فیلم| معرفی سامانه ملی فرزندخواندگی توسط مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی در برنامه زنده تلویزیونی روی «خط خبر»

سعید بابایی، مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور صبح امروز ۲۷ بهمن ماه در برنامه تلویزیونی «روی خط خبر»، نحوه فعالیت سامانه ملی فرزندخواندگی را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، سعید بابایی مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مواجهه سازمان بهزیستی با انبوه متقاضیان فرزندخواندگی، گفت: با توجه به حساس بودن روند شناسایی افراد واجد شرایط برای سپردن فرزندان، این روند طولانی می شد اما بخشی از این طولانی شدن به دلیل روندهای اداری و... اتفاق می افتاد که به همین دلیل طراحی و راه اندازی سامانه ملی فرزندخواندگی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: این سامانه علاوه بر تسریع در روند فرزندخواندگی، به شفاف سازی این روند نیز کمک می کند. در حال حاضر با توجه به شرایط مختلف استان ها و خانواده ها، به ازای هر کودک، بین 5 تا 7 متقاضی وجود دارد که کودکانی که بدون سرپرست هستند و توسط دادگاه شناسایی شده اند، این قابلیت را دارند که به سرعت به خانواده ها سپرده شوند، اما برخی از این کودکان،  والد غیرمؤثر دارند که طبق قوانین و ضوابط بهزیستی، آمادگی لازم برای سپرده شدن به خانواده ها را ندارند و باید مراحل خاصی را طی کنند تا به شرایط مناسب برسند و این سامانه برای شفاف سازی، آگاهی دادن و راهنمایی افراد متقاضی از روند طی این مراحل، راه اندازی شده است.

بابایی همچنین در خصوص راه اندازی این سامانه به صورت آزمایشی نیز گفت: این سامانه بر روی اینترنت داخلی (اینترانت) در تمامی استان ها راه اندازی شده است و پرونده هایی که از سال های گذشته به جریان افتاده نیز بر روی آن بارگذاری شده است و پس از تکمیل تمامی این  پرونده ها، سامانه به صورت رسمی و روی اینترنت بارگذاری و افتتاح می شود.

وی با اشاره به اینکه در حدود ۲۶ هزار کودک فاقد سرپرست و دارای والد غیرمؤثر تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، گفت: رویکرد سازمان بهزیستی این است که کودکان (چه در خانواده های زیستی و چه در خانواده های جایگزین) در کانون خانواده پرورش داده شوند و بر همین اساس، خوشبختانه بیش از ۱۶ هزار کودک در خانواده ها تحت حمایت قرار گرفته اند. همچنین در حدود ۱۰ هزار کودک دیگر نیز(مابین سنین شیرخوارگی تا ۱۸ سالگی) درون مراکز شبه خانواده بهزیستی تحت حمایت سازمان بهزیستی، مراکز خیریه و سازمانهای مختلف قرار دارند.

بابایی همچنین در خصوص شرایط خانواده های متقاضی فرزند گفت: بر اساس قانون، خانواده های متقاضی از نظر تمکن مالی، میزان تحصیلات، صلاحیت های اخلاقی، سلامت جسم و روح، آمادگی برای پذیرش فرزند و...  بررسی می شوند.

وی بر اهمیت آموزش نکات مهارتی به کودکان تحت پوشش بهزیستی نیز تاکید کرد و افزود: هر یک از کودکان ما در مراکز شبه خانواده، پرونده های مختلفی دارد که یکی از این پرونده ها، پرونده «مهارت های فردی» است که با توجه به سن فرزندان، برنامه های مختلفی برای آنها طراحی شده است تا به مهارت های مختلف دست پیدا کنند و با افزایش سن، این آموزش ها پر رنگ تر می شود.

همچنین به دستور دکتر قبادی دانا، رییس سازمان بهزیستی کمیته ویژه ای برای هر یک از فرزندان بالای ۱۸ سال تشکیل می شود تا در ۵ زمینه (اشتغال، مسکن، تحصیل، ازدواج و حضور در شبکه های گروهی و اجتماعی برای ادامه حمایت های روانی- عاطفی) حمایت های مخصوصی از این فرزندان صورت گیرد و این موضوع در دستور کار سال آینده سازمان بهزیستی قرار گرفته است.  

کد خبر 13875

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =