طرح رصد شیوع کم توانی در کردستان آغاز شد

طرح رصد شیوع و علل انواع کم‌توانی (معلولیت)های جامعه هدف بهزیستی روز شنبه با حضور معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور در کردستان آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی کردستان ، طرح شیوع شناسی انواع کم توانی یا معلولیت در سازمان بهزیستی کشور از سال گذشته بصورت آزمایشی در سه استان کشور شامل خراسان رضوی، گلستان و خوزستان اجرا شد و امسال نیز این طرح به هفت استان دیگر شامل کردستان، اردبیل، خراسان جنوبی، ایلام، سمنان، بوشهر و مازندران تعمیم یافت.

سازمان بهزیستی کشور در راستای اجرای هرچه بهتر این طرح که در راستای کاهش شیوع معلولیت در مناطق مختلف شهری و روستایی استان‌های مورد نظر اجرا می‌شود، کارگاه‌هایی را برای پرسشگران و پزشکان مجری طرح اجرا می‎کند.

در همین راستا کارگاه آموزشی ۲ روزه طرح بررسی شیوع انواع کم‌توانی(معلولیت)های جامعه هدف بهزیستی استان کردستان و ایجاد سامانه رصد کم توانی، روز شنبه با حضور ۵۰ نفر از پزشکان و پرسشگران طرح در سنندج برگزار شد.

سازمان بهزیستی بدنبال کاهش معلولیت‌ها است

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور در این کارگاه با بیان اینکه سازمان بهزیستی بدنبال کالهش معلولیت‌ها است، اظهار داشت: طرح شیوع شناسی انواع معلولیت‌ها با پرسشگری از افراد جامعه به شکل نمونه گیری انجام می‌شود و پرسشگرها در شهر و روستا به درب منازل مراجعه کرده و پرسش‌های مطرح شده را از آنان می‌پرسند.

شبنم جهانشاد افزود: براساس اجرای این طرح قرار است کسانی که دچار کم‌توانی هستند پس از مشخص شدن از طریق پرسشگری، به پزشکانی که تخصص کافی و آموزش‌های لازم را دیده‌اند، مراجعه کنند و از نظر علت شناسی ژنتیک یا اکتسابی بودن و تایید آسیب، مورد بررسی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه تمام کارهای این طرح به بخش غیردولتی واگذار شده و پزشکان هم از این بخش انتخاب شده‌اند گفت: تمام اطلاعات بدست آمده در نرم‌افزاری با عنوان سامانه رصد وارد و ثبت خواهد شد.

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور یادآور داشت: اطلاعات وارد شده در نرم‌افزار براساس کدملی هر فرد خواهد بود لذا از پرسشگران و پزشکان مجری طرح انتظار می‌رود کد ملی را دقیق ثبت کنند تا مشکلی در اجرای طرح ایجاد نشود چرا که این اطلاعات باهم لینک خواهند شد.

وی هدف از اجرای طرح رصد شیوع کم توانی، انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش معلولیت‌ها اعلام کرد و گفت: اجرای این طرح در هر استان در بازه سه ماهه انجام می‌شود تا اطلاعات دقیقتری از وضعیت شیوع کم‌توانی در استان بدست آید.

بیش از ۱۳ هزار کردستانی زیرپوشش طرح شیوع کم‌توانی قرار می‌گیرند

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان نیز در این کارگاه آموزشی اظهار داشت:  این طرح امسال در هفت استان کشور از جمله کردستان و در راستای کاهش شیوع معلولیت در مناطق مختلف شهری و روستایی اجرایی می‌شود.

باقر کرمی با بیان اینکه برای اجری طرح ۴۰ پرسشگر و ۱۰ پزشک آموزش دیده در نظر گرفته شده‌اند، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در قالب این طرح ۱۳ هزار و ۶۰۰ نفر در استان به صورت تصادفی انتخاب و مورد پرسش قرار می‌گیرند.

وی افزود:پرسشگران این طرح با در دست داشتن کارت معتبر به درب منازل این افراد مراجعه کرده و پرسش‌های خود را مطرح‌ می‌کنند که انتظار می‌رود خانواده‌ها همکاری لازم را با آنان داشته باشند.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان، هدف اصلی از اجرای این طرح را تعیین میزان شیوع انواع کم‌توانی معلولیت‌های مرتبط با آسیب در استان و شناسایی عوامل مرتبط با شیوع کم‌توانی و پیشگیری از آن اعلام و ابراز امیدواری کرد: خروجی طرح منجر به شناسایی هر چه بهترعلت شیوع معلولیت‌ها در مناطق مختلف شود.

۱۱۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری استان کردستان زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که معادل هفت درصد جمعیت استان است.

کد خبر 13605

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد