۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
مرهمی بر استرس‌های کرونایی

بیرجند - ایرنا - استرس‌ و اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران، تهدید جدی برای جامعه و سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود که با استفاده از امکانات مشاوره‌ای از جمله صدای مشاور یا مراجعه به روانشناسان می‌توان تا حدودی بر این ترس‌ و اضطراب‌ها غلبه کرد.

دهمین روز از قرنطنیه خودخواسته در خانه می‌گذرد؛ از روزی که پای کرونا به کشور و سپس خراسان جنوبی باز شد دورکاری و ماندن در خانه را برگزیدم تا با رفت و آمد کمتر در کنترل این ویروس و حفظ سلامت خود، خانواده و جامعه سهمی داشته باشم. 

اما بخشی زیادی از وقتم در خانه با خبرهای کرونایی سپری می‌شود. من خبرنگار هستم و در این ۱۰ روز مدام از کرونا نوشتم و خواندم. 

با وجود اینکه مصاحبه‌هایی هم با کارشناسان و روانشناسان درخصوص مقابله با ترس و اضطراب ناشی از کرونا داشتم اما باز هم ترسی وجودم را فراگرفته که با هر سرفه‌ای خود را یک کرونایی تصور می‌کنم. در میان کانال‌های خبری ناگاه چشمم به یک شماره می‌افتد؛ ۱۴۸۰ که همان خط مشاوره تلفنی بهزیستی است و این روزها آماده ارائه مشاوره به هموطنان است. 

شماره را گرفتم و کد ۵ را که مشاوره برای اضطراب و استرس بود، شماره گیری کردم. 

بعد از چند ثانیه‌ای شخصی از آن سوی خط پاسخم را داد؛ صدای مرد جوانی بود که بدون پرسیدن نامی از من خواست که مشکلم را طرح کنم و من هم از اضطراب این روزهایم گفتم این که به خاطر کارم با هر خبری در ارتباط با کرونا سر و کار دارم و در خانه ماندن هم بر استرس‌های ناشی از کرونا افزوده است. 

سابقه اضطراب‌های قبلی را از من پرسید و به او یادآور شدم که وقتی زلزله‌های مهیب در نقطه‌ای از کشور می‌شود تا مدتی ترس از زلزله به جانم می‌افتد و حتی شب‌ها هم خواب زلزله را می‌بینم. 

اما مشاور با آرامش به من اطمینان داد که کرونا ترسی ندارد. او شرایط آب و هوایی شهرم بیرجند را یادآور شد و گفت: این ویروس بیشتر در نقاط سرد و مرطوب شیوع پیدا می‌کند و ما اینجا هوای گرم و خشک را داریم لذا شیوع آن کمتر است. 

از او درخصوص زمانی که مجبور به ماندن در خانه هستم مشاوره خواستم، اینکه این زمان را به چه نحو مدیریت کنم تا کمتر فکر و خیال بیماری به سراغم بیاید و مشاور پاسخ داد: شما خانم‌ها معمولا هنرهای زیادی دارید که همیشه می‌گویید وقت نمی‌کنم آن را انجام دهم، الان وقتش است سعی کنید برای هر ساعت خود برنامه ریزی کنید تا همیشه در خانه مشغول یک کار باشید. 

زمان مکالمه ما سه دقیقه و ۴۱ ثانیه بیشتر طول نکشید اما بعد از این گفت و گو احساس خوبی داشتم، حداقل این بود که به یاد قابلیت‌ها و هنرهای نهفته خود افتادم اینکه می‌توانم از این فرصت استفاده کرده غذاهای متنوع‌تر درست کنم، کتاب مطالعه کنم، داستان بنویسم یا نقاشی بکشم تا اینگونه از فکر کرونا خلاص شوم. 

مشاوران آموزش دیده برای کاهش اضطراب کرونا

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت خط ۱۴۸۰ به عنوان مشاوره تلفنی رایگان در استان اظهار داشت: این سامانه  از ساعت ۸ تا ۲۰ هر روز خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی ارایه می‌دهد.

علی عرب نژاد با بیان اینکه خدمات مشاوره این مرکز گسترده است و در همه زمینه‌های روانشناختی مشاوره انجام می‌شود افزود: در این ارتباط نه مراجعه کننده مشاور را می‌شناسد و نه مشاور مراجعه کننده را، لذا فقط به وسیله ۲ کد این ارتباط برقرار و مشاوره انجام می‌شود. 

وی گفت: در شرایط حاضر همه درگیر کرونا هستند و این ترس به وجود آمده که ممکن است واقعی یا ذهنی باشد، استرسی به جامعه وارد کرده که می‌تواند سیکل معیوب را در مقابله با این ویروس ایجاد کند. 

دکترای روانشناختی بالینی با تاکید بر اینکه استرس باعث کاهش سطح ایمنی بدن می‌شود ادامه داد: این موضوع بدن را برای ابتلا و نفوذ ویروس کرونا مستعد می‌کند لذا سازمان بهزیستی در این موقعیت خاص، آموزش‌هایی به مشاوران خود داده تا به مردم مشاوره کاهش استرس دهند. 

وی افزایش ضربان قلب، خستگی، احساس سردردهای ضربان دار، گرمای شدید، لرزش و اسهال را از علایم استرس در بدن عنوان کرد که برخی با علایم کرونا مشابهت دارد لذا فرد ممکن است دچار ترس بیشتری از ابتلای این ویروس شود. 

عرب نژاد با بیان اینکه احساس بیش از حد ترس، پیش بینی‌های بدتر را به ذهن متبادر می‌کند گفت: از همین رو این روزها عده زیادی به مرگ و چگونگی آن فکر می‌کنند که این احساس تنش در واقع یک سیکل معیوب در جامعه ایجاد کرده است. 

وی یادآور شد: تماس با مشاور که می‌تواند شنونده بوده و توصیه‌های لازم روانشناختی ارایه دهد، فشار و تنش ایجاد شده ناشی از این ترس را کاهش می‌دهد. 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: فشار روانی زمانی که بر ذهن فرد حاکم می‌شود تمایل ایجاد می‌کند که با فرد دیگری گفت و گو داشته باشد لذا صدای مشاور این امکان را فراهم کرده است. 

وی با بیان اینکه آمادگی لازم برای تیم مشاوره بهزیستی وجود دارد افزود: ارتباط اجتماعی در کاهش استرس نقش مهمی دارد که در شرایط فعلی این ارتباطات به خاطر در خانه ماندن کاهش یافته لذا توصیه می‌شود تماس‌ها از راه فضای مجازی و تلفنی حفظ شود تا بتوان بر استرس‌های ناشی از کرونا غلبه کرد. 

عرب نژاد گفت: همچنین افراد در خانه می‌توانند حداقل روزی ۳۰ دقیقه ورزش کنند تا استرس‌ها کاهش پیدا کند. 

وی بر تاثیر خواب با کیفیت شبانه در کاهش استرس‌ اشاره کرد و گفت: رسیدگی به امور فرزندان و اموری که تاکنون فرصت آن ایجاد نشده، نیز در این بازه می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند. 

ساختن فرصت از تهدید کرونا 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه از تهدیدهای کرونا می‌توان به عنوان فرصت نیز استفاده کرد افزود: تربیت فرزندان، ارتباط عاطفی در خانوادگی، مطالعه خاص، سرگرمی‌های گروهی باعث تقویت بنیان خانواده می‌شود که سال‌ها افراد در آرزوی چنین فرصتی بوده‌اند. 

وی با تاکید بر اینکه خبرها باید از منابع موثق پیگیری شود و مردم زیاد در فضای مجازی به دنبال خبر نباشند گفت: از طریق ارتباط گیری با دوستان قدیمی یا مراجعه به آلبوم‌ها می‌توان استرس را مدیریت کرد تا از این طریق سیستم ایمنی بدن هم تقویت شود. 

عرب نژاد اظهار داشت: فشار ناشی از استرس به وجود آمده در جامعه بیشتر از کرونا آسیب می‌زند لذا باید مردم همواره مراقب باشند و درگیر شایعات و مسایل حاشیه‌ای نشوند. 

ترس ناشی از کرونا در تماس با ۱۴۸۰

مسوول دفتر مشاوره اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی نیز از برقراری ۲۹ تماس در هفته گذشته با مرکز مشاوره ۱۴۸۰ خبر داد که موضوع این تماس‌ها ترس ناشی از کرونا بوده است. 

بهناز ذال افزود: اغلب افرادی که با مرکز در این خصوص تماس گرفته‌اند خانم‌ها بوده‌اند که بیشتر در حوزه ترس و اضطراب ناشی از کرونا سوال داشتند. 

وی بیان کرد: همچنین برخی درباره مسایل تخصصی و پزشکی سوال داشتند که به منابع اطلاعاتی مربوطه ارجاع داده شدند. 

این کارشناس ارشد روانشناسی با تاکید بر اینکه تمامی مشاوران این مرکز آموزش دیده‌اند گفت: تکنیک‌های کاهش اضطراب، معرفی منابع اطلاعاتی موثق و مدیریت زمانی که در خانه هستند از جمله توصیه‌های مشاوران به افراد تماس گیرنده است.  

وی گفت: امکان برقراری تماس با صدای مشاور و ۱۴۸۰ در تمامی نقاط استان فراهم است و افراد در شهرستان‌های مختلف و روستاها می‌توانند از خدمات رایگان این مشاوره بهره‌مند شوند. 

وی محرمانه بودن اطلاعات را یکی از نکات مثبت این نوع مشاوره عنوان کرد و گفت: با توجه به موضوع کرونا حتی روزهای تعطیل هم مشاوران به تماس‌ها پاسخ می‌دهند. 

ویروس کرونا که ۳۱ استان کشور را درگیر کرده تاکنون ۱۸ مورد مثبت در خراسان جنوبی داشته است.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و براساس آخرین آمار چهار شهرستان استان درگیر کرونا شدند.

کد خبر 14634

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد