خراسان رضوی | بهره برداری از ۵۳ پروژه با اعتبار 113 میلیارد ریال در هفته بهزیستی

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت : در هفته بهزیستی ۵۳ پروژه با اعتبار ۱۱۳ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی دکتر حمیدرضا پوریوسف در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به شعارهفته بهزیستی " به زیستن در گام دوم : شفافیت ، توانمندی سازی و ارتقا سلامت اجتماعی " و  بیانیه گام دوم رهبری و تاکید برشفافیت و استفاده از نیروهای جوان اظهار داشت: تا روزهای آینده یک نفر از فرزندان تحت پوشش بهزیستی به عنوان مشاور مدیر کل بهزیستی استان منصوب خواهد شد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: شعبه موسسه رویش فرهیختگان امید با هدف رشد و تعالی فرزندان تحت پوشش بهزیستی تاسیس می شود و مشاور جوان مدیر کل نماینده این کودکان خواهد بود.

وی بیان کرد:به منظور ارائه خدمات بهتر تمام پرداخت های اداره بهزیستی استان از طریق سامانه ارمغان انجام می شود.وی با اشاره به موضوع سلامت اجتماعی در برنامه توسعه ششم عنوان کرد: در این برنامه به ارتقا سلامت اجتماعی اشاره شده و پیشگیری از اعتیاد و معلولیت در ارتقا سرمایه های اجتماعی جامعه تاثیرگذاراست.

وی افزود: در هفته بهزیستی ۵۳ پروژه با اعتبار ۱۱۳ میلیارد ریال در بخش های  توانمندسازی، پیشگیری، مسکن و اشتغال به بهره برداری می رسد.

مدیرکل بهزیستی گفت : در اواخر هفته بهزیستی(  ۲۶ لغایت ۲۸ تیرماه )  بهزیستی خراسان رضوی میزبان همایش سراسری خیرین بهزیستی کشور می باشد و ۲۲۰ نفر از خیرین کل کشور مهمان بهزیستی استان هستند.

وی در خصوص قانون حمایت از حقوق معلولین گفت: سال گذشته زمینه اجرا این قانون فراهم شد و در حال حاضر کمیته ای برای رصد میزان اجرای این قانون شروع به فعالیت کرده است

وی ادامه داد: درراستای برنامه های استانداری در خصوص اقتصاد مقاومتی و مثلث اقتصادی کمیته هماهنگی و پیگیری مثلث اقتصادی تشکیل شده است.

پوریوسف در خصوص فعالیتهای حوزه اجتماعی در سال گذشته یادآور شد: به منظور پوشش حداکثری آسیب های اجتماعی اورژانس اجتماعی از ۹ شهرستان در سال گذشته به ۲۰ شهرستان ارتقا یافت و هم اکنون ۹۰ درصد جمعیت استان تحت پوشش هستند.

پوریوسف عنوان کرد: در ۲۱ شهرستان طرح مداخله پیشگیری از طلاق اجرا شد و ۸۱ مرکز در این طرح شرکت و۲۷ هزار زوج متقاضی طلاق در این مراکز خدمات دریافت کردند.وی گفت: در سال گذشته میزان سازش در بین زوجهایی که فرایند مشاوره را طی کردند ۱۷.۵ درصد بوده است.


افتتاح پنج پایگاه خدمات اجتماعی در شهرستان های استان

 مدیرکل بهزیستی استان خبرداد:در سال گذشته ۹ پایگاه خدمات اجتماعی در حاشیه شهر مشهد مستقر بودند که امروز پنج پایگاه دیگر در خلیل آباد، مه ولات، زاوه، رشتخوار و بردسکن افتتاح شدند.

پوریوسف بیان کرد: ۱۰۰ میلیون تومان هزینه تاسیس این مراکز بوده است و برای هر مرکز اعتبار ۳۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه مداخلات در بحران های فردی و خانوادگی و اجتماعی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ رشد ۹۲ درصدی داشته است عنوان کرد: در سال ۹۷ حدود سه هزار و ۵۴۰ مورد مداخله در بحران داشتیم که این رشد به دلیل گسترش پوشش خدمات بهزیستی استان است.

وی تصریح کرد: در مجموع ۱۰ هزار و ۳۱۶تلفن به اورژانس اجتماعی در سال ۹۷ صورت گرفت که منحر به شش هزار و ۲۶۰ حضور در محل شد.وی به دو خدمت بخش خصوصی در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: راه اندازی مرکز راه نوین با خدمات سرپایی به زنان آسیب دیده اجتماعی و مرکز ندای مهر با خدمات سرپایی به دختران در معرض آسیب از جمله خدمات بخش خصوصی در سال ۹۷ بود.

وی افزود: سال گذشته ۶۰۲ نفر کودک خیابانی به بهزیستی تحویل که ۴۷ درصد آنها اتباع خارحی بودند.

وی با اشاره به افتتاح ساختمان جدید دو مرکز قرنطینه زنان آسیب دیده و مرکز توانمندسازی و بازپروری زنان آسیب دیده اظهار داشت: ۱۰۲ مرکز شبه خانواده خیریه در استان مشغول فعالیت هستند و هزار و ۹۷۰ فرزند یک روزه تا ۱۸ ساله در مراکزدولتی و غیردولتی تحت پوشش هستند.

وی اضافه کرد: دو هزار و ۳۸۰ فرزند به عنوان امداد بگیر نزد خانواده زیستی خود هستند، پنج هزار و۹۹۶ فرزند کمک هزینه آموزشی و تحصیلی دریاقت میکنند و ۴۶۲ فرزند تحویل به خانواده زیستی خود شدند، ۱۹۹ فرزند ترخیص و ۲۶۱ مورد موقتا به خانواده های متقاضی سپرده شدند؛ مجموعا ۴۵۸ فرزند چند ماهه تا ۱۶ ساله را به خانواده های متقاضی سپردیم.


رشد ۵۱ درصدی فرزندخوادگی در سال ۹۷

پوریوسف  با اعلام اینکه ۳۸ رصد رشد خروج فرزندان از شبه خانواده را داشتیم اظهار کرد: در سه ماهه نخست سال ۹۸ حدود ۱۴۶ فرزند ورودی به شیرخوارگاه و ۱۵۶ خروجی داشتیم.

وی ضمن اشاره به رشد فرزند خواندگی خبرداد: در سال ۹۷ بیش از ۵۱ درصد رشد فرزند خواندگی داشتیم.

وی بیان کرد: ۸۳ درصد کودکانی که به بهزیستی واگذار می شوند به دلیل بدسرپرستی والدین است که بیشترین علت بدسرپرستی والدین اعتیاد، عدم صلاحیت و زندانی بودن آنهاست.

وی اذعان کرد: در سال گذشته ۴۰ فرزند صعب الاعلاج را با رضایت خانواده های متقاضی به فرزندخواندگی سپردیم

وی تصریح کرد: سال گذشته هفت کودک سرقت شده توسط مقام قضایی به بهزیستی سپرده شدند و امسال تا کنون چنین مواردی نداشتیم.


۸۱۵ مهد کودک بهزیستی غذای گرم دریافت میکنند

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص مهدهای کودک این اداره کل گفت: هزار و ۲۸۰ مهدکودک در استان داریم که ۸۵ هزار کودک در این مهدها در حال آموزش و نگهداری میباشند .

پوریوسف بیان کرد: ۸۱۵ مهد کودک با ۳۱ هزار کودک تحت پوشش غذای گرم در روستا و حاشیه شهر هستند.

وی عنوان کرد: هزار و ۱۵۰ زن سرپرست خانوار از بهزیستی مستمری و هزار و ۴۰ معلول خدمات دانشگاهی دریافت میکنند.

کاهش یک درصدی آمار طلاق در سه ماهه سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته

وی تصریح داد: سال گذشته ۱۸ هزار طلاق در استان داشتیم که ۳۵۰۰ زوج از ادامه روند طلاق منصرف شدند و سازش خود را رسما اعلام کردند.

وی ادامه داد: هزار و ۵۶۰ زوج از ادامه مشاوره طلاق انصراف دادند یا اصلا مراجعه نکردند؛ بنابراین ۱۷.۵ درصد زوجین که مشاوره را به اتمام رساندند طلاق نگرفتند.وی خاطر نشان کرد: تعداد طلاق در سه ماهه اول سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷کاهش یک درصدی داشته است اما در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ افزایش داشت.وی ضمن اشاره به سامانه طلاق در کل شهرستان های استان به منظور جلوگیری از ادامه روند طلاق توسط زوجین در شهرستان های دیگر گفت: طبق حدس های کارشناسی معتقد هستیم خیلی از طلاق ها از استان های دیگر در شهر مشهد صورت میگیرد اما آماری در این خصوص وجود ندارد.

وی در خصوص آمار زنان آسیب دیده اجتماعی گفت: سال گذشته ۴۳ مورد در خانه سلامت و ۳۶۵ نفر در مرکز قرنطینه و ۸۵۹ نفر در مرکز بازپروری پذیرش داشتیم. وی با بیان اینکه اقدام به خودکشی معادل با خودکشی نیست اظهار داشت: در سال گذشته ۱۳۷ هزار مورد اقدام به خودکشی داشتیم که نسبت به سال ۹۶ حدود پنج درصد رشد داشته است.وی اظهار کرد: کودک آزاری در سه ماهه اول سال ۹۸ رشد ۱۰ درصدی داشته و این مهم به علت گسترش خدمات بهزیستی بوده، درسال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ نیز رشد ۱۵ درصدی داشته است.


مستمری بگیران بهزیستی استان ۱۱۰ درصد رشد کردند

پوریوسف یادآور شد: در سال ۹۷ افزایش پوشش کمک هزینه معیشتی سازمان های حمایتی را داشتیم که از محل اعتبارات یارانه هفت هزار میلیارد تومان در اختیار بهزیستی و کمیته امداد قرار گرفت و میزان مستمری ما به افراد تحت پوشش ۱۱۰ درصد رشد کرد.وی از رشد ۱۵ درصدی تعداد مراکز مشاوره خبرداد و گفت: تعداد این مراکز از ۱۹۹ به ۲۲۴ مرکز در سطح استان رسیده است.وی در مورد تعداد افراد مراجعه کننده به این مراکز اذعان کرد: در سال ۹۶ برابر با ۱۳ هزار و ۶۴۱ نفر و در سال ۹۷ بیش از ۲۵ هزار و ۴۳۵ نفر مراجعه کردند که رشد ۸۶ درصدی را نشان می دهد.

وی در ادامه به مشاوره ۱۴۸۰ اشاره کرد و افزود: در سال ۹۷ بیش از ۵۴ هزار و ۳۷۵ مورد تماس مشاوره داشتیم که ۲۰ درصد رشد داشته است.
وی در خصوص کنترل و پیشگیری از اعتیاد یادآور شد: ۳۰۸ مرکز خصوصی سرپایی درمان اعتیاد و یک مرکز دولتی داریم.وی با اشاره به اینکه آمار خدمت گیرندگان این خدمات رشد داشته است بیان کرد: مراکز اقامتی میان مدت در سال ۹۶، ۷۴ مورد و در سال ۹۷ به ۸۰ مورد رسیدند.

پوریوسف ادامه داد : سال گذشته ۱۳۰ کودک نیازمند به کاشت حلزون را به مبلغ سه میلیون تومان حمایت مالی شدند .

وی به طرح مانا ( مشارکت اجتماعی ،  نهضت اشتغال ) در حوزه اشتغال اشاره و اظهار کرد: این طرح در سال ۹۶ اجرا شد و تعداد زیادی از معتادان پاک شده در کارخانه های صنعتی مشغول به کار شدند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی خاطر نشان ساخت: در حال حاضر ۱۲۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان هستند و از این تعداد هزار و ۶۷۸ نفر ضایعه نخاعی بوده و حق پرستاری دریافت می کنند.

پوریوسف افزود: ۳۱ هزار و ۷۰۰ معلول روستایی تحت پوشش سی بی آر هستند، ۷۶ مرکز روزانه، شش مرکز مراقبت در منزل و ۹۰ مرکز شبانه روزی برای حوزه توانبخشی و معلولان در حال خدمت رسانی هستند.وی بیان کرد: یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال یارانه مراکز روزانه و ۲۵ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال یارانه مراکز شبانه روزی است و به طور متوسط ماهانه مراکز معلولین ۴۰ میلیارد ریال یارانه دریافت میکنند.

وی اضافه کرد: هشت مرکز اوتیسم داریم که برای هر نفر۵۵۵ هزار تومان یارانه پرداخت می کنیم و در سال گذشته ۳۲ میلیارد ریال کمک هزینه خرید وسایل توانبخشی پرداخت کرده ایم.

وی خبر داد: خوشبختانه با همکاری بین شهرداری و بهزیستی در نظر داریم خودروهای ون های ویژه حمل و نقل معلولین در شهر مشهد داشته باشیم که به زودی راه اندازی می شود.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی  در پایان به ذکر موفقیت های حوزه های مختلف پرداخت و بیان کرد : معاونت امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در سال ۹۷ در کشور در بخش مناسب سازی برای چهارمین دوره رتبه نخست کشوری را کسب کرده است.

مشارکت های مردمی و زنان و خانواده رتبه نخست کشوری، مسکن رتبه دوم، اشتغال رتبه سوم و ورزش معلولین و کارکنان مقام دوم کشوری را از آن خود کرده است.

 

 

کد خبر 1441

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد