صفر شدن آمار پشت نوبتی کودکان متقاضی دریافت کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی

هشتمین سمپوزیوم علمی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، صبح امروز با حضور دکتر محمد نفریه معاون امور توانبخشی، دکتر فریبا بریمانی مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی، پروفسور حسن عشایری استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و همچنین جمعی از اساتید، کارشناسان و دانش آموختگان حوزه علوم توانبخشی و گفتار درمانی، در ساختمان ستاد بهزیستی کشور، آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر محمد نفریه معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در این مراسم با اشاره به اینکه اختلالات شنوایی، شایع ترین اختلال مادرزادی محسوب می شود، گفت:بین دو تا چهار درصد از موالید در تمام دنیا، دچار نوعی از اختلالات شنوایی هستند که این رقم، چند برابر باقی اختلالات مادرزادی است.

وی افزود: در گذشته و شاید قریب به ۲۰ سال پیش، بسیاری از کودکان کم شنوا و ناشنوا  را بدون تشخیص اولیه، به مراکز کودکان اختلال ذهنی ارجاع می دادند و تا سنین بزرگسالی در این مراکز نگهداری می شدند  داده نمی شد .حتی ممکن بود این کم شنوایی به اختلالی در مغز نیز منجر شود. همچنین اگر هم این کم شنوایی شناخته می شد، خدمات بسیار محدود و غربالگری هم نادر بود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد موالید در کشور، غربال می شوند، گفت: سالانه چندین میلیون کودک در سه روز اول بعد از تولد غربالگری شنوایی می شوند و اگر تشخیص اولیه اختلالات شنوایی، با ارائه خدمات دنبال نشود؛ تنها به نگرانی هر چه بیشتر خانواده ها دامن زده ایم و بر همین اساس ارائه خدمات در این حوزه نیز در دستور کار بهزیستی قرار گرفت و انجام شد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ مرکز غربالگری در ۳۰۰ شهر و شهرستان در سراسر کشور  وجود دارد که خدمات توانخشی ارائه می دهند.

وی  همچنین از گسترش مراکز تشخیص اختلالات شنوایی  نسبت به  سالهای گذشته خبر داد و بیان داشت : با  گسترش  این مراکز ، از مرحله  تشخیص وارد مرحله کاشت حلزون شنوایی شدیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ کودک پشت نوبتی متقاضی برای دریافت کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی وجود ندارد، گفت: سازمان بهزیستی برای کاشت حلزون در کودکان کم بضاعتی که اختلال شنوایی در آنها تشخیص داده شود، کمک هزینه پرداخت می کند که در حال حاضر هیچ متقاضی پشت نوبت دریافت این کمک هزینه وجود ندارد.

  وی به تکمیل مراحل شناسایی، تشخیص و درمان اختلالات شنوایی از بدو تولد کودک اشاره کرد و افزود: در حال حاضر این مراحل به گونه ای تکمیل شده است که تیم تخصصی از نخستین روز تولد، در کنار نوزاد هستند چراکه هدف نهایی ما این است که کودکان دچار اختلالات شنوایی، بدون کمترین عوارض؛ وارد مدارس عادی شوند .

امکان ورود کودکان با  مداخلات به  موقع در محیط جامعه 

وی یادآور شد: اگر مداخلات ما زیر سن ۶ ماهگی صورت گیرد، می توانیم این کودکان را به محیط جامعه برگردانیم.

نفریه به فعالیت ۹۰ مرکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی در کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس آخرین آمار، ۹۰ درصد از کودکانی که در این مراکز خدمات می گیرند، وارد مدارس عادی می شوند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، آمار افراد دارای اختلالات شنوایی تحت پوشش بهزیستی را  حدود  ۳۰۰هزار نفر اعلام کرد و خاطر نشان کرد: بسیاری از این افراد که سالیان زیادی با این اختلال سپری کرده بودند، پس از کاشت حلزون شنوایی به یک زندگی عادی و طبیعی بازگشتند.

به  گفته وی ، در حال حاضر بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ کودک در ۹۰ مرکز، تحت پوشش هستند که اکثریت آنها از یارانه برخوردار هستند و امیدواریم بتوانیم این یارانه را گسترش دهیم.

وی همچنین از اختصاص  ۱۸درصدی وسایل کمک توانبخشی ارائه شده توسط سازمان بهزیستی، به افراد کم شنوا و ناشنوا خبر داد.

نفریه با اشاره به اینکه سالانه ۱۰۰۰ تا هزارو  500 کودک، عمل کاشت حلزون شنوایی را انجام می دهند، گفت: سازمان بهزیستی از این کودکان حمایت می کند و هیچ کودک کم شنوایی به دلیل نداشتن این هزینه، از حلزون شنوایی محروم نمی ماند. همچنین علی رغم اینکه امسال، سال مالی خوبی نبود پرداخت یارانه مراکز و کمک هزینه کاشت حلزون در اولویت قرار گرفت.

وی همچنین به هزینه های جانبی و تعمیر قطعات حلزون شنوایی در کسانی که عمل کاشت را در سالهای  گذشته انجام داده اند، اشاره کرد و افزود: از امسال بودجه ای نیز برای پرداخت هزینه های تعمیرات حلزون شنوایی در نظر گرفته شده  و به کسانی که سالها از کاشت حلزون شنوایی آنان می گذرد و در تامین قطعات یدکی مشکل دارند، پرداخت می شود.

نفریه به تعاملات سازمان بهزیستی با بیمه ها نیز اشاره کرد و افزود : سوق دادن هزینه ها به سمت بیمه، در حقیقت نوعی سرمایه گذاری است که سعی می کنیم همیشه از آن بهره مند شویم.

کد خبر 13951

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =