گمنامانی که به جمع فراموش شدگان برای نبرد با کرونا می روند

گمنامانی که با کوله‌های پر از حس انسان دوستانه در کوچه و پس کوچه های این شهر به میان جمع‌های دو نفره و پاتوق‌های فراموش شدگانی می روند که به آخر خط رسیده‌اند و رمقی برای نبرد با کرونا ندارند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از ایرنا، تیم های دو نفره که کوله هایشان را بر دوش می کشند و دو به دو با نقشه ای که بر روی موبایل هایشان دارند مسیر را انتخاب می کنند قدم هایی با صلابت و امید برمی دارند تا خودشان را به افرادی از جنس دود و دم برسانند که پاتوق ها و بساط هایشان در محل های شوش، مولوی، هرندی و دره فرحزاد در کارتن های یک متری است.

کوله هایشان را از ماسک، الکل و ژل ضدعفونی برای پیشگیری از شیوع کرونا سنگین کرده اند تا حتی شده به یک نفر هم کمک کنند تا از خطر این ویروس در امان باشد.

هدف و مقصدشان مردان و زنانی است که دنیا را از میان دودهای مواد مخدر دیده اند که روزها برای زنده ماندن در میان زباله ها و ضایعات سپری می کنند و عصرها به دور از هر هیاهویی در غفلت و میان جمع های دو و چند نفره به هم گره می خورند و موادشان را وسط می گذارند.

گمنامان سفیرانی از جنس تیم های بهزیستی هستند؛ آنها وقتی به جمع های معتادان می رسند شروع می کنند از علایم و نشانه های ویروس کرونا و راه های انتقال آن می گویند ماسک و ژل ها را در میان آنها توزیع می کنند و از روی دلسوزی هشدار می دهند.

عکس العمل معتادان به اطلاع رسانی از این ویروس متفاوت است، تعدادی از آنها بی تفاوت انگار در عالم دیگری سر می کنند بی اهمیت از کنار این هشدارهای کرونایی رد می شوند و می گویند «کار ما از این حرف ها گذشته و بدن ما ضد ضربه است.»

عده ای دیگر به تمسخر گرفته و به شوخی از کنارش رد می شوند و می گویند« این دیگر چه بازی جدیدی است باز میخاهید بساط ما را بهم بزنید...»

اما عده ای دیگر باور می کنند و در مورد این ویروس می پرسند. مردی ۴۵ ساله که به گفته خودش ۱۵ سال است که مواد مصرف می کند می گوید« فکر نمی کردم انقدر موضوع جدی باشد ‌و تا جایی که بتوانم سعی می کنم به خانه برگردم و از وسایل مشترک برای مصرف مواد استفاده نکنم ولی چه تضمینی وجود دارد که از این ویروس در امان باشم.»

وی ادامه می دهد: پس به همبن علت است که این روزها رفت و آمد مردم در خیابان ها کم شده است بلکه هر که به گونه ای خود را در خانه قرنطینه کرده است. »

مرد دیگری که خود را ۳۶ ساله معرفی می کند آب بینی اش را بالا می کشد و می گوید: از کجا بدانیم که این ویروس را گرفته ایم یا نه؟ 

وی از انتقال این ویروس به زن و بچه اش ابراز نگرانی می کند و به سرعت محیط را ترک می کند.

تیم های بهزیستی هر چه در توان دارند گذاشته اند و آنچه را که در مورد این ویروس و راهکارهای مقابله با آن است را با صبر و حوصله به معتادان آموزش می دهند.

اما چطور می شود زنگ خطر این ویروس را در میان معتادان که همه آنها در چند قدمی یکدیگر نشسته واز وسایل هم استفاده و حتی با یکدیگر دست می دهند جدی به صدا در آورد و آنها را قانع کرد که نه تنها سلامتی خود بلکه صدها نفر دیگر در گرو خود مراقبتی آنهااست.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: روزانه ۱۸ تیم دو نفره مانند کادر پزشکی به میان معتادان می روند و اقلام بهداشتی را در میان آنها توزیع می کند.

امین شاهرخی تاکید می کند: این افراد دوست ندارند اسمی از آنها برده شود و به صورت گمنام حاضر هستند به بهبودی وضعیت معتادان کمک کنند و نه تنها در روزهایی که این ویروس در استان تهران شایع شده است بلکه در گذشته نیز اقلام بهداشتی و خود مراقبتی را بین معتادان توزیع می کردند تا از انتقال بیماری ها جلوگیری شود.

وی از فعالیت موبایل سنترها نیز خبر می دهد و می گوید: در این طرح، ۱۱ خودروی ون مناسب سازی شده‌اند تا به پاتوق های معتادان بروند و در آنجا وسایل بهداشتی و خود مراقبتی را توزیع کنند.

مدیر کل بهزیستی استان تهران همچنین با اشاره به ارائه خدمات ۱۸ سرپناه گذری روزانه در استان تهران برای معتادان می گوید: در این مراکز  که از ساعت ۹ تا ۱۴ هر روز بر روی معتادان باز است ضمن تهیه یک وعده  غذای گرم، امکان ارائه خدماتی از جمله حمام کردن، وسایل بهداشتی و مراقبتی، شستشوی لباس ها و سایر موارد وجود دارد.

وی ادامه می دهد: همچنین ۱۷ سرپناه شبانه هر روز از ساعت ۱۸ تا ۶ صبح روز بعد باز است و خدماتی مشابه سرپناه های گذری ارائه می کند.

شاهرخی اضافه می کند: معتادان با مراجعه به کلیه این مراکز می توانند وسایل بهداشتی از جمله ماسک، ژل و الکل ضدعفونی کننده تحویل بگیرند.

این مسئول می گوید: با اطلاع رسانی و هشدارهای خودمراقبتی که به جامعه معتادان داده شده است خوشبختانه شاهد کاهش مراجعه آنها به این مراکز شده ایم.

اینها بخشی از خدماتی است که بهزیستی مانند سایر دستگاه های دیگر در استان تهران برای مقابله با ویروس کرونا ارائه می کند تا روز به روز شاهد کاهش آمار مبتلایان به این ویروس در استان باشیم.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از۷۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.
به گزارش ایرنا، آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در ایران تا ظهر  چهارشنبه (چهاردهم اسفند) به ۲ هزار و ۹۲۲ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۹۲ نفر رسیده است همچنین ۵۲۲ نفر از مبتلایان بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

کد خبر 14434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد