دبیر کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار بهزیستی: سالمندان دوبار در روز غربالگری کرونا می‌شوند

دبیر کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدامات این سازمان در خصوص پیشگیری از شیوع کرونا در بین مددجویان گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی از کرونا در بین مددجویان بهزیستی گزارش نشده است.

دکتر «محمد نفریه» رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا در بین مددجویان سازمان بهزیستی گفت: از یک ماه و نیم قبل که در چین بیماری کرونا شروع شد، به ما اعلام خطر کردند و خوشبختانه در تاریخ ۵ بهمن ماه اولین بخشنامه ما با هماهنگی با وزارت بهداشت ارسال شد، پس از آن در خصوص تدوین دستورالعمل‌های تخصصی اقدام کردیم و دستورالعمل‌های بسیار سخت‌گیرانه‌ای اعمال شد.

وی ادامه داد: ما در همان دستورالعمل محدودیت ملاقات پیش‌بینی کردیم. همچنین دستور لغو تمام بازدیدها از مراکز بهزیستی صادر شد و مرخصی افراد نیز لغو و مقرر شد اگر مددجویی به مرخصی برود، حتما تا پایان برطرف شدن اپیدمی باید در مرخصی بماند. همچنین تهیه غذا از بیرون از مراکز ممنوع شده است. 

دبیر کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات ما غربالگری سالمندان است، خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا دستورالعمل‌های ویژه برای گروه‌های خاص مانند معلولان ذهنی، روانی، سالمندان، معلولان جسمی و حرکتی، شیرخوارگاه‌ها، مراکز روزانه، معتادان ماده ۱۵ و ۱۶ تهیه و به آنها ابلاغ شد.در این دستورالعمل‌ها مقرر شده است سالمندان دو بار در روز یعنی صبح و عصر غربالگری شوند. غربالگری پرسنل در بدو ورود به مرکز از جمله اقدمات بوده است.

دکتر نفریه تصریح کرد: تا این لحظه موارد مشکوک در برخی از مراکز ما مانند مرکز نگهداری معلولان جسمی و حرکتی، ذهنی و سالمندان گزارش شده است، اما خوشبختانه تست مثبت اعلام نشده است. اگرچه یکی از گروه‌های پر ریسک سالمندان و  افراد دارای نقص ایمنی هستند. 

وی با بیان اینکه مراکز روزانه بهزیستی و مهدهای کودک تا پایان هفته تعطیل هستند، ادامه داد: با توجه به اینکه نمی‌توانیم مراکز شبانه‌روزی را تعطیل کنیم، از همین رو مقرر کردیم، سرانه‌ای برای خرید مواد ضدعفونی کننده و ماسک برای هر نفر در این مراکز در نظر گرفته شود. مبلغ ۳۰ هزار تومان برای همه مددجویانی که در مراکز شبانه‌روزی هستند، پرداخت شده است. 

دبیر کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور درباره کودکان کار نیز خاطرنشان کرد: برای مددجویانی که تحت پوشش سازمان بهزیستی نیستند، اعم از کودکان کار و معلولانی که در کنار خانواده‌هایشان هستند آموزش پیشگیری از بیماری کرونا در نظر گرفته‌ایم. 

دکتر نفریه در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بودجه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت گفت: تاکنون ۶ ماه بودجه به ما پرداخت شده است که ما به حساب افراد دارای معلولیت پرداخت کرده‌ایم. همچنین ۷۴ درصد از بودجه جاری سازمان ابلاغ شده است و بودجه جاری ما در سال ۹۸ نیز هنوز به ۱۰۰ درصد نرسیده است. 

وی ادامه داد: قول‌هایی به ما داده شده است که تا پایان سال مابقی بودجه جاری و بودجه قانون حمایت از معلولان به ما پرداخت شود. 

دبیر کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور درباره مشکلات افراد دارای معلولیت که در آزمون استخدامی در وزارت آموزش و پرورش پذیرفته شده‌اند، گفت: جلسات متعددی با آموزش و پرورش برای رفع این مشکلات داشته‌ایم و سعی داریم، هماهنگی‌هایی ایجاد شود تا کمترین سخت‌گیری در خصوص گروه‌های هدف ما صورت گیرد.

کد خبر 14344

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =