پیشگیری را قبل از ورود کرونا به ایران آغاز کردیم / آسیب‌زا بودن فشار روانی کرونا

مدیرکل و رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیر دار بهزیستی استان تهران، با اشاره به انجام تمهیدات پیشگیرانه لازم در مراکز بهزیستی، قبل از ورود ویروس کرونا به ایران، نسبت به آسیب‌زا بودن فشار روانی شیوع این ویروس برخانواده‌ها هشدار داد.

​​​​​امین شاهرخی، مدیرکل و رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیر دار بهزیستی استان تهران، در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای حمایت از گروه‌های هدف خود که در معرض آسیب‌ بیشتر در مقابل بیماری‌های واگیردار مانند کرونا هستند، اندیشیده‌اید؟ تصریح کرد: محور برنامه ما در این خصوص پیشگیری است.

وی ادامه داد: این بیماری روز ۳۰ دسامبر در کشور چین اعلام شد. پس از این اعلام و قبل از شیوع کرونا در ایران کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر در سازمان بهزیستی تشکیل جلسه داد و برنامه‌ریزی‌های لازم در این کمیته بدون توجه به حاشیه‌های موجود اندیشیده شد.

شاهرخی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی یک سازمان حمایتی است و مسئله درمان بر عهده این سازمان نیست، گفت: بر همین اساس ما در حوزه‌های پیشگیری و کنترل بیماری ورود کرده‌ایم. بخشی از جامعه هدف بهزیستی سالمندان و افراد معلول هستند که اگر تمهیدات لازم برای پیشگیری اندیشیده نشود، احتمال خطر برای آنها بالاست که کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر بهزیستی به سرعت بخشنامه‌های لازم را به مراکز تحت نظر ابلاغ و بودجه‌ای جهت تأمین مایع ضد عفونی کننده و ماسک اختصاص داد.

وی اضافه کرد: با وزارت بهداشت نیز جلسات متعددی برگزار شد تا اگر فردی در مراکز ما به این بیماری مبتلا شود، اقدامات لازم جهت تسهیل انتقال فرد مشکوک به بیماری به مراکز درمانی صورت گیرد. به تمام مراکز بهزیستی نیز بخشنامه شده است که در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک سریع مسئله را به مراکز بهداشتی گزارش دهند. به مسئولان مراکز نیز آموزش‌های لازم جهت جداسازی و قرنطینه اولیه افراد مشکوک ارائه شده است.

مدیرکل و رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیر دار بهزیستی استان تهران با تأکید بر اینکه نشست‌های تخصصی پیشگیری از بیماری کرونا قبل از ورود بیماری به ایران برگزار و تمهیدات لازم اندیشیده شده است، گفت: تاکنون هیچگونه مورد مشکوکی در مراکز تابعه بهزیستی استان تهران گزارش نشده است.

وی از ارائه بسته‌های آموزشی به مربیان و کارکنان مراکز بهزیستی نیز خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت‌ها برای تجمعات، ترجیح دادیم آموزش‌ها را به صورت بروشور و آموزش مجازی به مسئولان مراکز و مربیان ارائه کنیم.

شاهرخی در پاسخ به این سؤال که آیا با مشکل بودجه برای انجام اقدامات پیشگیرانه مواجه نبوده‌اید؟ گفت: از آنجایی که قبل از فراگیری و شیوع بیشتر بیماری کرونا اقدامات را آغاز کردیم، با مشکلات حاد بودجه‌ای مواجه نشدیم و به اندازه کافی موارد مورد نیاز برای ضدعفوفنی و ماسک را تهیه کرده‌ایم. همچنین از آنجایی که احتمال دارد بحث شیوع بیماری حادتر شود، مرخصی تمام مدیران ارشد استانی لغو شده است تا کنترل بیشتری بر شرایط داشته باشند.

این پزشک فوق تخصص کودکان نسبت به آسیب‌های روانی شیوع کرونا در کشور هشدار داد و گفت: در طول سال هر فرد چندین بار دچار سرماخوردگی می‌شود و ۷۰ تا ۸۰ درصد این موارد آنفولانزای شایع فصلی است. هر فردی که سرفه یا عطسه می‌کند ۷۰ تا ۸۰ درصد احتمال دارد که دچار سرماخوردگی فصلی شده باشد و درصد بسیار کمی احتمال دارد که فرد به ویروس کرونا مبتلا شده باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر میزان کشندگی آنفولانزای ناشی از ویروس کرونا بسیار کمتر از سایر آنفولانزاها هست و فقط میزان سرایت آن بالاست و از آنجایی که میزان ابتلا به این بیماری در کل ۸۵ میلیون جمعیت ایران تاکنون بسیار کم بوده است، جای نگرانی خیلی زیادی وجود ندارد و نباید اجازه داد شیوع این بیماری بار روانی شدید بر خانواده‌ها وارد کند. خانواده‌ها با رعایت دستورات بهداشتی ارائه شده می‌توانند از خود و اعضای خانواده مراقبت کنند.

شاهرخی در پایان گفت: این فشار روانی حتی می‌تواند آسیب‌زاتر از خود ویروس کرونا باشد، پس باید به این ویروس به شکل منطقی و براساس مباحث علمی واکنش نشان دهیم.

کد خبر 14099

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد