نشست مدیر کل بهزیستی استان سمنان  با سرپرست و اعضای تحریریه روزنامه پیام استان سمنان:

برنامه‌های سازمان بهزیستی با اعتبار دولت تحقق پیدا نمی‌کند و این امر مهم نیازمند مشارکت‌های مردمی و خیران است

در هشتمین روز از دهه مبارک فجر، علیرضا ایزدپور مدیرکل بهزیستی استان سمنان به همراه ۳ تن از معاونان این اداره کل با حضور در دفتر روزنامه پیام استان و شرکت در جلسه تحریریه این نشریه، ضمن تشریح اقدامات این اداره کل در حوزه‌ها و معاونت‌های مختلف و تشریح برنامه‌های آینده، به سئوالات سرپرست، اعضای تحریریه و خبرنگاران پاسخ داد.

در این نشست احمد پیوندی معاونت توانبخشی، انسیه ایمانی معاونت توسعه پیشگیری، رعنا سورمه رئیس اداره هماهنگی موسسات غیر دولتی، مشارکت‌های مردمی و اشتغال و اعرابیان مدیر روابط عمومی بهزیستی استان سمنان حضور داشتند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان در این نشست با تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر و گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی(ره) و شهدای انقلاب و تسلیت شهادت سردار سپهبد سلیمانی، با تمجید و تجلیل از عملکرد مناسب روزنامه پیام استان سمنان در طول ۲۷ سال گذشته، گفت: این روزنامه جایگاه ویژه‌ای در استان داشته و ارتباط خود را به خوبی با این سازمان و سایر دستگاه‌های اجرائی حفظ کرده است.

علیرضا ایزدپور، از دکتر کواکبیان مدیر مسئول این روزنامه به عنوان افتخارات استان و نظام یاد کرد و افزود: همانگونه که قله دماوند به عنوان بلندترین قله ایران معروف است، از روزنامه پیام استان سمنان نیز می‌توان همانند قله دماوندی در استان و آبروی سمنان یاد کرد.

سرپرست روزنامه پیام استان سمنان نیز در ابتدای این نشست، کار پرسنل بهزیستی را کاری با مهر و عاطفه دانست و گفت: این افراد با کمترین حقوق بیشترین خدمات را به مردم ارائه می‌دهند.

ابوالقاسم کواکبیان، با بیان اینکه انگیزه و علاقه اساس شغل بهزیستی است و در همه دنیا کارکنان این دستگاه از جایگاه مهم و ارزشمندی برخوردار هستند، اظهار کرد: کار با کودکان، آسیب‌دیدگان، معلولان و افراد سالمند نیازمند روحیه و علاقه مضاعفی است که کارکنان بهزیستی با علاقمندی این شغل را به عهده دارند.

وی با بیان اینکه احترام به ارزش‌ها و توجه به قشر آسیب‌پذیر جامعه جزء فرهنگ اعتقادی و دینی ایرانیان است، تصریح کرد: حفظ حرمت بزرگترها و احترام در خانواده در گذشته بیشتر ارزش تلقی می‌شد و متاسفانه این ارزش‌ها در حال حاضر کمرنگ‌تر شده است و لازم است توجه شود.

کواکبیان، در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه، با پیروزی انقلاب اسلامی قرار بر این بود که کوخ نشینی حذف و همه افراد جامعه بتوانند از حداقل زندگی برخوردار باشند و دستگاه‌های حمایتی نیز از معلولان و اقشاری که توانایی کار ندارند حمایت کنند، اظهار کرد: متاسفانه با گذشت بیش از ۴ دهه از عمر انقلاب اسلامی، هنوز اهداف و آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) محقق نشده و امروز می‌بینیم که رئیس جمهور اعلام می‌کند حدود ۶۰ میلیون نفر واجد شرایط دریافت کمک معیشت هشتند.

در ادامه این نشست خبرنگاران و اعضای تحریریه روزنامه سئوالات خود را در حوزه‌های مختلف مطرح کردند.

ابوالقاسم کواکبیان: ۱- در حال حاضر یارانه پرداختی به مددجویان چقدر است و آیا تکاپوی هزینه‌های زندگی آنان را می‌دهد یا خیر؟ ۲- افراد سالمند تحت پوشش اداره کل بهزیستی چند نفر است و نحوه نگهداری از آنان به چه صورت است؟ ۳- نحوه نگهداری و رسیدگی به معلولان در کشورهای توسعه چگونه است؟

سید منصور عمادی: بیشترین دغدغه مسئولان اداره کل بهزیستی استان در حال حاضر چیست و میزان تعامل این اداره کل با مراکز بهداشتی و درمانی چقدر است؟

مسعود کلاهی: ایجاد مراکزی برای نگهداری و تحت پوشش قرار گرفتن سالمندان با شرایط مناسب و ویژه از اقدامات اداره کل بهزیستی بوده است. چه برنامه‌ای برای افزایش این مراکز دارید؟

محمدهادی سیستانی: برنامه اداره کل برای ساماندهی کودکان کار که عمدتا اتباع هستند، چیست؟

علیرضا عربی: ۱- اقدامات شما در حوزه توانمند کردن مددجویان و خروج از چرخه بهزیستی چه بوده است؟ ۲-آیا در حال حاضر در استان موضوع استخدام سه درصد معلولان اجرایی شده یا خیر؟

-مرتضی دهرویه: ۱-کمبود بودجه از جمله مشکلات بهزیستی است در حال حاضر چه تعداد افراد در نوبت قرار گرفتن تحت پوشش آن اداره کل برای دریافت خدمات هستند؟ ۲-با توجه به اینکه بیشترین آسیب‌های اجتماعی به بهزیستی برمی‌گردد و از طرفی گسترش و توسعه ورزش می‌تواند سبب کاهش آسیب‌ها و همچنین تقویت روحیه مددجویان و معلولان شود چه برنامه شاخصی در این حوزه دارید؟

سلماز عرب‌عامری: ۱- سازمان بهزیستی برای رفع مشکل موازی کاری سایر دستگاه‌ها و نهادها چه اقداماتی داشته؟ ۲- تکدی‌گری در سطح شهر سمنان در حال افزایش است برنامه شما در این حوزه چیست؟ ۳- با توجه به تحریم کشورمان در حوزه دارو، قطعا افراد معلول برای تهیه داروی خود مشکلاتی دارند، بهزیستی چه برنامه‌ای برای تامین دارو دارد؟

-روح الله ساعدی: قانون جامع حمایت از معلولان در استان در چه مرحله‌ای قرار دارد و در این قانون چند ماده برای مناسب‌سازی معابر پیش‌بینی شده است؟

-محمد علیان: ۱- متقاضیان فرزند خواندگی در سمنان با مشکلات اداری مواجه هستند. اقدامات شما در این حوزه برای رفع بروکراسی اداری چیست؟ ۲- حضور متکدیان به ویژه زنان جوان متکدی در سطح شهر، شان و جایگاه مرکز استان را خدشه‌دار کرده است. برنامه اداره کل برای سامان‌دهی و جمع‌آوری آنان چیست؟

در ادامه علی‌اکبر طحان از بازنشستگان اداره کل بهزیستی سمنان، حقوق و مزایای دریافتی کارکنان سازمان بهزیستی را نسبت به سایر ادارات بسیار پایین اعلام کرد و گفت: کارمندانی که در سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند در راه خدا کار می‌کنند و با توجه به مشغله بسیار بالایی که دارند حقوق‌های اندکی دریافت می‌کنند که باید تقویت شود.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان، در ادامه این نشست، با بیان اینکه سازمان بهزیستی کشور خدمات خود را قبل از تولد در قالب مشاوره ژنتیک شروع و تا دوران سالمندی ادامه می‌دهد، اظهار کرد: می‌توان گفت این سازمان به عموم افراد جامعه در قالب جامعه هدف عام ارائه خدمات می‌دهد ولی به طور خاص سالانه حدود ۲۵ هزار نفر در استان با ما در ارتباط و خدمات مختلف دریافت می‌کنند.

علیرضا ایزدپور افزود: این اداره کل با دارا بودن ۱۷۰ ریز فعالیت در قالب ۵ معاونت و با بیش ۳۰۰ پرسنل در ۸ شهرستان استان در حال ارائه خدمات به جامعه هدف عام و ۲۵ هزار نفر جامعه هدف آماری خاص در سال می‌باشد.

وی گفت: بهزیستی استان در معاونت پیشگیری تنها در طرح غربالگری بینایی در سال گذشته ۲۵ هزار کودک را مورد سنجش و ارزیابی و ۱۸۰ هزار نفر را در قالب طرح‌های پیشگیرانه بصورت عام مورد آموزش و تحت حمایت قرار داده است.

ایزدپور گفت: در حال حاضر ۲۵ مرکز مشاوره خانواده و ژنتیک تحت نظارت این معاونت قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی استان، افراد تحت حمایت معاونت توانبخشی را بیش از ۱۲ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این افراد در ۴۰ مرکز روزانه، شبانه‌روزی، کارگاه‌های حرفه‌آموزی و... خدمات دریافت می‌کنند.

ایزدپور با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰ هزار نفر در معاونت اجتماعی این اداره کل مستمری دریافت می‌کنند، اظهار کرد: ۱۰ کلینیک مددکاری، ۱۳۵ مهد کودک با جامعه آماری ۶ هزار کودک، ۱۰ مرکز شبانه‌روزی فرزندان، اورژانس اجتماعی و خط ۱۲۳ تحت نظارت معاونت اجتماعی فعالیت دارند ضمن اینکه یک هزار و ۵۰۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش این معاونت خدمات لازم را دریافت می‌کنند.

وی از اداره هماهنگی موسسات غیردولتی، مشارکت‌های مردمی و اشتغال به عنوان یکی از ادارات مهم و موثر در این اداره کل یاد کرد و گفت: برخی از فعالیت‌های این اداره در قالب جلب و جذب مشارکت‌های مردمی، مسکن مددجویی، اشتغال و تسهیلات خوداشتغالی، صدور مجوز تاسیس و راه‌اندازی مراکز غیر دولتی است.

وی افزود: اداره کل بهزیستی استان سمنان با دارا بودن ۴۰۰ مرکز غیردولتی طبق اصل ۴۴ قانون اساسی کلیه خدمات خود را به بخش خصوص واگذار کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان کسب عنوان دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی در سه سال متوالی، رتبه دوم کشوری بین ۳۱ استان در نظرسنجی رضایتمندی و تکریم ارباب رجوع، دستگاه برتر در گسترش و ترویج نماز در سال ۹۷ و دستگاه موفق در امر ایجاد اشتغال را از موفقیت‌های این اداره کل اعلام کرد.

ایزدپور افزود: کسب رتبه دوم کشوری در بین ۳۱ استان در جلب رضایت ارباب رجوع توسط اداره کل بهزیستی استان سمنان، نشان از آن دارد که سامان‌دهی و سیاست‌گذاری در ارائه خدمات به سمت رضایتمندی پیش رفته است.

وی گفت: شاکله سازمان بهزیستی به عنوان یکی از سازمان‌های حمایتی مبتنی بر خدمت‌رسانی به محرومین است و این نشان از پیشرو بودن این سازمان در امر میز خدمت دارد.

وی افزود: اداره کل بهزیستی استان سمنان با پذیرش محوریت مددکارانه و فرآیند مددکاری همواره در تلاش است تا حد توان خدمات مطلوبی را به جامعه هدف ارائه نماید.

ایزدپور تصریح کرد: میز خدمت در سازمان بهزیستی کشور با توجه به نوع نیازهای جامعه هدف برنامه‌ریزی و تشکیل شده و مرکز پذیرش و هماهنگی به عنوان یکی از مهم ترین و نوک پیکان این امر توانسته است در چند سال اخیر در پاسخگویی به مکاتبات و مراجعین حضوری در حد توان، طبق دستورالعمل‌ها و قوانین خدمات شایسته ی را ارائه نماید.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان، در خصوص وضعیت استان در حوزه سالمندی نیز گفت: جهان، ایران و استان سمنان مواجه با پدیده سالمندی است و این موضوع یک آسیب تلقی نمی‌شود.

ایزدپور ادامه داد: مواجه شدن با پدیده سالمندی نشان از وضعیت خوب در زمینه بهداشت و درمان و به تبع آن افزایش امید به زندگی در جامعه است.

وی افزود: براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، حدود ۹.۳ درصد جمعیت کشور و بیش از ۷۰ هزار نفر و حدود ۱۰ درصد جمعیت استان سمنان را جمعیت سالمندی تشکیل می‌دهد.

به گفته وی، برای رسیدگی به حوزه سالمندان در کشور شورای ملی ساماندهی سالمندان به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیری سازمان بهزیستی تشکیل شده و در استان نیز این شورا به ریاست استاندار و دبیری اداره کل بهزیستی استان شکل گرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان ابراز داشت: تا ۳۰ سال آینده بر جمعیت سالمندان افزوده می‌شود و از هم اکنون باید برای این قشر در بخش‌های مختلف مانند اوقات فراغت، نشاط و حضور در جامعه برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: در پدیده سالمندی همه مسائل روی هم اثر می‌گذارند و سه حوزه نیازهای اقتصادی، اجتماعی و روانی و بهداشت و درمان مانند زنجیر به هم متصل‌اند.

ایزدپور یادآور شد: در کشورهای دیگر برای سالمندان عنوان شغلی تعریف می‌شود و مشکلات اقتصادی در این قشر کمتر است، اما در ایران این طور نیست و باید مورد بررسی قرار بگیرد

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: مشخصه جمعیت سالمندی فعال در جامعه دارا بودن سه رکن مشارکت، سلامت و امنیت است و برای داشتن جامعه سالمندی پویا این سه رکن مهم است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: راهبرد سازمان بهزیستی در حوزه سالمندی با توجه به آموزه‌های دینی و فرهنگی جامعه، ماندن سالمند در کنار خانواده است و برای تحقق این راهبرد سازمان بهزیستی خدمات بهداشتی و رفاهی به سالمندان در خانه ارائه می‌دهد.

ایزدپور ابراز داشت: در گام دوم سازمان بهزیستی مرکز نگهداری روزانه سالمندان را ایجاد کرده و اکنون در استان سمنان پنج مرکز روزانه و چهار مرکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان وجود دارد.

وی تصریح کرد: فضای شهری متناسب با سالمندان باید ایجاد شود، جامعه نیز نسبت به موضوع سالمندی باید با آموزش آگاهی لازم را کسب کند.

ایزدپور یادآور شد: اکنون در کشور موضوع سالمندی مغفول است و برخی از سالمندان منزوی و افسرده هستند.

وی ضمن بیان اینکه در طرح‌های بهزیستی، توانمندسازی جوامع تحت پوشش به‌عنوان مهم‌ترین هدف دنبال می‌شود، افزود: معتقدیم جایگاه و منزلت اجتماعی سالمندان باید در خانواده و جامعه حفظ شود، از این‌رو بهزیستی خدمات در منزل را نیز به اقدامات خود افزون کرده است.

ایزدپور تصریح کرد: بهزیستی استان سمنان علاوه بر اینکه به ۱۵۰ سالمند خدمات در منزل را ارائه می‌دهد با پرداخت کمک‌هزینه وسایل توان‌بخشی، مناسب‌سازی و دسترسی منزل و خودرو و غیره ابراز راحتی این بخش از جامعه را فراهم می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه بالغ بر چهار هزار سالمند تحت پوشش این اداره کل هستند، گفت: تنها ۳۵ درصد معابر شهری استان برای این قشر مناسب‌سازی شده است.

ایزدپور ابراز داشت: مناسب‌سازی فضای شهری اقدامی که صرفاً با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌ها امکان‌پذیر است لذا ضمن تقدیر از زحمات شهرداری‌ها، می‌طلبد شهرداری‌های سطح استان در این خصوص ضوابط و مقررات لازم‌الاجرا را رعایت کنند.

وی افزود: متأسفانه به علت عدم اجرای صحیح ضوابط در طراحی ساختمان‌ها و محیط‌های شهری و معابر و حتی ادارات برای تردد سالمندان و معلولان مشکلات زیادی ایجادشده است.

وی افزود: سالمندان تحت پوشش خدماتی نظیر برقراری مستمری، بهره‌برداری از خدمات مراکز روزانه و ویزیت در منزل، اجرای طرح مراقبین سالمند در شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و شاهرود، نگهداری سالمندان واجد شرایط در مراکز شبانه‌روزی سطح استان، پرداخت کمک‌هزینه دسترسی و مناسب‌سازی منزل، پرداخت کمک‌هزینه خرید وسایل کمک توان‌بخشی، پرداخت کمک‌هزینه ایاب و ذهاب و دیگر خدمات مددکاری را دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان در ادامه، با بیان اینکه این استان بالغ‌بر ۱۲ هزار معلول دارد، گفت: از این تعداد چهار هزار و ۵۸۹ نفر زن و هفت هزار و ۶۴۵ نفر مرد و یک هزار و ۴۲ نفر را کودک زیر ۱۲ سال شامل می‌شود که اداره کل بهزیستی با تحت نظارت داشتن ۴۰ مرکز در قالب شبانه‌روزی، روزانه و کارگاه‌های حمایتی در بخش توان‌بخشی در حال ارائه خدمات به معلولان است.

وی با بیان اینکه طی هشت‌ماهه گذشته سال جاری ۱۲۱ نفر از معلولان استان سمنان برای دریافت وام خوداشتغالی به بانک‌های عامل معرفی شدند، افزود: بهزیستی طی سال ۹۷ در امر اشتغال معلولان موفق به کسب رتبه برتر در دستگاه‌های اجرایی استان شده است.

ایزدپور با اشاره به حجم گسترده خدمات به مدجویان تحت پوشش این اداره کل، گفت: متاسفانه اعتبارات سازمان در سطح کلان و استانی تناسبی با نیازهای مددجویان و معلولان ندارد و بایدتوجه بیشتری شود.

وی در ادامه با بیان اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کودکان کار غیر بومی و اتباع هستند، اظهار کرد: در حال حاضر خدمات لازم در دو مرکز به این کودکان ارائه می‌شود و تلاش بر این است تا کودکان به جای کار کردن کودکی کنند.

ایزدپور با بیان اینکه کودکان خیابانی از گروه‌های هدف دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی هستند، گفت: سال گذشته ۱۱۹ کودک کار از خدمات بهزیستی استان سمنان بهره‌مند شدند.

وی با بیان اینکه حضور کودکان در خیابان‌ها امکان ابتلای آن‌ها را به انواع آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌دهد، افزود: با هدف کاهش پیامدهای ناشی از کار کودکان بهزیستی استان سمنان به ارائه خدمات به این قشر از جامعه می‌پردازد.

وی افزود: رفع مشکلات موضوع کودکان کار تنها در حوزه بهزیستی نیست و این مهم می‌طلبد تا دستگاه‌های متولی نیز در این زمینه ورود جدی‌تری داشته باشند و هم‌راستا با بهزیستی گام بردارند تا این کودکان از زندگی مطلوبی برخوردار شوند.

ایزدپور، جمع‌آوری، ساماندهی و نظارت بر متکدیان را وظیفه فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها دانست و گفت: ساماندهی در این امر توسط یک تیم تشکیل می‌شود که بهزیستی یکی از اعضاء این کارگروه است.

وی با بیان اینکه متولی ورزش وزارت ورزش است، اظهار کرد: تفاهم نامه‌هایی در این حوزه منعقد شده و در دستور کار قرار گرفته ضمن اینکه اعتقاد داریم جامعه‌ای که به ورزش توجه کند سلامت را به دنبال خواهد داشت.

ایزدپور، در پاسخ به سئوالی در خصوص موازی کاری فعالیت‌های این اداره کل با دیگر نهادها از جمله کمیته امداد، گفت: فعالیت این اداره کل با کمیته امداد متفاوت و صرفا در حوزه زنان سرپرست خانوار اشتراک داریم.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان استفاده از ظرفیت خیران و مشارکت مردمی را مورد اشاره قرار داد و گفت: هدف سازمان بهزیستی استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در جهت توانمندسازی مددجویان است.

ایزدپور افزود: برنامه‌های سازمان بهزیستی با اعتبار دولت تحقق پیدا نمی‌کند و این امر مهم نیازمند مشارکت‌های مردمی که سرمایه‌های اجتماعی جامعه هستند، می‌باشد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با اشاره به اینکه قانون جامع حمایت از معلولان سال ۸۳ به تصویب رسید و پس از گذران مراحلی سال ۹۷برای اجرا ابلاغ شد، تصریح کرد: در سایه تعامل و همکاری بین بخشی می‌توانیم شاهد این موضوع باشیم که معلولان با هر توانمندی در جامعه حضور داشته باشند و تحقق این مقصود نیازمند مسئولیت‌پذیری کل جامعه است.

ایزدپور افزود: اجرای این قانون در استان نیازمند اعتبارات است.

وی در خصوص شرایط لازم برای واگذاری فرزند به متقاضیان گفت: بهزیستی به منظور اطمینان از صلاحیت متقاضیان و سرنوشت کودکان، قبل، حین و بعد از تحویل کودکان اقدامات زیادی انجام می‌دهد.

ایزدپور افزود: زوجین فاقد فرزند که متقاضی سرپرستی از یک کودک بی‌سرپرست باشند با تشکیل پرونده پزشکی - اجتماعی در بهزیستی و با تایید دادگاه و دستگاه قضایی، در لیست متقاضیان قرار می‌گیرند.

وی افزود: این افراد باید صلاحیت اخلاقی، اجتماعی، سلامت جسمی، عدم سوء پیشینه، تمکن مالی و تاییدیه پزشکی مبنی بر عدم توانایی در فرزندآوری را داشته باشند. در روند تشکیل پرونده، سلامت روان زوجین از طریق متخصصان امر بررسی و در پرونده درج می‌شود.

وی افزود: بعد از واگذاری کودک پیگیری‌های مددکاری تا سال‌های بعد همچنان برای کودک وجود دارد و هر زمان که مشخص شود در نگهداری از کودک غفلت ورزیده‌اند، بهزیستی همچنان پیگیر حمایت و دفاع از کودک خواهد بود.

ایزدپور تصریح کرد: در حال حاضر هم فرزند داریم و هم متقاضی. ولی برخی از فرزندان شرایط واگذاری ندارند و بعضی خانواده‌ها شرایط فرزندپذیری. برای همین دوره انتظار ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان نیز در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد این حوزه، گفت: معاونت توانبخشی با دارا بودن ۳۷ زیر فعالیت تنها معاونت تخصصی در امر معلولان در اداره کل است.

احمد پیوندی افزود: از این فعالیت‌ها و در پی اجرای شدن دولت الکترونیک فعالیت مراکز شبانه، روزانه، مجهول‌الهویه، ویزیت و مراقبت در سال جاری از طریق سامانه و از ستاد کشور انجام می‌شود و استان تنها نظارت بر حسن انجام کار را برعهده دارد.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های مهم در امر ارتقای سطح کیفیت حضور معلولین در جامعه و جزء فعالیت‌های معاونت توانبخشی مناسب‌سازی اماکن و فضاهای عمومی است. در این راستا بهزیستی استان با انعقاد تفاهم‌نامه با بسیج سازندگی اقدام به مناسب‌سازی منازل افراد تحت پوشش را با شرایط بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت از روستای کوه زر دامغان عملیاتی کرده است تا بتوان در آینده این طرح را با تامین اعتبارات لازم در کل استان اجرایی کرد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های معاونت توانبخشی طرح CBR(توانبخشی مبتنی بر جامعه) است که در این طرح تعداد سه هزار مددجو روستایی تحت حمایت می‌باشند که می‌توان از اقدامات انجام شده در این طرح را به منظور ارتقای توانمندی افراد تحت پوشش روستایی پرداخت ۱۸۰ کمک هزینه بلاعوض جهت خود اشتغالی و برگزاری دو دوره آموزشی تسهیل‌گران اشاره داشت.

پیوندی در ادامه از اجرای سه طرح برای معلولان و سالمندان استان خبر داد و گفت: طرح مراقبین از معلولین و سالمندان اولین طرحی است که در استان اجرائی و در حال حاضر ۱۶۰ نفر مراقب حضور دارند و ماهیانه ۵۶۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

وی اجرای طرح ویزیت در منزل را دومین طرح اعلام کرد و گفت: در این طرح نیز ۱۶۷ نفر تحت پوشش قرار دارند و به هر ویزیت کننده، ماهیانه ۲۳۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

پیوندی از پرداخت ماهیانه ۲۵۰ هزار تومان به عنوان حق پرستاری به هرخانوار در اجرای طرح سوم این اداره کل خبر داد و گفت: در این طرح نیز ۲۷۰ خانوار تحت پوشش قرار دارند.

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان سمنان ضمن بیان اینکه به‌کارگیری معلولان و افراد کم‌بینا و نابینا در بدنه دولت یکی از دغدغه‌های اصلی بهزیستی محسوب می‌شود، ابراز داشت: این در حالی است که اجرای قانون اختصاص سه درصد از جذب ارگان‌های دولتی به افراد معلول، بسیاری از مشکلات این قشر از جامعه برطرف می‌کند.

وی گفت: کارفرمایانی که از افراد معلول و نابینا استفاده کنند علاوه بر دریافت تسهیلات، از معافیت پرداخت سهم بیمه کارفرما نیز برخوردار می‌شوند.

رئیس اداره هماهنگی موسسات غیر دولتی، مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی استان سمنان هم با ارائه گزارشی از عملکرد این حوزه، از مشارکت و کمک‌های ۲۰ میلیارد ریالی خیران و مردم در سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم در سال جاری به بیش از ۳۸ میلیارد رسیده است و تا پایان سال افزایش خواهد داشت.

رعنا سورمه، با بیان اینکه در حوزه توانمندسازی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته، اظهار کرد: در حوزه اشتغال و مسکن نیز تسهیلات خوبی به مددجویان پرداخت شده است.

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است و هر چه هزینه شود سرمایه محسوب می‌شود، گفت: سازمان بهزیستی در پیشبرد رویکرد خود مبنی بر پیشگیری و مقدم داشتن آن بر درمان هرساله از ابتدای آبان ماه تا پایان آذر در کلیه مهدهای کودک و پایگاه‌های ثابت و سیار خود اقدام به انجام غربالگری بینایی ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال می‌نماید و همچنین غربالگری در پایگاه‌های ثابت تا پایان سال نیز انجام می‌شود.

انسیه ایمانی گفت: در سال ۱۳۹۷ قریب به ۲۱ هزار کودک در سراسر استان از خدمات طرح غربالگری بهره مند شدند و بیش از ۸۵۰ مورد مشکوک در طرح غربالگری به منظور کنترل و درمان مورد پیگیری‌های تخصصی قرار گرفته‌اند که این مداخلات تا سن ۱۰ سالگی ادامه می‌باید.

وی افزود: جامعه آماری کودکان مشمول طرح غربالگری در استان در سال ۹۸ سی و چهار هزار کودک است که طرح در کلیه مهدهای کودک و در ۱۶۰ پایگاه ثابت غربالگری بینایی در سطح استان تا پایان آذر ماه انجام شده است که از بین ۱۶۰ پایگاه ثابت ۱۲ پایگاه دائم بوده و تا پایان سال به عموم جامعه ارائه خدمات می‌نمایند.

ایمانی ازاجرای طرح مصون‌سازی خانواده با محوریت آشنایی والدین با ارتباط خانوادگی سالم و موثر، سبک‌های مختلف رفتاری، پیشگیری اولیه از اعتیاد در کودکان با تمرکز بر خانواده، خشم و مقابله با آن، رقابت در کودکان و استفاده کودکان از دستگاه‌های الکترونیک هوشمند درجهت پیشگیری از اعتیاد در مهدهای کودک با اولویت مهدهای مناطق حاشیه‌نشین خبر داد.

کد خبر 13738

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد