هدف تربیت قهرمان و سلبریتی نیست / به دنبال توانمندسازی معلولین هستیم

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهزیستی خراسان رضوی نه متولی ورزش است که قهرمان و ورزشکار تحویل جامعه بدهد و نه متولی هنر و فرهنگ که سلبریتی تحویل جامعه بدهد بلکه با استفاده از کارکرد و قابلیت های این دو حوزه به دنبال توانمندسازی افراد دارای معلولیت هستیم و تاکنون نیز موفق بوده ایم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، دکترمسعود فیروزی معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در ششمین نشست خبری جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین که با حضور 11استان و به میزبانی مشهد برگزار می شود اظهار داشت: در گذشته جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت در6منطقه برگزار می شد که در هر منطقه 5استان حضور داشتند. سال جاری  به دو منطقه تغییر کرد و منطقه آفتاب و زاگرس در مشهد و منطقه خلیج فارس و کویر در بندرعباس برگزار می شود. هنرمندان تئاتر معلولین خراسان رضوی در منطقه خلیج فارس و زاگرس که آذرماه در بندرعباس برگزار شد حضور پیدا کردند و توانسند 15مقام کسب کنند.

وی افزود: در رابطه با ارائه خدمت به افراد دارای معلولیت مفاهیمی چون مرزهای جغرافیایی، مرزهای قومیتی و جنسیتی و مذهبی اعتقادی نداریم  چرا که افراد دارای معلولیت افرادی هستند دارای انسانیست و میزبانی را در مشهد پذیرفتیم چرا که بسیاری از معلولین زیارت اولی هستند و این فرصتی است تا ما واسطه شویم و این افراد به زیارت امام رضا (ع) مشرف شوند.

فیروزی بیان کرد: یکسری رویدادهای هنری که در حوزه ای خاص اتفاق می افتد، بین المللی و ملی بودن آن می تواند سطح این رویدادها را افزایش دهد و حضور یک رویداد با 11استان قطعا تاثیر خود را در فضای تئاتر و نمایش استان خواهد گذاشت.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به بحث دیپلماسی اجبار و تاثیر آن بر جامعه افراد دارای معلولیت اظهارداشت: دیپلماسی اجبار گاهی توسط دولت های زورگوبه شیوه ای چیده می شود که علی رقم اینکه کشورها در مقابل آن دولت ها شکست نخورده اند اما مجبور هستند تبعیت کنند از سیاست گذاری هایی که توسط کشورهای متکی به دیپلماسی اجبار هستند و در حوزه افراد دارای معلولیت نیز ما با دیپلماسی اجبار مواجه هستیم و هر چه به حقوق انسانی افراد دارای معلولیت توجه کنیم اما شرایط در مجموع دیپلماسی اجبار است چرا که افراد دارای معلولیت را با جبری مواجه کرده که نمی توانند حضور اجتماعی داشته باشند.

وی با بیان این مطلب که متاسفانه امروز در کشور فضایی ایجاد شده که افراد دارای معلولیت با دیپلماسی اجبار روبه رو هستند افزود: افراد دارای معلولیت حتی اگر از منزل بیرون بیایند ممکن است به ایستگاه اتوبوس برسند اما نمی توانند سوار اتوبوس شوند وحتی اگر سوار شوند به اولین پل عابر پیاده که می رسد متوقف می شود و در فضاهای عمومی با مشکل روبه رو می شوند و این همان دیپلماسی اجبار است که ناخواسته اتفاق می افتد و هیچکس برای آن سیاست گذاری نکرده است.

فیروزی تصریح کرد: برای برون رفت از دیپلماسی اجبار معلولین نیازمند مطالبه گری هستند و برای مطالبه گری معلول نیازمند  اطلاعات، اعتماد به نفس و عزت نفس ، کرامت اجتماعی، جرات مندی و شجاعت است. از همین رو بهزیستی خراسان رضوی به قابلت و کارکرد فعالیت های ورزشی و هنری همیشه توجه شده و بیشتر مواقع پیشتاز بوده ایم به عنوان نمونه اولین سوگواره آیینی، جشنواره مجری گری و گویندگی، استندآپ کمدی، جشنواره موسیقی و عکس چرا که  هنر و ورزش نتایج خوبی در بین افراد دارای معلولیت داشته است و توانسته ایم افراد دارای معلولیت را افرادی مطالبه گر تربیت کنیم و امیدواریم در آینده شهری داشته باشیم  که شرایط لازم را برای حضور این افراد داشته باشد و فرهنگی ایجاد کنیم که حتی درمناسب سازی منازل شخصی حواسمان به سالمندان و افراد دارای معلولیت باشد.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بهزیستی خراسان رضوی نه متولی ورزش است که قهرمان و ورزشکار تحویل جامعه بدهد و نه متولی هنر و  فرهنگ که سلبریتی تحویل جامعه بدهد بلکه با استفاده از کارکرد و قابلیت های این دو حوزه به دنبال توانمندسازی افراد دارای معلولیت هستیم و تاکنون نیز موفق بوده ایم.

کد خبر 13867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد