بهترین زمان طلایی جهت تشخیص کم شنوایی نوزادان تا ۳ ماهگی و درمان کم شنوایی تا ۶ ماهگی است

معاون امور توسعه پیشگیری در روز جهانی شنوایی با تأکید براینکه بهترین زمان طلایی جهت تشخیص کم شنوایی نوزادان تا ۳ ماهگی درمان کم شنوایی تا ۶ ماهگی است گفت؛ کلیه ی موالید سال ۹۸ استان خراسان جنوبی غربالگری شنوایی شده اند

قریب به یک میلیارد نفر در سراسر جهان با ناتوانی زندگی می کنند. از این آمار، در حدود ۲۷۵ میلیون نفر دارای کم شنوایی هستند. در حدود ۵ میلیون نفر دارای کم شنوایی عمیق هستند. با توجه به اهمیت پیشگیری وکنترل آسیب های شنوایی و بر اساس برنامه اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) هر ساله 12 اسفندماه (سومین روز از ماه مارس میلادی) به عنوان روز جهانی شنوایی نامگذاری گردیده است. که امسال سازمان بهداشت جهانی 12 اسفند ماه مصادف با 3 مارس 2020 میلادی را با  شعار" اجازه ندهید کم شنوایی شما را محدود کند"،  نامگذاری نموده است.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی  عنوان کرد: برنامه کنترل و پیشگیری  کم شنوایی و ناشنوایی از نیمه دوم سال 87 در استان اجرا  شد و در طی این 10 سال ، بالغ  بر  ۱۵۰  هزار نوزاد در بدو تولد در زایشگاه های استان، تحت پوشش برنامه قرارگرفته  است. 
اعظم احمدی شادمهری با اشاره به اینکه  تعداد یک هزار و ۷۳۶ کودک بیمار تشخیص داده شده است،‌ افزود: از این مجموع  یک هزار و ۶۵۰ کودک شناسایی و تحت مداخلات طبی و توانبخشی قرار گرفته اند. وی یاد آور شد:  از مجموع 160کودک کم شنوای شناسایی شده 144 کودک سمعک دریافت نموده که 108 کودک سمعک دولتی توسط سازمان دریافت نموده و تعداد 36 نفر سمعک غیردولتی و  31کودک کاشت حلزون شده اند. وی با اشاره به اینکه  از این مجموع 101کودک در مراکز غیردولتی توانبخشی خانواده و کودک کم شنوا سازمان بهزیستی پذیرش و تحت آموزش های گفتار درمانی، تربیت شنیداری، مشاوره و آموزش والدین و فعالیت های هنری و فوق برنامه و موسیقی درمانی قرار گرفته اند، یادآور شد:  همچنین کلاس های تربیت شنیداری پس از کاشت حلزون با نظارت مرکزکاشت حلزون استان خراسان رضوی برای این کودکان در مراکز فوق برگزار می گردد

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی  ادامه داد: ۱۰۰ درصد موالید استان در 11 ماهه نخست سالجاری تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان قرار گرفتند.

احمدی شادمهری با بیان اینکه  در 11 ماهه نخست سال جاری تعداد 14302 نوزاد در بدو تولد تحت پوشش برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان قرار گرفتند،‌ خاطر نشان کرد: از این مجموع تعداد 220 کودک به مرحله تشخیص راه یافتند که پس ار ارزیابی تشخیصی تعداد 121 کودک به مرحله مداخلات توانبخشی و دارویی راه یافتند. 
وی با بیان اینکه  با همکاری و تعامل تنگاتنگ دستگاه های اجرایی چون دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند  و اداره کل ثبت احوال استان در حال اجرا می باشد ادامه داد:  کلیه زایشگاه های استان به عنوان مراکز دائمی غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد در استان در طول سال فعالیت نموده.

وی با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی، دارای 17 دستگاه غربالگری شنوایی مجهز و پیشرفته برای  اجرای برنامه می باشد، افزود:  همچنین تعداد 20 مرکز غربالگری شنوایی نوزادان  در استان، در حال ارائه خدمت به همشهریان عزیز می باشند . معاون امور توسعه و پیشگیری استان   همچنین درحال حاضر 21 مجری غربالگری آموزش دیده، اند، عنوان کرد: 16 مسئول پیگیری، برای  پیگیری کودکان شناسایی شده در برنامه تا حصول نتیجه درمان،4 کارشناس شنوایی شناس در کلینیک های ارزیابی شنوایی شناسی و 11 نفر متخصص گوش و حلق و بینی و اطفال در استان در  برنامه  همکاری دارند. این کارشناس با بیان اینکه از آنجائیکه افت شنوایی مسئله ای شایع است و  بر اساس تحقیقات متخصصان  از هزار تولد زنده تا سه نوزاد با نوع و مقداری از افت شنوایی دائم بدنیا می آیند، بیان کرد:  صورت عدم تست و آزمایش نشدن به سادگی از نظرها پنهان می ماند.و در صورت عدم شناسایی این مشکل تا قبل از 6 ماهگی ، اختلالات و تاخیر در یادگیری وکسب گفتار و زبان بوجود آورده و تبعات دیگری نیز که البته قابل اجتناب و پیگیری هستند بروز می نمایند.

کد خبر 14321

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد