۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
رهایی از اعتیاد در آغوش کرونا

خرم آباد - ایرنا - مراکز ترک اعتیاد از جمله مکان هایی هستند که در گیرودار مبارزه با کرونا تا حدودی در پساذهن مردم و مسوولان قرارگرفته اند و به نظر می رسد علیرغم اینکه بهبود یافتگان با توجه به سطح ایمنی کم بدنشان به طور خاص در معرض ابتلا به کرونا هستند اما تاکنون پروتکل جدی برای تعطیلی کامل و یا بخشی از این مراکز تدوین یا اجرایی نشده است.

به گزارش ایرنا ، افرادی که هفته ها و ماهها با غول اعتیاد مبارزه کرده اند و رفته رفته در حال بازگشت به زندگی هستند به دلیل شرایط خاص گذشته شان دارای سیستم ایمنی نسبتا ضعیفی هستند و بدن آنها توانایی و قدرت مبارزه دیگری از جنس کرونا ندارد که باید به طور حتم مراقبت های ویژه ای از آنان به عمل آید.

مراکز ترک اعتیاد به دلیل تجمع افراد و دارا بودن برخی بیماری های زمینه ای ریه به دلیل استعمال دخانیات ،محیط مناسبی برای شیوع ویروس کرونا است که نباید اجازه داد بهبود یافتگان و افراد حاضر در این مکان ها پس از یک دوره طاقت فرسای مبارزه با اعتیاد این بار در دامان کرونا اسیر شوند.

هرچند برخی استان ها ورود فرد جدید به مراکز ترک اعتیاد را منع کرده اند اما این پایان کار مبارزه با کرونا نیست و باید با دسته بندی افراد بهبود یافته و اولویت شرایط ترخیص؛ آنان را برای مدتی به دامان خانواده بازگرداند. 

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور آبان ماه امسال گفته بود"هم اکنون یکهزار و ۱۸۲ کمپ ترک اعتیاد در کشور فعال است که بر اساس پروتکل این سازمان باید این مراکز به پزشک، مسوول فنی و و روانشناس و مددکار مجهز شوند و این یعنی برخی از مراکز ترک اعتیاد همچنان فاقد نیروی تخصصی لازم هستند و در این شرای مقابله با کرونا این خلل بیش از پیش احساس می شود".

هرچند فرید برتی گفته  ۸۵ درصد مراکز اقامتی بهبود یافتگان (کمپ ترک اعتیاد) بر اساس پروتکل سازمان بهزیستی استانداردسازی شده است اما بدون شک هستند مراکزی که اصلا مجوزی از بهزیستی و یا سایر دستگاهها ندارند که باید تصمیم عاجل و ویژه ای در این شرایط برای آنها اتخاذ شود.

به گفته این مسوول سازمان بهزیستی، به منظور نگهداری معتادان متجاهر و بی‌خانمان در سطح کشور نیز ۲۲ مرکز ماده ۱۶ فعال است و به منظور خدمات‌رسانی بهتر نیز ۶۲۰ مرکز از کمپ‌های اقامتی سطح کشور نیز از این معتادان پذیرش می کند.

در لرستان نیز در حال حاضر  ۳۷ مرکز اقامتی ترک اعتیاد مجاز وجود دارد و از مجموع ۱۱۵ مرکز درمان سرپایی ۱۷ مرکز مربوط به بهزیستی و مابقی زیر مجموعه علوم پزشکی لرستان هستند و  مرکز ماده ۱۶  نیز که حدود ۲سال قبل  با ظرفیت ۲۰۰ نفر به بهزیستی واگذار شد در حال حاضر  ۳۰۰ نفر  را پذیرش کرده است.

 سال گذشته نیز ۳۰ مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در استان شناسایی  و هشت تا ۱۰ مورد آن پلمب شد که این رقم نشان می هد مسوولان باید علاوه بر رصد مراکز مجاز فکر اساسی برای واحدهای غیرمجاز نیز داشته باشند چراکه سازو کار بی قانون این مراکز خطرات به مراتب جدی تری را متوجه جامعه خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: اعتبارات و امکانات مراکز ترک اعتیاد آنچنان نیست که بتوان به طور کامل با کرونا مقابله کرد بنابراین تعطیلی برخی از این واحدها در شهرهای پرخطر و با شیوع بالای کرونا یک اقدام منطقی است.

کرم یاری افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سلسه و شرایط خاص این شهرستان؛ تنها مرکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد این شهرستان تعطیل شده است.

وی اظهار داشت:‌ به منظور پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و به علت اعلام وضیعت قرمز از سوی شبکه بهداشت شهرستان سلسله تنها مرکز اقامتی میان مدت دارای مجوز از بهزیستی این شهرستان تعطیل شد و مقیمان تحویل خانواده ها شدند.
وی با اشاره به ضدعفونی مداوم مراکز تحت نظارت بهزیستی  از جمله کمپ های ترک اعتیاد تاکید کرد:‌ این تصمیم در خصوص سایر مراکز ترک اعتیاد بهزیستی استان با توجه به اعلام شرایط از سوی دستگاههای مربوطه انجام خواهد شد.

علوم پزشکی لرستان ابتلای ۱۳۸ نفر در این استان به کرونا را تایید کرده است.

کد خبر 14660

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد