نگرانی‌هایتان را در مورد کرونا با خط ۱۴۸۰ در میان بگذارید

معاون مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور از ارائه خدمات تخصصی روانشناختی به افرادی که دچار استرس و اضطراب ناشی از شیوع کرونا شده‌اند خبر داد و گفت: ارائه خدمات روانشناختی خط ۱۴۸۰ حتی در روزهای تعطیل و عید نوروز نیز ارائه می‌شود.

بهزاد وحیدنیا، معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به ارائه خدمات روانشناسی مقابله با استرس کرونا توسط خط ۱۴۸۰ در سازمان بهزیستی، گفت: تاکنون این خط به خوبی توانسته مشاوره‌های روانشناختی لازم را به مردم ارائه دهد.

وی ادامه داد: آموزش‌های تخصصی برای مقابله با استرس کرونا به صورت مجازی به همکاران خط ۱۴۸۰(خط مشاوره روانشناختی بهزیستی) ارائه شده است تا پاسخگویی تخصصی‌تر و مطلوب‌تری در این خصوص داشته باشند.

معاون مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد خطوط تلفن و کارشناسان حاضر در این طرح به اندازه نیاز مردم هست؟ گفت: تاکنون با کمبودی مواجه نشده‌ایم اما به نظر می‌رسد در روزهای آینده میزان تماس‌ها افزایش پیدا کند. بر همین اساس در صورت نیاز نیروهای مستقر در خط‌ها را افزایش می‌دهیم. البته شیفت کاری همکاران ما تا ساعت ۲۲ و در برخی استان‌ها تا ساعت ۲۳ تمدید شده است.

وحیدنیا از احتمال افزایش زمان ارائه خدمات روانشناختی خط ۱۴۸۰ تا ساعت ۲۴ در تهران سخن گفت و افزود: زمان ارائه خدمات براساس نیاز مردم تعیین می‌شود. قبلاً خدمات مشاوره رایگان خط ۱۴۸۰ در روزهای تعطیل ارائه نمی‌شد اما اکنون این خدمات در روزهای تعطیل نیز ارائه می‌شود و در ایام عید نوروز نیز ارائه مشاوره تداوم خواهد داشت.

معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی در خصوص افرادی که به مشاوره حضوری نیاز دارند نیز گفت: کارشناس پشت خط، پس از ارائه مشاوره تلفنی مشخص می‌کند که چه افرادی نیاز به دریافت مشاوره‌های تخصصی و حضوری روانشناسی و یا روانپزشکی دارند. البته ترجیح افراد در حال حاضر عدم مراجعه حضوری است اما اگر شرایط حادی وجود داشته باشد به تناسب وضعیت فرد بیمار خدمات حضوری نیز به افراد ارائه می‌شود.

لزوم احترام به حریم خصوصی در قرنطینه

این روانشناس کشورمان در پاسخ به این سؤال که بهترین توصیه رفتاری در شرایط بحرانی کنونی چیست؟ گفت: همکاران ما در حال تهیه و تدوین محتواهای آموزشی رفتاری و انتشار آنها در فضای مجازی هستند. در همه این آموزش‌ها بر خود مراقبتی تأکید می‌شود. با توجه به حضور بیشتر اعضای خانواده در خانه، افراد باید خانه را به محیطی امن و توأم با آرامش تبدیل کنند. حفظ روابط صحیح بین والدین و کودکان و احترام به حریم‌های فردی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین به خانواده‌ها توصیه کرد برای کاهش استرس و فشار روانی خودشان در خصوص کرونا، بیش از اندازه وبگردی نکنند و اخبار را از منابع موثق دریافت کنند. همچنین ارتباطات با خانواده و افرادی که دوست دارند را به صورت تلفنی و اینترنتی افزایش دهند و تقویت کنند.

وحیدنیا ارتباط با منبع قدرت لایزال یعنی خداوند بزرگ را موجب تقویت روانی و آرامش افراد دانست و پیشنهاد کرد: اعضای خانواده ورزش‌ها و حرکت‌هایی که می‌تواند به آرامش افراد منجر شود مثل ورزش یوگا را با هم انجام دهند.

وی به افرادی که دارای تنش زیاد روانی هستند توصیه کرد که از دوش آب گرم استفاده کنند و افزود: افرادی که دارای افسردگی هستند بهتر است از دوش آب سرد استفاده کنند اما به افرادی که دارای خستگی روانی هستند توصیه می‌شود دوش آب گرم بگیرند.

به گزارش ایکنا؛ افرادی که احساس می‌کنند دچار استرس‌ و نگرانی از ابتلا به کرونا هستند می‌توانند با شماره گیری شماره ۱۴۸۰ در سراسر کشور از خدمات مشاوره رایگان این مرکز استفاده کنند.

کد خبر 14642

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد