بهداشت روان و استرس های ناشی از ویروس کرونا

دکتر حمیدرضا پوریوسف روانپزشک و مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در رابطه با بهداشت روان و استرس های ناشی از ویروس کرونا در بین شهروندان اظهارداشت: استرس عامل بیرونی است که باعث ایجاد فشار روانی در هرفردی ممکن است بشود و اضطراب واکنش فرد به شرایط سخت و استرس است در واقع انچه به عنوان دلهره و تشویش بیان می کنیم همان اضطراب درونی ماست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی،حمیدرضا پوریوسف روانپزشک و مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در رابطه با بهداشت روان و استرس های ناشی از ویروس کرونا در بین شهروندان اظهارداشت: استرس عامل بیرونی است که باعث ایجاد فشار روانی در هرفردی ممکن است بشود و اضطراب واکنش فرد به شرایط سخت و استرس است در واقع انچه به عنوان دلهره و تشویش بیان می کنیم همان اضطراب درونی ماست.

وی افزود: اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت است اگر داین استرس طول بکشد ممکن است موجب افسردگی و تضعیف سیستم ایمنی بدن و حتی کاهش عملکرد فرد در زندگی روزمره شود.

پوریوسف تصریح کرد: نشانه های شایع اضطراب در افراد ممکن است ذهنی ، رفتاری و جسمی باشد همچنین تحریک پذیری ، عصبانیت، ترس، بی خوابی، کابوس و خستگی، تپش قلب، سردرد، تنگی نفس ، مشکلات گوارشی و بی اشتهایی ممکن است در فرد بروز پیدا کند.بنابراین برای کاهش و غلبه براضطراب ابتدا باید نشانه های آن را در خود پیدا کنیم.

وی گفت: بحران نیز نوعی استرس است که در اثر اتفاقات غیرطبیعی ، تهدید امیز و غیر قابل پیش بینی  و غیر قابل کنترل ممکن به وجود بیاید در این شرایط ممکن است فرد دچار اضطراب و ترس شدید شود و مسائل ناگوار را در خود تجربه کند به طوریکه سردرگمی، دوگانگی، گرختی احساس، درمکاندگی  و حتی خشم در وی بروز پیدا کند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد:در بحث کرونا با شرایط بحران روبه رو هستیم و هریک از افرادکه با اخبار و مسائل مربوط به کرونا ویروس  در ارتباط هستند ممکن علائمی از اضطراب وبحران در خود احساس کنند و آشنا شدن با این علائم می تواند کمک کند که با استرش واضطراب غلبه کنیم.

پوریوسف افزود: اکثر رفتارها و واکنش هایی  که در موقع حوادث و بحران افراد نشان می دهند ممکن است طبیعی باشد بنابراین به خودمان و دیگران برچسب ترسو و ضعیف بودن نزنیم.

وی با اشاره به اینکه در شرایط استرس چه باید کرد گفت: از موقعیت هایی که استرس شما را بیشتر می کند مانند چک کردن اخبار دوری کنید استفاده از فضای مجازی و اخبار و مطالب غیر موثق دوری کنیم و انها را به دیگران نیز منتقل نکنیم، در مورد نگرانی‌ها و اضطراب هایمان با افراد مورد اعتماد صحبت کنیم و از بیان ترس و احساس خودمان خجالت نکشیم.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در بحران ها ممکن است وضعیت غیر قابل کنترل باشد و بپذیریم که همه چی در کنترل ما نیست و سعی کنید زندگی عادی خود را پیش ببرید و با رعایت و اقدامات موثر سرعت شیوع را در خانواده و خودمان کاهش دهیم از طرفی نیاش و دعا کردن می تواند افراد را آرام کند و ورزش و نرمش و حضور در طبیعت خلوت می‌تواند تاثیر گذار باشد.

پوریوسف اظهارداشت: یکسری فعالیت ها ممکن است افراد را آرام کند بنابراین انها را شناسایی کنید. کتاب بخوانید و ورزش و موسیقی آرامش بخش را فراموش نکنید سعی کنید بیشتر گفت وگو کنید و اگر در خانه هستید تماس تلفنی و تصویری داشته باشید. ممکن است در موقعیتی باشید که بخواهید تغیر عمده ای در زندگی و یا کارتان ایجاد کنید اگر خیلی نگران هستید این تصمیمات را به بعد موکول کنید و به اندازه کافی استراحت کنید و تغذیه مناسب داشته باشید. سعی کنید از هم حمایت کنید و پایبندی خود را به توصیه و پیشگیری موثر نشان دهیم و این موضوع می تواند افراد خانواده را نیز آرام و مطمئن کند.

وی در پایان گفت: اگر احساس می کنید تحت فشار و تنش زیادی هستید و انجام امور روزانه برایتان سخت و دشوار است حتما با روانپزشک و روانشناس مشورت کنید.

کد خبر 14630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد