راهنمای به زیستی روانشناختی در مدیریت ویروس کرونا؛ ویژه عموم مردم

در پی شیوع ویروس کرونا، گزارش های خبری بسیاری پیرامون شیوع این ویروس در ایران و سطح جهان در رسانه های تصویری، نوشتاری و شنیداری مخابره می شود و گمانه زنی های ناشی از شیوع گسترده تر این ویروس، موجی از نگرانی و اضطراب را به جامعه و افراد تحمیل کرده است.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل، دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، به همین منظور، "راهنمای تحت عنوان «به زیستی روانشناختی در مدیریت ویروس کرونا»؛ ویژه عموم مردم "را منتشر کرد.

براساس این گزارش، مواردی که در این راهنما بیان می شود، تهدید ویروس کرونا را از بین نمی برد، اما ممکن است به شما کمک کند تا در این شرایط دشوار، بهزیستی روانشناختی خود را به طور مناسب مدیریت نمایید. همچنین این راهنما اگر چه ممکن است منجر به بهبود کامل اضطراب و استرس نگردد، ولیکن؛ تا حد امکان سعی بر این است احساسات نامطلوب ایجاد شده درباره ویروس کرونا در شما کاهش یابد.

این راهنما می گوید:

- دیدگاه مثبتی به وقایع داشته باشید. کروناویروس جدید که در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در چین شناخته شد نیز به نام اِن کرونا یا نیوکرونا نام گرفته است؛ میزان کشندگی سارس ۱۰ درصد، میزان کشندگی  مرس ۳۰ درصد و میزان کشندگی نیوکررونا نیز دو تا سه درصد است که از همه کروناهای قبلی کمتر است. از طرف دیگر شیوع سارس ۱.۲، میزان شیوع مرس ۱.۴ و میزان شیوع نیوکرونا یا همین کرونای جدید ۳.۶ تا ۵ درصد است؛ لذا ویروس کرونای جدید، کشندگی بسیار کمتری از کرونا ویروسهای قبلی داشته ولی شیوع بیشتری دارد. همچنین از هر ۱۰۰ نفری که به کرونا ویروس جدید مبتلا می شوند و به مرحله بستری شدن می رسند، دو تاسه نفر می میرند و بقیه از بیمارستان مرخص می شوند، بنابراین نباید در جامعه طوری نگرانی به وجود آورد که همه از این بیماری وحشت کنند. این واقعیت که اخبار زیادی در روز در رسانه های اجتماعی و خبری نشر داده می شود و خبر از میزان شیوع و بروز این ویروس را می دهند، اما لزوماً این به معنای این نیست که این امر تهدیدی بسیار زیادی برای شما یا خانواده شما ایجاد می کند.

- به دنبال واقعیت باشید. کسب اطلاعات بالینی و غیر بالینی در خصوص ویروس کرونا می تواند کمک نماید تا گزارشات و اخبار مرتبط با این ویروس را با کنجکاوی و دقت بسیار زیادی مورد پیگیری قرار دهید. برای این منظور شما می توانید به سایت های معتبر نظیر سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور دریافت اطلاعات در خصوص میزان شیوع، مرگ و میر و اقدامات پیشگیرانه مراجعه نمایید. همچنین سایت بین المللی مرکز کنترل و پیشگیری نیز اطلاعات مناسب و روز آمدی را در اختیار افراد قرار می دهد.

https://www.cdc.gov/coronavirus/۲۰۱۹-ncov/index.html

همچنین این راهنما موارد زیر را نیز گوشزد می کند:

- سعی کنید احساسات اضطرابی خود را کنترل نمایید. کنترل احساسات با شناخت و آگاهی از آنان صورت می پذیرد. اجتناب از شناخت عواطف و احساسات، می تواند مانع کاهش سطح اضطراب شود.

- یک شیوه سالم زندگی را برگزینید و از سلامت جسمی خود مراقبت نمایید. به اندازه کافی بخوابید، به طور منظم وعده غذایی مقوی بخورید و سعی کنید فعالیت بدنی و ورزش انجام دهید.

- ضمن رعایت اصول پیشگیری؛ با دیگران در ارتباط باشید. با افرادی که به آنها اعتماد دارید، صحبت نمایید. همچنین با دوستان یا اعضای خانواده که باعث نشاط و شادابی شما می شوند، ارتباط برقرار کنید و از صحبت کردن در خصوص ویروس کرونا و وضعیت فعلی خودداری نمایید.

- سعی نمایید احساس عدم اطمینان را مدیریت نمایید. سعی کنید آنچه در کنترل شما است و آنچه بر آن کنترل ندارید را مشخص نمایید و برای آنها برنامه ریزی لازم را انجام دهید. در کارهای روزمره مشارکت کنید و برنامه های روزمره خود را عملی نمایید.

- با فرزندان خود به طور مناسب ارتباط برقرار نمایید. در مورد پوشش خبری ویروس کرونا، علائم، راهکارهای پیشگیرانه متناسب با سن فرزندان خود به شیوه صادقانه توضیحات لازم را ارائه نمایید. والدین می توانند با ایجاد تمرکز بر روی فعالیت ها و برنامه های روزانه فرزندان، در کاهش اضطراب و استرس آنان نقش بسیار مناسبی را ایفا نمایند. به یاد داشته باشید که کودکان در مورد چگونگی مدیریت احساسات خود در این مدت، رفتار و احساسات شما را مالک عمل قرار خواهند داد.

- می توانید از تمرینات ذهن آگاهی، آرامش ذهن، یوگا و مدیتیشن بهره ببرید تا در آرامش کامل قرار گیرید.

- با رعایت اقدامات پیشگیرانه، روزانه به منظور برخورداری از به زیستی روانشناختی به پیاده روی بروید. شما می توانید یک منطقه ای که از ازدحام کمتری برخوردار است و افراد کمتری در آنجا با آنها در ارتباط هستید، انتخاب نمایید.

- فعالیت نمایید. سعی نمایید هر روز فعالیت بدنی داشته باشید، چنانچه در خانه و محل کار هم هستید، از انجام این کار اجتناب نکنید، زیرا ورزش به افزایش روحیه و کاهش استرس کمک می کند. اگر از نظر جسمی سالم باشید، بدن شما قادر خواهد بود بهتر به مقابله با ویروس بپردازد.

- آموزش در خصوص اقدامات پیشگیرانه، حفظ ایمنی، راهکار های مقابله و ... را فراموش نکنید.

براساس این موارد این راهنما نکات زیر تاکید می شود:

 - استراحت کنید و پیگیری تا اندازه مطلوب اخبار، از منابع معتبر را هم فراموش نکنید. از بررسی بیش از حد شبکه های اجتماعی خودداری نمایید. از اتفاقاتی که مانع آرامش شما می شوند، پرهیز کنید.

- در صورت الزم درخواست مشاوره دهید. اگر بیش از حد نگران هستید، ناراحتی طولانی مدتی دارید و یا واکنش های روانشناختی طولانی نسبت به این وقایع دارید و بر عملکرد شغلی یا روابط بین فردی شما تاثیر منفی گذاشته است، با یک روانشناس و مشاور مشورت نمایید. روانشناسان، مشاوران و سایر ارائه دهندگان خدمات سلامت روان می توانند به شما در مقابله با استرس ناشی از این واقعه کمک نمایند.

کد خبر 14442

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد