امضا تفاهم نامه همکاری سازمان بهزیستی کشور و سازمان منطقه آزاد کیش

در نشست صبح امروز دکتر قبادی دانا معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور و دکتر مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، تفاهم نامه همکاری در زمینه های اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری به امضا طرفین رسید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور؛ دکتر وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در این نشست با اشاره به اینکه اداره بهزیستی منطقه آزاد کیش اداره ای مستقل و تحت پوشش ستاد سازمان بهزیستی کشور است، گفت: این تفاهم نامه با هدف تقویت فعالیت های سازمان بهزیستی در جزیره کیش امضا شد تا از این طریق، بسیاری از طرح ها و فعالیت های بین المللی با تعاملات UNICEF، UNDP, UNFPA به عنوان پایلوت در جزیره کیش اجرا شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور یکی از ماموریت اصلی سازمان بهزیستی را رسیدگی به افراد دارای معلولیت عنوان کرد و گفت: جمعیت هدف این حوزه در کیش محدود و در حدود ۱۰۰ نفراست که با توجه به امکانات خوب جزیره، برنامه های اجتماع محور این حوزه برای توانبخشی این جامعه هدف قابل اجرا است.

وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت های خوبی باهدف دسترسی آسان معلولین و سالمندان و در مجموع همه کسانی که بصورت دائم با موقت دچار محدودیت های حرکتی هستند در مبحث مناسب سازی محیط شهری، اماکن عمومی و تفرجگاه ها، مراکز تجاری و خرید و...در سطح جزیره کیش انجام شده است، خاطرنشان کرد: ظرفیت توسعه بیشتر در این بخش وجود دارد که انشاالله به برکت این تفاهم همکاری، جزیره زیبای کیش بعنوان محیط  دوستدار سالمند و معلول معرفی شود.

دکتر وحید قبادی دانا در ادامه با اشاره به تمرکز سازمان بهزیستی بر ارائه خدمات به عموم مردم بویژه جامعه هدف با استفاده از فن آوری های روز بویژه ارائه خدمات در بستر IT, از راه اندازی مرکز ارائه خدمات بهزیستی(مثبت زندگی) که تلفیقی از خانه های بهداشت و دفاتر پیشخوان دولت است در جزیره کیش همزمان با سایر نقاط کشور خبر داد و افزود مراکز +زندگی طرحی بسیار موثر در جهت افزایش دسترسی جامعه هدف به امکانات و خدمات بهزیستی هستند.

وی افزود: ذهنیت بخش زیادی از مردم از بهزیستی تولی گری مراکز شبانه روزی نگهداری از معلولین وابسته به بستر است در حالی که سازمان بهزیستی علاوه بر آنکه در برنامه ششم توسعه کشور متولی سلامت اجتماعی می باشد، در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار مهد کودک در کل کشور، تمامی مراکز مشاوره و روانشناسی، مراکز اقامتی و درمان بازتوانی اعتیاد و مراکز پیشگیری از معلولیت ها با انجام آزمایش و غربالگری ژنتیک را در زیر مجموعه خود دارد.

دکتر قبادی دانا، بیش از یک هزار مرکز نگهداری شبانه روزی سالمندان، بیماران روانی مزمن، معلولان ذهنی، جسمی، حرکتی نخاعی که ۴۷ هزار نفر در این مراکز نگهداری می شوند را نیز از مجموعه های تحت پوشش بهزیستی عنوان کرد و گفت: علاوه بر این ۱ میلیون و ۸۸ هزار خانوار از سازمان بهزیستی مستمری دریافت می کنند و جمعا به صورت ماهیانه مبلغی بالغ بر ۲۰۳ میلیارد تومان برای این افراد هزینه و به صورت مستقیم به کارت بانکی آنها واریز می شود.

وی همچنین به یکهزار و ۶۰۰ مرکز توانبخشی روزانه که در حوزه های مختلف معلولیت فعالیت می کنند اشاره کرد و گفت: مراکز درمان گفتاری، ذهنی، اتیسم، کم بینایی و نابینایی از جمله مجموعه هایی هستند که تحت نظارت سازمان بهزیستی خدمت رسانی می کنند و در بخش غربالگری نیز کارهای بسیار خوبی انجام شده است و در مجموع این سازمان فعالیت های گسترده و قابل قبولی را به جامعه هدف خود ارایه می کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: از ۲۶ هزار کودک بی سرپرست یا دارای سرپرست غیر موثر، ۱۰ هزار کودک در مراکز شبه خانواده سازمان بهزیستی و ۱۶ هزار کودک در خانواده های جایگزین نگهداری می شوند.

وی در پایان، شفاف سازی، مبارزه با فساد و جوانگرایی را از اهداف اصلی این سازمان بیان کرد و گفت: با توجه به گستردگی فعالیت های بهزیستی و قابلیت های جزیره کیش در اجرای طرح های ملی و بین المللی، امیدوارم با همکاری ها و تعاملات خوب میان سازمان منطقه آزاد کیش و سازمان بهزیستی، گام های بزرگی برای ارایه خدمات بیشتر برداشته شود.

دکترغلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست گفت: شاید ابعاد گسترده فعالیت های سازمان بهزیستی کشور از چشم خیلی از افراد پوشیده باشد اما به دلیل برون سپاری بیشتر فعالیت ها و مشارکت بخش خصوصی، دامنه فعالیت های این حوزه برای خیلی افراد مشخص شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: مردم در چنین اموری استقبال و رغبت زیادی برای انجام مسئولیت های اجتماعی دارند و در صورت اطلاع رسانی و توجیه صحیح در این زمینه، در ابعاد مادی معنوی مشارکت خود را نشان خواهند داد.

دکتر غلامحسین مظفری گستره فعالیت های سازمان بهزیستی را از نیاز های اساسی جامعه محسوب بر شمرد و عنوان کرد: امثال ما کمتر به طور مستقیم با آن سر و کار داریم بنابراین برای حل مسائل اینچنینی باید ساختاری هوشمند وهدفمند طراحی شود.

وی اظهار داشت: کیش به دلیل وجود ظرفیت های خوب و شرایط مساعد زیرساختی می تواند پایلوت فعالیت های علمی و پژوهشی برای رفع معضلات این حوزه با برگزاری سمینار، کنفرانس، همایش ها یا گرد هم آمدن مردم در تشکل های مردم نهاد در کل کشور باشد و با آسیب شناسی ها و پیدا کردن راه حل، برنامه ها را طراحی و اجرا کنیم و به کشور تعمیم دهیم.

دکتر مظفری در ادامه با تاکید بر اینکه مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش طبق ماده ۶۵ و وظایف و مسئولیت اجتماعی که به آنها محول شده است باید درهر فعالیتی که به عنوان یک حرکت مشترک تلقی می شود مشارکت کنند گفت: بر این اساس شرایط برای انجام فعالیت و پروژه های ارزشمند نه تنها در کیش بلکه سراسر کشور فراهم می شود و آثار و برکات خوبی در کمک به حل آسیب های اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

 گفتنی است کمک به تاسیس مراکز غیردولتی حرفه آموزی معلولین، کمک به ارتقای خدمات و تجهیزات کاردرمانی و گفتار درمانی، کمک به تقویت یارانه مراکز درمان و بازتوانی معتادان و اجرای طرح های پیشگیرانه اعتیاد، فراهم کردن تسهیلات بانکی اشتغال زایی و تسهیل شرایط دریافت آن برای مددجویان از تعهدات سازمان بهزیستی به عنوان طرف اول این تفاهم نامه هستند.

همچنین حمایت و تامین کمک هزینه های نقدی و غیر نقدی اجرای طرح های ملی و بین المللی، همکاری در راستای مناسب سازی و دسترس پذیری افراد دارای معلولیت به اماکن عمومی، همکاری در ایجاد کاهش تعرفه بیمه سلامت  در بیمارستان جزیره کیش برای مددجویان بهزیستی، ایجاد تسهیلات مسکن از جمله تخصیص اجاره بهای کمتر برای افراد کم درآمد تحت پوشش و  مددجویان بهزیستی، تداوم همکاری در راستای پرداخت کمک هزینه های نقدی و غیر نقدی سازمان منطقه آزاد کیش به مددجویان بهزیستی این جزیره و  ... نیز از تعهدات سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان طرف دوم تعهد نامه هستند.

کد خبر 13746

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =