معاونت توانبخشی مجموعه ای است که اقدامات هدفمند را ، درجهت قادر سازی شخص معلول ، بمنظور دست یابی به سطح نهایی توانایی وعملکرد جسمی ، حسی ، ذهنی وروانی واجتماعی وحفظ این توانایی ها انجام می دهد . برایناساس فعالیت عمده این مجموعه تغییر زندگی معلولین برای استقلال بیشتر می باشد . دراین میان معلول به فردی اطلاق می گردد که بنا به تشخیص کمیسیون تشخیص معلولیت براثر ضایعه جسمی ، ذهنی ،حسی ، روانی ویا توام اختلال مستمر وقابل توجهی درسلامت وکارایی عمومی وی ایجاد گردد بطوریکه موجب کاهش استقلال فرد درزمینه های اجتماعی واقتصادی شود .

اتیسم اختلالی عصب_ رشدی است که در سه سال اول زندگی کودک نمایان می‌شود.  مهمترین علائم آن نقص در برقراری ارتباط، مشکل در تعاملات اجتماعی، وجود الگوهای محدود و تکراری در رفتار، علائق و فعالیتها است. نشانه‌های اختلال طیف اتیسم عموماً در سال سه زندگی قابل‌تشخیص هستند؛ اما اگر کودک در سطح بالاتری بوده و به همسالان غیر اتیسم خود شبیه‌تر باشد، این علائم ممکن است دیرتر شناسایی شوند. باید توجه داشت که اگر کودک دچار تأخیرهای رشدی شدید باشد؛ قبل از 18 ماهگی نیز این اختلال قابل‌تشخیص خواهد بود. نوزاد دارای این اختلال چندی پس از تولد متفاوت از سایر نوزادان به نظر میرسد. والدین معمولاً اولین کسانی هستند که متوجه تفاوت فرزندشان با سایر کودکان می‌شوند. در ابتدا ممکن است والدین عدم پاسخگویی کودک به محیط اطرافش را به ناشنوایی او نسبت دهند؛ اما گاهی متوجه می‌شوند که فرزندشان مشکل شنوایی نداشته اما مانند سایر کودکان هم‌سنش نیز قادر به پاسخ‌دهی نیست. در این زمان بهتر است والدین به متخصص کودک یا متخصص بالینی‌ای که درزمینه اختلالات دوران کودکی تجربه دارد، مراجعه می‌کنند. باید توجه داشت که اتیسم تاکنون درمان مشخصی نداشته است و هر خانواده‌ای در هر طبقه‌ی اجتماعی و اقتصادی می‌توانند فرزندی دارای اتیسم داشته باشند.
 دراین میان هدف معاونت توانبخشی  توانمند سازی جسمی ، فرهنگی واجتماعی معلولین که فرآیندی هدفمند بارویکردی چند جانبه است ، می باشد  .خدمات توانبخشی شامل خدمات حرفه ای ، اجتماعی ، آموزشی وتوانبخشی مبتنی برجامه  ، شبانه روزی ، تامین وسایل کمک توانبخشی وغیره  می گردد .اهداف تعیین دوشاخص ذیل بمنظور ارزیابی عملکرد معاونت توانبخشی درحوزه توانمند سازی افراد دارای معلولیت وبالابردن مشارکت ایشان درجامعه بطور ویژه وارائه خدمات توانبخشی درابعاد گوناگون توانبخشی پزشکی ، حرفه ای آموزشی واجتماعی به کلیه گروه های هدف سازمان شامل معلولان ، سالمندان وبیماران روانی مزمن است .
هدف :
در صورت مشکوک بودن والدین به رفتار کودک بهترین اقدام ممکن این است که والدین سریعاً کودک خود را نزد یک روانشناس متخصص کودک یا روان‌پزشک کودک و نوجوانان ببرند. پر واضح است که هر روانشناسی با هر گرایش تخصصی یا روانپزشک هایی که درزمینه اختلال طیف اتیسم تجربه ندارند، قادر نخواهند بود که اختلال اتیسم را به‌خوبی تشخیص دهند و تجویزات مناسبی برای آن داشته باشند. بنابراین در چنین مواردی حتماً باید کودک را یک روانشناس متخصص یا روانپزشک با تجربه به‌دقت مورد مشاهده و ارزیابی قرار دهند. برای تشخیص اختلال طیف اتیسم، ایده ال این است که کودک را یک روانپزشک کودک و نوجوان یا یک روانشناس با تجربه درزمینه ی اختلال اتیسم ارزیابی کند.
هیچ آزمایش بالینی و پزشکی برای تشخیص اتیسم وجود ندارد. اما برای مشخص کردن مواردی مانند سنجش شنوایی، مشکلات گفتاری، مسمومیت با سرب و یا مشکلات رشدی که ارتباط چندانی با خود اتیسم ندارند، ارزیابی هایی وجود دارد. والدین باید به لیستی از سوالات مختلف پاسخ دهند- به این ابزار ها آزمون های غربال می گویند- تا با استفاده از آن بتوان رفتار، ارتباط و سطح مهارت های کودک را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد.دریافت خدمات مورد نیاز پیش از سه سالگی که ایده آل ترین زمان برای انجام مداخله است، می تواند اثر بسیار زیادی بر کنترل علایم اتیسم داشته باشد.
زمان مراجعه به مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اتیسم سازمان بهزیستی
اگر کودک شما 2 تا 5 ساله است و پاسخ شما به سه سوال یا بیشتر از سوالات ذیل، مثبت(بله) می باشد، برای بررسی بیشتر توسط کارشناسان و دریافت راهنماییهای لازم، به مرکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اتیسم استان مراجعه نمایید. شما میتوانید نشانی و تلفن آن مرکز را از معاونت توانبخشی اداره بهزیستی بگیرید. به خاطر داشته باشید که تا قبل از بررسی بیشتر کارشناسان، جای هیچ نگرانی برای شما وجود ندارد.

تعهدات متقابل خدمت گیرنده ودستگاه اجرایی : 
    گروه هدف که کودکان 2 تا 5 سال می باشند در صورت مشکوک شدن والدین به برخی علایم کودک خود به روانشناس و یا روانپزشک کودکان مراجعه می نمایند.
    در صورت تایید روانشناس و روانپزشک در بازه زمانی مشخص شده از سوی سازمان بهزیستی به مراکز منتخب غربالگری اوتیسم جهت تکمیل آزمون های ویژه مراجعه می نمایند.
    در صورت مثبت بودن آزمون جهت تشکیل پرونده در سازمانن معرفی می گردند.
    پس از تشکیل پرونده و تایید شدن در کمیسیون تشخیص معلولیت می توانند از خدمات مراکز اوتیسم استفاده نمایند.
    اطلاعات گروه هدف در لیست مرکز و بانک اطلاعات ثبت می گردد.
 تبصره11:  گروه هدف در صورت مراجعه مستقیم به بهزیستی، حداکثر ظرف مدت 10 روز و با توجه به شرایط و محل زندگی، از طریق کمیسیون تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت به کمیته توانبخشی و سپس مرکز معرفی می گردد.
 تبصره 12:  در صورت مراجعه مستقیم فرد به مرکز و در صورت دارا بودن حداقل شرایط، ضمن تشکیل پرونده فرد را به منظور طی مراحل فوق، حداکثر ظرف مدت یک هفته  به بهزیستی ارجاع نمایند.


مدارک لازم برای دریافت خدمات :
مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده :
-تصویر تمام  صفحات شناسنامه توانخواه واعضائ خانواده 
-تصویر کارت ملی توانخواه واعضاء خانواده 
-تصویر صفحه اول دفترچه بیمه توانخواه واعضائ خانواده

تصویرکارت بیمه تکمیلی 
-تصویر اجاره نامه 
-تصویر سرکوپن 
-فیش اب ویا برق 
-سه قطعه عکس 3*4 رنگی زمینه سفید
مدارک مورد نیاز جهت پذیرش درمراکز اوتیسم :
    برگه درخواست ( تکمیل شده )پذیرش توسط گروه هدف یا قیم قانونی وی به همراه کپی برابر اصل قیم نامه 
    فتوکپی صفحه اول و دوم شناسنامه و کارت ملی گروه هدف و قیم قانونی
    سه قطعه عکس 4*3
    فرم تکمیل شده کمیسیون پزشکی تعیین نوع و شدت معلولیت و در صورت نیاز نظریه تخصصی و پاراکلینیکی
    گزارش مددکاری از وضعیت اقتصادی اجتماعی خانوار (برای توانخواهان یارانه بگیر)
    فرم تایید شده کمیته توانبخشی شهرستان
    پاسخ آزمایش های پزشکی گروه هدف
    در کلیه مراحل فرآیند در صورت  عدم احراز شرایط لازم  در متقاضیان پس از پاسخگویی مراجعین مدارک بایگانی میگردد 

تعداد مرتبه مراجعه حضوری : 2 مرتبه 
نیاز به استعلام خاصی نمی باشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد