم بودن لذت ببریم، با خانواده بازی‌های فکری انجام داد یا اینکه فیلم دید و یا هر کار دیگری که بتواند اوقات فراغت خانواده‌ها را پر کند، تاثیرگذار است.

فرامرزی افزود: با توجه به سن و شغل افراد خانواده می‌توان راهکارهایی برای اوقات فراغت در این تعطیلات کرونایی پیشنهاد کرد،  به‌عنوان مثال با توجه به نزدیک شدن سال نو، می‌توان خانه تکانی کرد یا بازی‌های کامپیوتری یا فکری خانوادگی انجام داد یا در دروس به فرزندان کمک کرد تا بتوانند بدون حضور در مدرسه در این ایام درس بخوانند.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد که اضطراب و ترس کرونا را به بچه‌ها منتقل نکنند چرا که رفتار، حالات جسمانی و روانی بزرگ‌ترها روی کودکان تاثیر نامطلوب می‌گذارد و پاک کردن ترس از ذهن کودکان پروسه‌ای زمان‌بر و مشکل برای آنهاست، باید با آنها بازی کرد، شعر یا کتاب خواند و اگر در سنین مدرسه هستند در درس خواندن با بچه‌ها مشارکت داشته باشند و فضایی بدون تنش و اضطراب با حفظ مسائل بهداشتی به وجود آورد.

کد خبر 14742

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد