حمایت و اشتغال از عوامل ماندگاری پاکی معتادین است

زنجان | مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور حمایت و اشتغال را از عوامل ماندگاری پاکی معتادین دانست و ماندگاری معتادان درمان شده را در حالت اجباری، 2 تا 2.5 درصد اعلام کرد و گفت: بر اساس آخرین مطالعات یک میلیون و 800 هزار معتاد در کشور وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان  فرید براتی سده  در جمع خبرنگاران استان زنجان  عنوان کرد  : رویکرد این سازمان اجتماع محور بوده و با اجرای طرح های مختلف مشارکت مردم را در محله های شهری و روستایی در اولویت قرار داده و با در نظر گرفتن مهدهای کودک، محیط های صنعتی و اداری به جمعیتی بیش از ۱۶ میلیون نفر در قالب نزدیک به چهار هزار تیم اجتماعی خدمات لازم را ارائه کرده است.
مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل سیاست بهزیستی بر پایه پیشگیری بوده است، گفت: در همین راستا در محیط اداری و همچنین نهادهای کودک در قالب ۴ هزار تیم، اجتماع محور به بیش از یک میلیون نفر خدمات ارائه شده است.
وی افزود: فعالیت‌های اجتماع محور با رویکرد پیشگیری از اعتیاد در محلات، طرح مصون‌سازی کودکان از اعتیاد در مهدهای کودک و طرح‌های «کاربین» و «کیان» از مهمترین طرح‌های پیشگیری از اعتیاد است.
مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشوربا بیان اینکه  طرح "کیان" به منظور پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کاری اجرا می شود، ادامه داد: این طرح در راستای یکی از مهمترین ماموریت‌های اصلی این معاونت و برای پیشگیری از اعتیاد در محیط های اداری است که این طرح در کوتاه مدت به کاهش اثرات منفی استرس شغلی، افسردگی و یادگیری های مهارت های زندگی کمک می کند.
براتی به اجرای طرح ارتقای مهارت های شناختی و رفتاری ساکنان محلات کم برخوردار سطح کشور با همکاری موسسات خیریه نیز اشاره کرد و افزود: بر این اساس در چند استان و با مشارکت خیرین آموزش های پیشگیری از اعتیاد به گروه های هدف در این بخش ارائه خواهد شد.
وی در ارتباط با بحث شناسایی معتادان کشور گفت: در سال ۱۳۹۴ یک پیمایش خانه به خانه انجام شد که ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار فرد مصرف کننده دائمی داریم، یعنی بیشتر از یک یا سه بار در هفته مصرف کرده‌اند، اما سال قبل مطالعه دیگری به سفارش ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شد که مطالعه صریح بود.
مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ادامه داد: این مطالعه در قالب جمعیت عمومی و مراجعه خانه به خانه انجام شد که این مطالعه روی چهار گروه انجام شد و این مطالعه تعداد معتادان را ظاهرا یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرده است و این تحقیق را متخصصین دانشگاهی برای ستاد انجام داده‌اند که بر اساس آن برنامه‌ریزی برای کشور انجام می‌شود.
وی، در خصوص اقدامات درمانی این معاونت نیز گفت: هم اکنون یک هزارو ۲۶۰ مرکز اقامتی میان مدت "کمپ" در کشور وجود دارد که جدیترین خدمات این مراکز ساماندهی معتادان متجاهر است که هم اکنون بیش از ۴۰۰ مرکز در این  بخش فعالیت و خدمات رسانی می کنند.
مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: هم اکنون ۳۳ مرکز اجتماع درمانمدار در کشور فعالیت می کنند که این سازمان با پرداخت یارانه خدمات تخصصی به گروههای هدف تحت پوشش ارائه می کند که مدت اقامت سه ماهه بوده و امسال الگوی جامع درمان و بازتوانی اعتیاد لحاظ شده که تمامی خدمات را پوشش می دهد.
وی با اشاره به اینکه سال قبل ۷ هزار آماده‌سازی شغلی انجام شد، گفت: در این بخش کسی بهزیستی را حمایت نمی‌کند و همه این موضوع را وظیفه بهزیستی می‌دانند.
براتی افزود: تا کنون ۲ مرکز جامع  درمان و بازتوانی اعتیاد در کشور تصویب و ۲ مرکز دیگر نیز در استان های اصفهان و کرمانشاه فعالیت کاری خود را آغاز کرده که پیش بینی می شود تا پایان سال در چهار استان دیگر نیز چنین مراکزی ایجاد و به تدریج در تمامی استان های دیگر گسترش یابد.
وی  اضافه کرد: ۱۴۰ مرکز گذری کاهش آسیب (دی آی سی)   درسطح کشورفعال است که به معتادان پر خطر خدمات ارائه می دهد و از این تعداد ۲۸ مرکز به زنان آسیب دیده اختصاص دارد.

کد خبر 13420

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد