ششمین جلسه کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار

علیرضا ایزدپور مدیرکل بهزیستی استان سمنان : در بحث کنترل و کاهش شیوع بیماری کرونا در امر پرسنلی و مراکز شبانه روزی تحت نظارت در شرایط مطلوبی قرار داریم و از سازمان تخصصی همانند بهزیستی چنین انتظار می رود . ولی این موضوع نباید باعث غفلت در وظایف و نظارت های توسط مسئولین شود .

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان ششمین جلسه کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار اداره کل بهزیستی در ستاد استان برگزار شد .

این جلسه به ریاست علیرضا ایزدپور مدیرکل و به دبیری سید نظام الدین زرگری و با حضور کلیه معاونین ، رابطین ستادی و شهرستانی و روسای شهرستان های تابعه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد .

علیرضا ایزدپور مدیرکل و رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار اداره کل بهزیستی : در ابتدا ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش های اعضاء کمیته و تبریک میلاد امیرالمومنین علی ابن ابی طالب ، روز پدر و روز مددکاران اجتماعی ابراز داشت : در پی گزارشات ارسالی اعضاء کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار اداره کل بهزیستی در بحث کنترل و کاهش شیوع بیماری کرونا در امر پرسنلی و مراکز شبانه روزی تحت نظارت در شرایط مطلوبی قرار داریم و از سازمان تخصصی همانند بهزیستی چنین انتظار می رود . ولی این موضوع نباید باعث غفلت در وظایف و نظارت های توسط مسئولین شود . و تاکید بر این موضوع که بازدید ها در کمال آرامش و بدور از ایجاد استرس انجام شود .

وی افزود : تاکید ریاست سازمان بهزیستی کشور در پیگیری مستمر و نظارت بر کلیه مراکز بخصوص مراکز شبانه روزی در روزهای اخیر و علی الخصوص در تعطیلات فروردین ماه به جهت دید و بازدیدها و ملاقات ها در این مراکز است . چون به هیچ عنوان نمی توان این مراکز را تعطیل کرد و خود این موضوع علت حساسیت این مراکز را نشان می دهد .

ایزدپور گفت : خط مشاوره 1480 در این روزها علاوه بر وظایف خود در بحث کاهش بار روانی شیوع بیماری کرونا فعال شده است و مهمترین اقدام در این ایام حضور مردم در منزل و عدم خروج جزء موارد ضروری و کاهش استرس ناشی از این بیماری است ، در این بحث نباید از این موضوع مهم غافل شد که سهل انگاری با کاهش با روانی اشتباه گرفته شود و عدم جداسازی این دو امر ما را دچار مشکل و آسیبی جبران ناپذیر می کند.

وی در ادامه : در فضای مجازی و در راستای کاهش جلسات حضوری گروه های کشوری و استانی تشکیل شده است و در این گروه ها مصوبات ، گزارشات و مسائل آگاه سازی انجام می شود و انتظار می رود کلیه پرسنل ، علی الخصوص معاونین ، روسای شهرستان و رابطین با عضویت در این کانال ها اطلاعات دقیق و مستندات لازم را دریافت کرده و اجرایی نمایند . نباید در بحث پیشگیری از شیوع بیماری کرونا از ظرفیت فضای مجازی غافل شد ، می توان در برخی نظارت ها و بمنظور کاهش حضور فیزیکی از این فضا استفاده کرد . همان طور که بارها متذکر شده ام ، فضای مجازی دارای فرصتها و همچنین تهدیدهای است در ارائه گزارش و نشر اخبار در این فضا باید دقت لازم انجام شود و از نشر اخبار بی پایه و اساس و بدون منبع معتبر خوداری کرد و کلیه معاونین ، روسای شهرستان ها و رابطین اقدامات و فعالیت های انجام شده در حوزه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را از طریق کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار بهزیستی استان اطلاع رسانی نمایند .

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار اداره کل بهزیستی گفت : با اعلام درخواست شهرستان های تابعه در خصوص تامین اقلام مورد نیاز ضدعفونی و بهداشتی و پیگیری معاونت پشتیبانی ستاد امروز مقدار 250 عدد ماسک و 60 لیتر مواد ضدعفونی تهیه و در ادارات بهزیستی شهرستان ها توزیع شده است .

وی افزود : ترخیصی در مراکز شبانه روزی نباید کمتر از 14 روز صادر شود و مراکز مجاز به پذیرش افراد کمتر از این مدت نیستند و پس از بازگشت مددجو باید کلیه اقدامات لازم از جمله قرنطینه و تایید سلامت فرد انجام شود . یکی از موارد ویژه و مورد توجه در مراکز شبانه روزی رفت و آمد مربیان و پرسنل مرکز است ، مسئولین مراکز اقدامات لازم در خصوص ضد عفونی و رعایت بهداشت را در زمان ورود و خروج پرسنل به مراکز را انجام دهند و این امر مسئله ی مهم و جدی است و مسئولیت آن با مدیران مراکز است .

ایشان در پایان : هیچ هدف و فعالیتی در هر سازمانی بدون همکاری ، همدلی و خرد جمعی به تحقق دست نمی یابد و ما همیشه میزبان انتقادات ، پیشنهادات ، افکار و طرح های خلاقانه هستیم .

در ادامه جلسه انسیه ایمانی ، ساره امیرجان ، احمد پیوندی و علیرضا اختری به ترتیب معاون توسعه پیشگیری ، معاون اجتماعی ، معاون توانبخشی و نماینده معاون پشتیبانی به ارائه گزارش پراختند .

انسیه ایمانی معاون توسعه پیشگیری گفت : طبق دستورالعمل ابلاغی در کلیه مراکز ترک اعتیاد پذیرش جدید لغو اعلام شده است و بمنظور تامین مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی به مراکز اقامتی میان مدت و مراکز گذری مبلغ 7 میلیون ریال تخصیص داده شده است .

وی افزود : در این روزها با افزایش تماس ها با خط 1480 مواجه هستیم که ظرف سه روز گذشته 100 تماس با این خط با موضوع مسائل بهداشتی و روانشناسی کاهش استرس ناشی از شیوع ویروس کرونا برقرار شده است.

ساره امیرجان معاون اجتماعی گفت : کلیه دستورالعمل های مربوط به مراکز شبه خانواده ، مراکز نگهداری شبانه روزی فرزندان و اورژانس اجتماعی به شهرستان ها ابلاغ شده است و نحوه محاسبه شهریه مهدهای کودک در شرایط به وجود آمده ابلاغی مدیرکل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور به استان ها ارسال شده است و در اختیار شهرستان ها بمنظور اجرا قرار داده شده است .

احمد پیوندی معاون توانبخشی گفت : سرانه 300 هزار ریالی هر نفر بمنظور تامین مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی به حساب صاحبان مراکز واریز شده است و با پیگیری این معاونت سرانه 600 هزار ریالی هر نفر به همین منظور به شهرستان ها تخصیص تا به حساب مراکز واریز شود .

وی افزود : در شرایط فعلی پذیرش مددجو جدید در مراکز شبانه روزی ممنوع اعلام شده است جزء با حکم قضایی که این امر مشکلاتی را ایجاد کرده است و برای رفع این مشکلات نیاز به همکاری و همفکری بین بخشی است .

علیرضا اختری نماینده معاون پشتیبانی و منابع انسانی گفت : اقدامات این معاونت از 6 اسفند ماه اجرایی شده است و در ظرف 14 روز 14 خرید مواد ضد عفونی کننده و بهداشتی انجام و توزیع شده است .

ایشان در ادامه برخی از اقدامات شاخص این معاونت را در امر پیشگیری از شیوع ویروس کرونا این گونه بیان داشت : مکاتبه و پیگیری حضوری به دانشگاه علوم پزشکی بمنظور تامین مواد بهداشتی ، عدم پذیرش مهمان در مهمانسراهای استان ، برگزاری مستمر جلسات کارشناسی ، تهیه و توزیع مواد ضد عفونی کننده و بهداشتی بین پرسنل ستاد و شهرستان های تابعه .

وی افزود : یکی از مشکلات این معاونت در شرایط فعلی تهیه اقلام  ضد عفونی کننده و بهداشتی است و عدم موجودی این اقلام در بازار آزاد و تهیه این مواد از دستگاه های ذی صلاح باعث تاخیر در خرید این اقلام شده است .

در ادامه جلسه دیگر اعضاء ، روسای شهرستان ها و رابطین به ارائه گزارش ، مشکلات و پیشنهادات خود پرداختند .

کد خبر 14655

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد