بسته «بومی سازی شده مهارت‌های زندگی»در استان تهران رونمایی شد

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از تهیه و اجرای «بسته بومی سازی مهارت‌های زندگی» از سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، بهزاد وحیدنیا، همزمان با رونمایی از این طرح در ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران با بیان اینکه بومی سازی بسته مهارتهای زندگی از سال ۹۵ شروع شده است، گفت: آماده‌سازی این بسته در سراسر کشور تا ۷۵ درصد پیشرفت کرده است. در استان تهران این طرح به مرحله اجرا رسیده است و از ابتدای سال آینده آغاز به کار خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اولین استانی که این طرح در آن اجرا شده، آذربایجان شرقی است، اظهار کرد: آماده‌سازی محتوای بومی‌سازی و اجرای آن در این استان از نیمه دوم امسال آغاز شده است و در مراکز مشاوره و سلامت روان به مخاطبان عرضه می‌شود. سبک آموزشی و ارتقایی در این بسته‌ها به دنبال مهارت‌افزایی افراد است و نگاه بومی به مسائل و آسیب‌های اجتماعی در آن لحاظ شده است.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در سراسر کشور تنوع یکسانی ندارند و به همین دلیل باید نسبت به این موضوعات نگاه بومی‌سازی شده را دنبال کرد، تصریح کرد: این برنامه‌ریزی‌ها در استان‌های مختلف متفاوت است و در عین حال هفت مهارت عمومی نیز به سه مهارت بومی در هر منطقه افزوده می‌شود تا متناسب با نیاز مردم این مهارت‌ها را در آنها تقویت کنیم.

وحید نیا در خصوص هزینه بهره‌مندی از بسته‌های مهارت‌افزایی برای مخاطبان نیز توضیح داد: در بحث تعیین هزینه‌ها، سازمان بهزیستی در دو مبحث آموزش‌های خانواده و خدمات روان‌شناختی قیمت تمام شده را محاسبه کرده و آن را ابلاغ می‌کند. در خصوص مهارت‌های زندگی هم ترجیح بر این بود که این بسته به تناسب بوم هر منطقه پیش بینی شود. قاعدتا قیمت تمام شده با توجه به محتوای برنامه برای خانواده‌ها به صرفه خواهد بود. بنابراین ما ترجیح دادیم که قیمت‌ها را نیز به شکل بومی تعیین کنیم. البته سازمان بهزیستی بر این موضوع نظارت خواهد داشت تا از حد استاندارد تجاوز نکند. در واقع ما آنچه برای شهرهای کلان محاسبه کردیم، ملاک و معیار قرار دادیم.

وی در خصوص نحوه بهره مندی از خدمات این بسته نیز تصریح کرد: مهارت‌های زندگی غالبا به شکل آموزش کارگاهی اجرا می شود که فرد در این کارگاه حضور فعال و موثری دارد. به این ترتیب فرد آموزشگر در قالب یک تسهیل‌‍گر حضور دارد و مهارت‌هایی که برای بهبود کیفیت زندگی لازم است را در تعامل با آنها در اختیار افراد قرار می‌دهند. با این نگاه به نظر می‌رسد هم نگاه ارتقایی و هم نگاه پیشگیری در خصوص آسیب‌های اجتماعی هر استان دنبال می‌شود تا افراد مهارت لازم در قبال برخورد با آسیب‌ها را به دست بیاورند.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه توسعه خدمات آموزشی و توان افزایی خانواده‌ها نیز تفاهم نامه‌ای با مجموعه انجمن‌های اولیا مربیان آموزش و پرورش ابتدای امسال امضا شده است، توضیح داد: به این ترتیب در کنار اینکه ظرفیت‌ها و خدمات روان‌شناختی را توسعه می‌دهیم، به این می‌پردازیم که بخشی از آموزش‌های مورد نیاز نیز در قالب آموزش‌های پیش از ازدواج، زندگی خانوادگی، فرزندپروری و بلوغ و نوجوانی در تعامل مشترک به خانواده‌ها منتقل شود.

به گفته وحیدنیا، در ۱۰ استان نیز آموزش‌های مرتبط با بلوغ و نوجوانی آماده شده است و خانواده‌ها از آن بهره مند می‌شوند. برنامه دیگری هم که در حال اجراست برنامه ارتقای کیفیت زندگی خانواده با نگاه پیوستاری است که در بحث پیشگیری کنترل و کاهش طلاق اجرا می‌شود. در بسته مربوط به مهارت‌های زندگی هم دولت سعی می‌کند بخشی از این بسته را پشتیبانی کند که خانواده‌ها قبل، حین و ۵ سال بعد از ازدواج از آن بهره مند شوند.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم تا منابع را به سمت بهره‌مندی خانواده‌های نیازمندتر ببریم، اظهار کرد:  تا الان نیز حدود ۸۰۰ هزار نفر از خدمات مربوط به سلامت روان در حوزه خانواده بهره مند شده است. هزینه این خدمات با اولویت خانواده‌های نیازمند بوده که قرار است ادامه پیدا کند. امیدواریم گروه‌های بیشتری را با سیاست‌های تشویقی به سمت بهره‌مندی از این خدمات ببریم و درصدی از یارانه دریافت خدمت را تامین کنیم.

کد خبر 13672

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد