افزایش ۳ تا ۴ برابری قیمت وسایل توانبخشی/ با افزایش جمعیت معلولان مواجه هستیم

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران گفت: تحریم‌ها باعث افزایش ۳ تا ۴ برابری قیمت وسایل توانبخشی شده است.

«علی همت محمود نژاد» رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با درباره اجرای قانون حمایت از معلولان گفت: آنچه مسلم است، متاسفانه عدم تخصیص بودجه کامل برای اجرای قانون حمایت از معلولان باعث شده است که زندگی افراد دارای معلولیت با چالش مواجه شود.

وی با اشاره به مشکلات افراد دارای معلولیت در خصوص تامین وسایل توانبخشی ادامه داد: در حالی که گرانی وسایل توانبخشی در کشور بیداد می‌کند، سازمان برنامه و بودجه تنها ۵۰ درصد از بودجه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را پرداخت کرده است. همچنین با توجه به افزایش ۳ الی ۴ برابری قیمت‌های وسایل توانبخشی بر اثر تحریم‌ها و عدم تخصیص بودجه لازم، اجرای این قانون نتوانسته است، مشکلات افراد دارای معلولیت را برطرف کند.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران تصریح کرد: همچنین کمبود وسایل توانبخشی در بازار به طور محسوس افراد دارای معلولیت را رنج می‌دهد، در حالی‌که وسایل توانبخشی تولید کارخانه‌های داخلی استانداردهای لازم را برای پاسخگویی به نیازهای افراد دارای معلولیت ندارند. متاسفانه نبود وسایل توانبخشی و عدم ورود وسایل و تجهیزات توانبخشی نوین بر اثر تحریم نیز به شدت مشکلات افراد دارای معلولیت را دو چندان کرده است.

محمودنژاد با اشاره به کاهش فعالیت مراکز خصوصی گفت: واقعیت امر این است که به دلیل گرانی وسایل توانبخشی و افزایش هزینه‌های خدمات، معلولان دیگر قادر به استفاده از مراکز خصوصی نیستند و مراجعه معلولان به این مراکز به شدت کاهش یافته و همین موضوع هزینه‌های دفاتر توانبخشی را افزایش داده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه کارت‌های جدید سهمیه‌بندی بنزین معلولان آماده شده است، تصریح کرد: معلولانی که این کارت‌ها به دست‌شان نرسیده است، پیگیری کنند و قطعا به آنها نیز تحویل داده خواهد شد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران گفت: برخی افراد همیشه در سخنرانی‌هایشان به گونه‌ای صحبت می‌کنند که مدافع افراد دارای معلول هستند، بدون اینکه کاری برای معلولان انجام دهند و علیرغم اینکه همایش‌های مختلفی از سوی سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و ایثارگران برگزار می‌شود، اما بزرگترین چالش فراروی افراد دارای معلولیت و بزرگترین دغدغه آنها همچنان عدم ظرفیت‌پذیری و مناسب‌سازی است.

محمودنژاد با بیان اینکه ظرفیت‌پذیری به دو صورت درون سقفی وبرون سقفی است، یادآور شد: ظرفیت پذیری درون سقفی، ظرفیت پذیری است که در داخل اتاق‌ها و داخل مبلمان ساختمان‌ها باید انجام شود، اما متاسفانه می‌بینیم، بسیاری از ساختمان‌ها وقتی ساخته می‌شوند به دلیل اینکه پایان کارهایی که شهرداری‌ها صادر می‌کند، بدون توجه به شاخص‌های پایان کار است، حقوق افراد دارای معلولیت رعایت نمی‌شود و ساختمان‌های جدید ساخته می‌شوند، اما افراد دارای معلولیت به سختی می‌توانند از آنها استفاده کنند، این در حالی‌است که در قانون حمایت از معلولان به صراحت ذکر شده است که شهرداری‌ها نباید برای هیچ ساختمانی پروانه پایان کار صادر کند مگر اینکه استانداردهای لازم مانند آلارم‌های ویژه نابینایان و ناشنوایان و ... را رعایت کنند.

وی ادامه داد: مشکلات برون سقفی نیز شامل عدم مناسب‌سازی پارک‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی و ایستگاه‌های‌ مترو و اتوبوس است که متاسفانه هیچ‌گاه برای استفاده افراد دارای معلولیت رعایت نمی‌شود. همچنین یک نوع دیگری از دسترسی هم وجود دارد به نام دسترس بودن فضای مجازی برای افراد نابینا و ناشنوا که متاسفانه این دسترسی‌ها هم فراموش شده است.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران تصریح کرد: وقوع انواع حوادث مانند سیل، زلزله، بیماری‌های ژنتیکی از مواردی است که باعث ایجاد معلولیت می‌شود. همچنین در حال حاضر با افزایش سن امید به زندگی، سالمندی هم جزئی از معلولیت‌ها به حساب می‌آید بنابراین با توجه به مواردی که ذکر کردم ما سالانه با افزایش جمعیت افراد دارای معلولیت مواجه هستیم بنابراین برای ایجاد زندگی راحت برای این افراد نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت هستیم.

کد خبر 13673

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد