/گزارش/ نخستین حضور رسمی افراد هنرمند تحت پوشش بهزیستی در نمایشگاه ملی صنایع دستی

امسال برای نخستین بار بود که سازمان بهزیستی کشور درسیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی وسومین نمایشگاه ملی صنایع دستی حضوریافت تا توانمندی های جامعه هدف خود را به معرض نمایش بگذارد.

 شکیبا بیاتی- حالا امروز سالن های خلیج فارس و میلاد نمایشگاه بین المللی از ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه سال جاری، میزبان محصولات متفاوت از تابلوهای طلاکوب گرفته تا زیورآلات حاصل هنر هنرمندان تحت پوشش سازمان بهزیستی، بود. آنطور که رضا دهقان مدیر کل اشتغال و کار آفرینی سازمان بهزیستی کشور می گوید: «متفاوت بودن محصولات تولید شده توسط گروه های تحت پوشش بهزیستی از نظر کیفیت، زیبایی، کارایی و ... و توان رقابتی آنها با محصولات بین المللی؛ موجب شد تا نیاز به غرفه های جدید و به تصویرکشیدن جلوه ای متفاوت از سازمان بهزیستی و مددجویان آن در نزدیکترین رویداد حوزه صنایع دستی احساس شود».این نمایشگاه که دیروز به  کار خود  پایان  داد با  استقبال بازدید کنندگان زیادی به ویژه از غرفه سازمان بهزیستی روبرو شد.  

برپایی این نمایشگاه بخشی از توان افراد مددجو را به مخاطبان معرفی می کند

رضا دهقان مدیر کل اشتغال و کار آفرینی سازمان بهزیستی کشور که خود در غرفه  سازمان بهزیستی حضوری  مستمر داشت درباره هدف از حضور سازمان در این نمایشگاه گفت: در مراسم افتتاحیه «شهر هنر» اصفهان که نخستین فروشگاه هایپر زنجیره ای کشور برای عرضه محصولات هنری و صنایع دستی است که  هفته گذشته افتتاح شد، برخی محصولات تولید شده توسط گروه های تحت پوشش بهزیستی نیز عرضه شد. با توجه به متفاوت بودن این محصولات از نظر کیفیت، زیبایی، کارایی و ... و توان رقابتی آنها با محصولات بین المللی؛ نیاز به غرفه های جدید و به تصویرکشیدن جلوه ای متفاوت از سازمان بهزیستی و مددجویان آن در نزدیکترین رویداد حوزه صنایع دستی احساس شد.

وی افزود: بنابراین و با توجه به محدودیت های موجود در بهزیستی به عنوان یک سازمان دولتی، از سازمان های مردم نهاد و غیر دولتی که تجربه کار برگزاری نمایشگاه را داشتند، درخواست کردیم که طراحی غرفه اشتغال بهزیستی را در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی وسومین نمایشگاه ملی صنایع دستی را برعهده بگیرند تا این غرفه نیز جزو غرفه های نمونه و ممتاز این نمایشگاه شود. البته مسئولین مختلف کشوری در حین بازدید از این  غرفه  این موضوع را  تایید کردند.

به  اعتقاد دهقان، با توجه به پتانسیل و توان بالای مددجویان سازمان بهزیستی در حوزه های مختلف پیشگیری، توانبخشی، اجتماعی و ... این مددجویان به تنهایی می توانند یک نمایشگاه بزرگ راه اندازی کنند وعلاوه برآن نیز سازمان بهزیستی یک «زنجیره ارزش کامل و تامین» برای آنان شامل تهیه مواد اولیه ساخت و تولید محضولات، ارائه تسهیلات، خدمات بازاریابی و فروش، خدمات پس از فروش، امکان صادرات و ... ایجاد کند. همچنین برپایی این نمایشگاه بخشی از این زنجیره  ارزش است که توان این افراد را به مخاطبان معرفی می کند.

مدیر کل اشتغال و کار آفرینی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: با توجه به فعالیت های سازمان بهزیستی در راستای ایجاد بازار این محصولات، دغدغه فروش نیز از بین می رود و مددجویان می توانند بر تولید بیشتر، بر ارزیابی و حضور در عرصه های رقابتی و... تمرکز کنند تا از این طریق، تمام وقت آنها با تولید محصولات با کیفیت و مشتری پسند، پر شود.

وی  در خصوص اینکه چه نهادها و سازمانهایی در برپایی این  غرفه  همکاری داشتند گفت : ان. جی. او  هایی همچون؛ رعد الغدیر، چترا، موسسه خیریه حامیان یاس و ... در برپایی این غرفه همکاری داشتند.

وی  بیان داشت: با توجه به محدودیت های زمانی و کوچک بودن غرفه چند نمونه محدود در کلاس A که قابلیت رقابت با محصولات بین المللی را دارد همچون فیروزه کوبی، محصولات چوبی، تابلو با پلاک طلای ۲۴ عیار و ... عرضه شد. البته  قرار است در برنامه های بعدی توسعه سالن و غرفه در دستور  کار قرار گیرد.

وی تاکید کرد : مهمترین زیرساخت برای ورود به این حوزه معرفی متفاوت از جامعه هدف بهزیستی است  و باید محصولات و صنایع دستی مددجویان به گونه ای باشد که خرید آنها با حس ترحم و از سر دلسوزی اتفاق نیفتد بلکه خریدار احساس کند با یک محصول متمایز و با کیفیت بسیار بالا مواجه است.

وی  درباره علت مفغول ماندن این نگاه ویژه به صنایع دستی مددجویان تا به امروز افزود:  این موضوع به سیاست ها و اولویت های کاری هر یک از مسئولان سازمان بهزیستی برمی گردد. با توجه به درخواست دکتر قبادی دانا، رییس سازمان بهزیستی کشور، برای حضور متفاوت مددجویان بهزیستی در عرصه های داخلی و بین المللی و معرفی بهزیستی به جامعه (به عنوان آنچه باید باشد) از  این  رو به صورت جدی روی این موضوع سرمایه گذاری کردیم و در اولویت های کاری خود قرار دادیم.

دهقان استقبال بازدید کنندگان از این  غرفه را  بسیار خوب و کم نظیر ارزیابی  کرد و خاطر نشان ساخت :  حتی دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز از این غرفه بازدید و استقبال ویژه ای داشتند.

وی گفت : تمامی درآمد حاصل از فروش محصولات  تولیدی  مددجویان  به صورت مستقیم به حساب آنها واریز می شود و سازمان بهزیستی هیچگونه سهمی در این میان ندارد و تنها به عنوان واسطه عمل می کند. قرار داد به شکل مستقیم با مددجو بسته می شود و شماره حساب مددجو برای واریز وجه  اعلام می شود.

برای رسیدن  به  اهداف  بلند  مدت  نیاز  به  زمان  داریم

سمیرا به رو مدیر روابط عمومی موسسه چترا نیز در مورد فعالیت موسسه چترا و همکاری این موسسه با غرفه بهزیستی در نمایشگاه گفت: موسسه چترا که از سال ۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده، حامی گروه های هدفی همچون معتادین بهبود یافته از اعتیاد، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، کودکان و نوجوانان بدسرپرست و بی سرپرست بوده و از پتانسیل مددجویان برای اشتغال آنان در زمینه محصولات و صنایع دستی استفاده می کند.

وی در مورد  هدف از  برپایی این  غرفه  افزود : اهداف بلند مدت و بزرگی داریم که برای رسیدن به آن به زمان و تلاش زیادی نیاز داریم.

به  گفته وی، اولین بار است که سازمان بهزیستی با این شرایط ظاهر شده است و  تلاش کرده ایم تا با همکاری همه ان. جی. او  ها، سطح کار را بالا ببریم و با برنامه ریزی مناسب و ارتباط با کل کشور، به اهداف کوتاه مدت برسیم.

وی  ادامه داد:  البته بازارچه های چترا در طول سال برگزار می شود و فروش، کارآفرینی، اشتغال، حرفه آموزی و ... در محله ها، شهرها و استان های مختلف کشور از این  طریق انجام می شود اما گسترش کار و ظاهر شدن در سطوح بین المللی برای اولین بار در این نمایشگاه اتفاق افتاده است.

پروین خالقی مربی هنر معرق و همکار واحد اشتغال انجمن رعد هم گفت: این اولین حرکت سازمان بهزیستی در سطوح بین المللی در این حوزه است که فعالیت های حوزه اشتغال و کارآفرینی در حوزه بهزیستی نسبت به چند سال گذشته پر رنگ تر شده است اما هنوز کافی نیست و جای کار زیادی دارد که برنامه ریزی و تلاش عمیق تر و جدی تری می طلبد.

ارزش کار صنایع  دستی  بسیار  زیاد است

شیرین طاهری که برای بازدید از  نمایشگاه  سری  هم  به  غرفه  بهزیستی زده گفت: به عنوان یک بازدید کننده از  نحوه معرفی بهزیستی خوشحالم. البته به  نظر  می رسد توان مالی افراد برای خرید محصولات هم باید در نظر گرفته شود. قطعا ارزش کاری صنایع دستی بسیار زیاد و گران بودن آن هم منطقی است اما درآمد ما هم محدود است.

میلاد  رضایی یکی دیگر از بازدید کنندگان از این نمایشگاه گفت : به نظرم تبلیغات بهزیستی برای این نمایشگاه کافی  نبود  و اگر زودتر اعلام می شد حتما بازدید کننده بیشتری داشت ولی به طور کلی؛ محصولات غرفه بهزیستی زیبا بود.

کد خبر 13887

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =