بایدها و نبایدهای مقابله با استرس کرونا چیست؟

مدیر کل بهزیستی ایلام گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و رواج اضطراب بین مردم ، ضرورت مدیریت استرس این موقعیت باید جدی گرفته شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی ایلام، زهرا همتی افزود: با ورود ویروس کرونا وقایع آینده برای هیچکس قابل پیش بینی نبوده و بنابراین با شرایط بحرانی روبه رو هستیم و  بطور طبیعی افراد دچار استرس می شوند.

وی با بیان اینکه علایم بروز استرس در افراد متفاوت است گفت: برخی ممکن است استرس در آنها با علایمی همچون سر درد، بی اشتهایی، اختلالات گوارشی شدید و غیره همراه بوده و یا علایم روانی نظیر نا امیدی، خشم، پرخاشگری و غیره داشته باشند.

***بایدهای مقابله با استرس چیست؟


وی اظهار کرد: در چنین شرایطی ابتدا باید پذیرفت که اضطراب در مواقع بحران طبیعی بوده و آنرا مساله ای بزرگ و غیر قابل پذیرش ندانیم.

مدیر کل بهزیستی ایلام گفت: یکی از این راهکارها دوری از موقعیتهای استرس زا مثل پیگیری اخبار منفی در موضوع کرونا از رسانه های غیر رسمی است که مردم در شرایط کنونی باید به این مساله توجه ویژه داشته باشند.

وی بیان کرد: از طرفی مردم در این موقعیت باید احساسات خود را ابراز کرده و از بیان احساسات شرمی نداشته باشند به عنوان نمونه اگر احساس گریه یا خشم دارند آنرا بروز کنند.

همتی اظهار کرد: باید پذیرفت که همه چیز در کنترل ما نیست و رخدادهایی وجود دارند که خارج از کنترل انسان است و مردم باید آنرا قبول داشته و به عنوان یک مساله واقعی و اجتناب ناپذیر قبول کنند.

وی گوش دادن به موسیقی، دیدن فیلم، نیایش و عبادت، استراحت کامل، روشهای آرام سازی مثل نفس عمیق کشیدن و غیره را از جمله راهکارهای استفاده شده برای مواقع بروز استرس عنوان کرد.

این روانشناس معتقد است: از طرفی مردم باید این مساله را باور داشته باشند که کرونا اولین و آخرین بیماری واگیردار نیست و نظیر این بیماری هم در گذشته وجود داشته و ممکن است در آینده نیز رخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید بجای پذیرش افکار ناسالم نظیر ناچیز انگاری و فاجعه انگاری بدنبال پرورش و جایگزینی افکار سالم در ذهن خود باشند گفت: فکر سالم به این معنی است که در عین حالی که خطر بیماری باید جدی گرفته شود با اقدام های پیشگیرانه اصولی و توصیه های بهداشتی می توان از خود و خانواده محافظت کرد.

*** نبایدهای مقابله با استرس چیست؟

مدیر کل بهزیستی ایلام در خصوص اقدامهایی که نباید در زمان استرس انجام داد گفت: اگر کسی از اطرافیان دچار استرس شده نباید برچسب بیمار روانی به او بزنیم و او را با توجه به موقعیتی که دارد بیشتر از گذشته درک کنیم.

وی گفت: از طرفی تصمیمات مهم در مواقع داشتن استرس به هیچوجه گرفته نشود و به مسایلی که منبع اضطراب را افزایش می دهند نباید توجهی کرد.

وی توصیه کرد: مدت زمانی که فرد باید در خانه بماند باید مدیریت شده و با انجام کارهای مفید غنی سازی شود.

***نگرانی ها باید تبدیل به راه حل شوند

مدیر کل بهزیستی ایلام گفت: در شرایط بروز استرس به علت موقعیت های بحرانی نظیر شیوع کرونا باید نگرانی ها را کاهش داد و سعی شود آنها را تبدیل به راه حل و فرصت کرد به عنوان نمونه اگر ما نگران شیوع بیماری در بین اعضا خانواده هستیم در مقابل چه راهکاری برای کاهش آن داریم بدین معنی که توجه معطوف راهکارها شود.

وی گفت: در این موقعیت در عین تلاش برای کاهش نگرانی و غنی سازی مناسب زمان از روشهایی نظیر غنی سازی مناسب زمان و انجام کارهایی مثل کتاب خواندن، فیلم نگاه کردن، مرور خاطرات شیرین، ورزش کردن و غیره استفاده کرد.

***صدای مشاور بهزیستی ایلام یاریگر مردم در مواقع استرس و بحران

مدیر کل بهزیستی ایلام بیان کرد: با وجود راهکارهای ارایه شده چنانچه افراد همچنان دچار استرس شدید هستند صدای مشاور بهزیستی ایلام به شماره 1480آماده پاسخگویی و ارایه مشاوره به عموم است.

وی گفت: با توجه به تنش ها و اضطراب های ناشی از ویروس کرونا مدت زمان فعالیت خط 1480از ساعت 8 تا 22 ادامه یافته و عموم مردم بصورت رایگان از سراسر استان می توانند با تماس با این خط مشاوره های لازم را دریافت کنند.

کد خبر 14711

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد