نشست مشورتی افراددارای معلولیت باحضوردکترکشفی نژادمدیرکل بهزیستی فارس ورئیس دبیرخانه مناسب سازی استان،با شهرداری شیراز

مدیرکل بهزیستی فارس :شهرداری یکی از شرکای اجتماعی بهزیستی می باشد که در حیطه های عملکردی ای اداره کل ، جهت بهره مندی گروه هدف به منظور هم افزایی بیشتر در حوزه های مختلف از جمله توانبخشی وپیشگیری را نقش بسزایی را ایفا می نماید .

نشست مشورتی افراددارای معلولیت باحضوردکترکشفی نژادمدیرکل بهزیستی فارس ورئیس دبیرخانه مناسب سازی استان،مهندس اسکندرپورشهردارشیراز،دکترجعفری معاونت فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری،گودرزی معاون امورتوانبخشی وهوشیارمعاون امورتوسعه وپیشگیری  وکارشناسان ذیربط برگزار شد درشهرداری برگزارشد.

 دکتر کشفی نژادضمن تشکر از شهردار شیراز در خصوص همکاری با سازمان بهزیستی بیان داشت  :شهرداری  یکی از شرکای اجتماعی بهزیستی می باشد که در حیطه های عملکردی ای اداره کل ،  جهت بهره مندی گروه هدف به منظور هم افزایی بیشتر در حوزه های مختلف از جمله توانبخشی وپیشگیری را نقش بسزایی را ایفا می نماید  .

پس ازآن حمید گودرزی معاون توانبخشی ضمن قدردانی از همکاری های مجموعه شهرداری بیان داشت : باتوجه به قانون حمایت از افراد دارای معلولیت  این افراد نیز به عنوان شهروند جامعه حق برخورداری از امکانات رفاهی وشهری را دارند؛  وی در این زمینه مواردی را به شرح ذیل مطرح نمود:

 1-بالا بردن سهم افراد دارای معلولیت از سالن های ورزشی ،به صورت رایگان  با استناد به ماده 8 فصل 4 و اختصاص سالن های نمایش و نگارخانه ها در صورت امکان

2- نظر به فصل 2 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و پیرو مکاتبه شماره 20490/98/926 مورخ 2306/98 در خصوص مناسب سازی فرهگسرا ها و در صورت امکان اختصاص فضایی در فرهنگ سرا ها جهت حضور و فعالیت مستمر افراد دارای معلولیت

3- همکاری در برگزاری جشنواره فروش دستاورد های تولیدی افراد دارای معلولیت به صورت نمایشگاه های فصلی و دایمی

4- بهره گیری از مربیان دارای معلولیت جهت تدریس در فرهنگ سرا ها

5-کمک  به راه اندازی کتابخانه تخصصی افراد دارای معلولیت با تجهیز کتابخانه ها ی  شهرداری برای بهره مندی بهتر افراد دارای معلولیت

6- برگزاری دوره های تخصصی ( پزشکی روانشناسی) و برگزاری دوره های حرفه ای کارافرینی برای افراد دارای معلولیت (کلاس های ماساژ، آموزش تحرک و جهت یابی برای نابینایان )

7-ارائه تخفیف برای افراد دارای معلولیت جهت استفاده از دوره های آموزشی موجود در فرهنگ سرا ها

8- معرفی توانمندی های افراد دارای معلولیت در فضاهای تبلیغاتی

9-  با استناد به ماده  5 فصل 2 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نسبت به برگزاری دوره ها ی آموزشی برای پرسنل اتوبوس رانی و تاکسی رانی به منظور ارائه خدمات بهتر به افراد دارای معلولیت اقدام گردد.

10- تعریف یا باز تعریف صندلی های مخصوص افراد دارای معلولیت در اتوبوس های شهری و مترو (نصب برچسب یا اولویت افراد دارای معلولیت جهت استفاده از صندلی ها )

11-استناد به ماده 20فصل 7 و پیرو مصوبه شماره 4 کمیته تخصصی و اجرایی زیر مجموعه مناسب سازی استان و مکاتبه شماره 34507/98/926 مورخ 21/10/98  مقرر گردید سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری  به طور مستمر با همکاری دبیرخانه مناسب سازی استان نسبت به تهیه و پخش تیزرهای تبلیغاتی در خصوص مناسب سازی در سطح شهر اقدام نماید. 

12-با استناد به تبصره 2 ماده 5 فصل 2 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت استفاده رایگان افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید از سامانه های حمل و نقل ریلی و اتوبوس رانی درون شهری دولتی و عمومی میباشد .

13- همکاری با دبیر خانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان جهت برگزاری  همایش ها و دوره های آموزشی جهت کارشناسان ناظر و پیمانکاران در خصوص رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت .

در ادامه افراد دارای معلولیت حاضر در جلسه به بیان مسایل وچالش های موجود در زمینه مناسب سازی ومبلمان شهری ، اتوبوس های شرکت واحد ، مترو و... پرداختند وبا توجه به قانون مصوب حمایت از افراد دارای معلولیت خواستار همکاری در این زمینه شدند .درخواست  زمین از شهرداری به منظور ساخت مجموعه ورزشی و فرهنگی از جمله مواردی بود که مطرح گردید که در صورت واگذاری زمین مجموعه مذکور توسط یکی از خیرین ساخته خواهد شد . 

محمدرضا هوشیار معاون امور توسعه پیشگیری ضمن تشکر از شهرداری شیراز بیان داشت از زمان حضور مهندس اسکندر پور به عنوان شهردار شیراز پیوستار بر نامه های اجتماعی پر رنگ تر شده که جای امیدواری دارد؛ وی اعلام نمود که در زمینه انعقاد تفاهم نامه در حوزه های مختلف وپیشگیری از معلولیت ها وآسیب های اجتماعی، اعتیاد ومشاوره آماده همکاری هستیم .

ایشان اهمیت سطح یک پیشگیری را متذکر وبیان داشت که متاسفانه پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارای متولیان زیادی می باشد که به دلیل جزیره ای عمل کردن نتایج مناسبی حاصل نمی گردد.

در پایان مهندس حیدر اسکندر پور ضمن عرض خیر مقدم بیان داشت که رویکرد شهرداری به سمت اجتماعی شدن می باشد ویکی از اهداف شهرداری تقویت نمودن خدمات اجتماعی می باشد که در این زمینه خدمات بسیار خوبی به کودکان کار وخیابانی با رعایت وحفظ شان وعزت نفس آنان انجام شده است .

وی اظهار نمود شهر شاد ، مردم شاد وشهر غم شهروندان  نا امید تربیت میکند ؛ باید مردم را با امید زنده نگهداشت وکیفیت زندگی مردم را بالا برد وبیان داشت شهر باید برای مردم زیست پذیر باشد وشرایطش را ما باید فراهم کنیم .وی گفت انشااله پیگیری مشکلات حوزه معلولین را با همکاری بهزیستی در دستور کار قرار خواهد گرفت .

کد خبر 14005

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد