معافیت مالیاتی ۵۰ درصدی حقوق یکی از اولیای فرد معلول، ابلاغ شد

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق معلولان ابلاغ شد که براساس آن حقوق و مزایا یا دستمزد مشمول مالیات یکی از اولیای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید ۵۰ درصد معاف از مالیات می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، امید علی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی آئین‌نامه اجرایی تصویب نامه هیأت وزیران در خصوص آئین‌نامه اجرایی ماده ۲۵ قانون حمایت از حقوق معلولان را ابلاغ کرد.

براساس ماده دوم این ابلاغیه، ۵۰ درصد حقوق، مزایا و دستمزد مشمول مالیات یکی از اولیای افراد دارای معلولیت شدید یا خیلی شدید اعم از اینکه در منزل یا مراکز نگهداری یا بیمارستان نگهداری شوند، مطابق این آئین نامه از پرداخت مالیات معاف است.

ماده سوم این آئین نامه نیز می‌گوید: سازمان امور مالیاتی موظف است پس از تعیین نوع و شدت معلولیت افراد دارای معلولیت، به درخواست یکی از اولیا و حسب بررسی‌های صورت گرفته و تأیید مراتب، گواهینامه‌ای صادر و شدت معلولیت، مشخصات کارفرما و محل اشتغال و مسئولیت پرداخت هزینه‌های مترتب بر فرد دارای معلولیت توسط یکی از اولیا را تأیید کند.

بر این اساس، کارفرما مکلف است پس از صدور گواهینامه موضوع ماده (۳) این آئین نامه در زمان پرداخت حقوق، مزایا و دستمزد، با ضمیمه کردن اسناد مربوط به فهرست حقوق پرداختی، معافیت مذکور را بر اساس مقررات، در درآمد مشمول مالیات حقوق مشمولین این آئین نامه، اعمال کند.

ماده پنجم این آئین نامه تاکید کرده است: در صورت زوال شرایط معافیت اعم از کاهش یا رفع معلولیت، قطع پرداخت هزینه‌های مترتب بر معلولیت فرد یا فوت فرد معلول به اظهار اولیا یا اطلاع یافتن سازمان، اولیای مشمول معافیت موضوع این آئین نامه موظفند مراتب را به سازمان و کارفرما اعلام کنند و سازمان نیز مکلف است موضوع را جهت لغو معافیت مذکور به اداره امور مالیاتی ذی ربط اعلام کند.

لازم به ذکر است در راستای تبصره ماده ۴ این آئین نامه، کارفرمایان اشخاص ذی‌نفع می‌توانند، حسب درخواست کارکنان، پس از هماهنگی با اداره امور مالیاتی مربوط نسبت به جبران اضافه پرداختی مالیات هر سال برای هریک از حقوق بگیران خود بر اساس فهرست مالیات حقوق ماه‌های بعد تا پایان همان سال اقدام کنند.

ضمناً در مواردی که معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم قابل کسر از درآمد مشمول مالیات حقوق باشد، معافیت موضوع ماده ۲۵ قانون حمایت از حقوق معلولان پس از کسر معافیت مذکور، اعمال شود.

کد خبر 13770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد