رییس سازمان بهزیستی کشور: افزایش ۵۵ تا ۷۹ درصدی یارانه فرزندان بهزیستی

مراسم تجلیل از پیشکسوتان و منتخبان مراکز شبه خانواده سازمان بهزیستی، صبح امروز با حضور دکتر وحید قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور، در ستاد بهزیستی کشور برگزار شد.  

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، در این مراسم که با حضور دکتر حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی، سعید بابایی مدیر کل امور کودکان و نوجوانان و جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه اجتماعی سازمان بهزیستی برگزار شد،  دکتر قبادی دانا ضمن تبریک ایام دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با اشاره به فعالیت بیش از ۶۶۰ مرکز شبه خانواده در کشور، این مراکز را مولود انقلاب دانست و گفت: پیش از انقلاب، فرزندان بدون سرپرست موثر، به صورت توده وار و در نوانخانه ها و پرورشگاه ها نگهداری می شدند که عموما حس مالکیت و یا هویتی برای خود قائل نبودند. اما در حال حاضر و در بازدید از مراکز شبه خانواده، فرزندانی می بینیم که آینده خوبی برای خودشان تصور می کنند.

وی بیان داشت: امروز امید به آینده، اعتماد به نفس، نقد عملکرد مسئولان، مطالبه گری و ... از خصوصیات بارز این فرزندان است و این موضوع نشان می دهد که این مراکز به خوبی جایگزین آسایشگاه ها و پرورشگاه ها شده اند.

رییس سازمان بهزیستی کشور موفقیت بیشتر در عملکرد مراکز شبه خانواده را در هر چه نزدیک تر و شبیه تر شدن فضای این مراکز به فضای طبیعی یک خانواده دانست و گفت: بر همین اساس بعد خانوار اهمیت پیدا می کند و هر چه جمعیت این مراکز کمتر باشد، برقرای ارتباط والد و فرزندی، ایجادتعلق خاطر و صمیمیت در این مراکز تسهیل می شود در این صورت مفهوم شبه خانواده که در طی این سالها جاری و ساری شده است، بیشتر احساس می شود.

وی با اشاره به اینکه هدف گذاری سازمان بهزیستی، تربیت و رشد فرزندان در درون کانون خانواده است، گفت: تلاش ما بر این است که کودکان بدون سرپرست موثر در ابتدا به خانواده ها واگذار شوند و این موضوع که طی ۲۰ سال اخیر، تعداد فرزندان در مراکز شبه خانواده تقریبا ثابت مانده است(در حدود ۱۰ هزار فرزند در سراسر کشور) نشانگر عملکرد خوب و موفق بهزیستی در زمینه فرزندخواندگی است اما باید تلاش کنیم که این آمار به صفر برسد. در واقع مطلوب واقعی ما این است که هیچ فرزندی در مراکز شبه خانواده حضور نداشته باشد.

صفر شدن پشت نوبتی خانواده های جایگزین

رییس سازمان بهزیستی کشور از فعالیت آزمایشی سامانه ملی فرزندخواندگی خبر داد و افزود: این سامانه در روزهای آینده افتتاح می شود و قطعا در تسهیل و تسریع فرایندهای فرزندخواندگی نقش موثری خواهد داشت.

دکتر قبادی دانا همچنین از صفر شدن پشت نوبتی خانواده های جایگزین خبر داد و افزود: نگهداری فرزندان فاقد سرپرست موثر در خانواده های جایگزین(مادر بزرگ، عمو، خاله و ... )نسبت به مراکز شبه خانواده از نظر ما ارجحیت دارد به طوریکه از دهه فجرامسال، تمامی پشت نوبتی های درخواست نگهداری فرزندان در خانواده های جایگزین، صفر می شود و در صورت ورود فرزند به این خانواده ها، یارانه آنها (که به امداد معروف است) بلافاصله برقرار می شود.

وی با اشاره به افزایش مبلغ یارانه فرزندان در مراکز شبه خانواده، گفت: مبلغ این یارانه تا به امروز به ازای هر یک از  فرزندان عادی مراکز ۴۲۰ هزار تومان بوده است که از این پس با افزایش ۵۵ درصدی به ۶۵۰ هزار تومان افزایش می یابد. همچنین این مبلغ برای فرزندان دارای معلولیت مراکز ۵۷۰  هزار تومان بوده است که این مبلغ نیز در راستای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، با رشد ۶۲ درصدی به ۹۲۴ هزار تومان می رسد.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین با اشاره به اینکه مبلغ یارانه امداد برای فرزندان خانواده های جایگزین، کمتر از یارانه فرزندان مراکز شبه خانواده بوده است نیز گفت: این مبلغ که در حال حاضر ۳۷۰ هزار تومان است در راستای سیاست های پذیرش هر چه بیشتر فرزندان در خانواده های جایگزین است، با رشد ۷۶ درصدی با مبلغ یارانه فرزندان در مراکز شبه خانواده برابر می شود و به ۶۵۰ هزار تومان می رسد.

دکتر قبادی دانا همچنین از افزایش ۷۹ درصدی مبلغ یارانه فرزندان بالاتر از ۱۲ سال در مراکز شبه خانواده را از ۴۲۰ هزار تومان به ۷۵۰ هزار تومان خبر داد و افزود: تمامی این تغییرات و افزایش ها از همین امروز اعمال می شود و روی کارت های  بانکی مربوط شارژ خواهد شد.

رییس سازمان بهزیستی کشور، این افزایش ها را نه از محل صرفه جویی بلکه محصول شفافیت و انضباط مالی و در سایه برقراری دولت الکترونیک دانست و افزود: ماهانه مبلغی برابر با ۳۰۰ میلیارد تومان به صورت الکترونیک روی کارت های بانکی مجموعه های هدف سازمان بهزیستی شارژ می شود که بر اساس کد ملی و به صورت کاملا شفاف و قابل پیگیری انجام می گیرد. همچنین سامانه شفافیت سازمان بهزیستی به نشانی اینترنتی(shafaf.behzisti.ir)در راستای شفاف سازی فعالیت های بهزیستی، راه اندازی شده است که هر یک از مددجویان می توانند با مراجعه به این سامانه، تمامی مبالغ پرداختی از سوی سازمان بهزیستی از سال ۱۳۹۱ به بعد را مشاهده کنند. در این سامانه همچنین دو هزار و ۸۰۰ ملک سازمان بهزیستی به همره کاربری املاک و ... به طور کامل ثبت شده است.

ضرورت بر مهارت آموزی فرزندان تحت پوشش بهزیستی

 رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین بر لزوم مهارت آموزی و آموزش مهارت های زندگی به فرزندان تحت پوشش بهزیستی، تاکید کرد و افزود: نقش مهم آموزش مهارت های مختلف در آینده شغلی و حرفه ای این عزیزان  نقش اساسی دارد و سازمان فنی و حرفه ای در تمامی استانها، آمادگی خود را برای مهارت آموزی به فرزندان بهزیستی اعلام کرده است.

دکتر قبادی دانا بر استفاده و بهره مندی از قرآن، آموزه های دینی، فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی، مکتب اهل بیت، ورزش، هنر و ... در آموزش مهارت های زندگی و تربیت فرزندان در مراکز نیز تاکید  کرد و افزود: پر کردن اوقات فراغت فرزندان با فعالیت های مفید و مناسب و توجه به بحران های دوران بلوغ در این فرزندان نیز باید مورد توجه مربیان باشد.

وی همچنین ایجاد استقلال و تشکیل یک زندگی مستقل و مولد برای فرزندان بهزیستی را  مهم ارزیابی کرد و افزود:دغدغه همه ما و حتی شخص وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، آینده فرزندان تحت پوشش بهزیستی است و بر این امر مهم تاکید داریم که رسیدن به سن ۱۸ سالگی قطعا به معنای استقلال این فرزندان نیست و بهتر است که این فرزندان از سن ۱۸ تا ۲۵ سالگی و به تدریج از فضای شبه خانواده به فضای جامعه وارد شوند. همچنین در خصوص میزان و نحوه پرداخت کمک هزینه ای که بعد از ترخیص به آنها پرداخت می شود نیز باید هدف گذاری، بازنگری و برنامه ریزی شود.

دکتر قبادی دانا در خصوص اشتغال فرزندان سازمان نیز گفت:بر اساس آمار، سالانه ۷۵۰ نفر از فرزندان مراکز به سن ۱۸ سالگی می رسند که رقم بزرگی نیست و باید برای اشتغال آنها برنامه ریزی کنیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور، تامین جهیزیه فرزندان تحت پوشش سازمان را از اولویت های تامین جهیزیه در بهزیستی عنوان کرد و در خصوص بیمه درمانی این فرزندان نیز گفت:هیچ محدودیتی در برقراری بیمه درمانی مددجویان سازمان بهزیستی وجود ندارد و در حال حاضر در حدود ۳۰ درصد از ظرفیت بیمه مددجویی بهزیستی خالی است که از مدیران و مسئولان مجموعه های بهزیستی در استانها و سراسر کشور می خواهم که اگر هنوز بیمه فرزندان مراکز مقرر نشده است، حتما موضوع را پیگیری کنند.

وی همچنین خواستار تغییر عنوان «ترخیص» و نگرش به جدا شدن فرزندان از سازمان بهزیستی شد و افزود: بهتر است که این فرزندان از بهزیستی جدا نشوند بلکه به باشگاه فرزندان بهزیستی بپیوندند.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین از تشکیل «مجمع مشاورین فرزندان سازمان بهزیستی» در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: با تلاش های دکتر فروغی (مشاور رییس سازمان) در تمامی استان ها مشاور مدیر کل از میان فرزندان نخبه سازمان انتخاب شده است و به زودی مجمعی از آنها تشکیل خواهد شد تا با حضور در اردوها و جشنوارهای ویژه فرزندان بهزیستی، مشوق و راهنمایی برای آنان باشند.

دکتر قبادی دانا در خصوص واگذاری پرونده های مراکز شبه خانواده روستایی نیز گفت: به زودی مراکزی با عنوان «مثبت زندگی» به منظور ارائه خدمات بهزیستی و بر اساس توزیع جمعیتی-جغرافیایی جامعه هدف در محلات مختلف کشور شکل می گیرد که می تواند پرونده های روستایی را پوشش دهد. این مراکز در نزدیکی جامعه هدف قرار دارد و علاوه بر اینکه روند پروژه های پیشگیری سازمان تسهیل می کند، خدمات بهزیستی را با سرعت و سهولت بیشتر (نسبت به مجتمع خدماتی بهزیستی) به جامعه هدف می رساند؛ زیرا دیگر برای دریافت خدمات بهزیستی  نیاز به مراجعه به شهرستان و استان و ... وجود ندارد و هر کس در محله خود می تواند خدمات بهزیستی را دریافت کند ...

وی افزود: مراکز مثبت زندگی کاملا توسط موسسات غیر دولتی اداره می شود اما سیاست گذاری و نظارت سازمان بهزیستی بهتر از قبل و با استفاده از ابزار (آی تی) بر روی این مراکز انجام می شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور در پایان سخنانش، خطاب به منتخبان و پیشکسوتان مراکز شبه خانواده بهزیستی، گفت: قدر خود را بدانید زیرا شما کار بزرگی انجام می دهید که در توان همه افراد نیست و قطعا دعای خیر این فرزندان در وجود خود شما، فرزندان، خانواده و نسل شما اثر گذار است و همه ما به نوعی عاملان خداوند در تربیت این فرزندان هستیم.

گفتنی است در پایان این مراسم، با اهدای لوح تقدیر، از پیشکسوتان و منتخبان مراکز شبه خانواده سازمان بهزیستی تجلیل شد.

کد خبر 13620

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =