در رسانه| برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بیشتر از چک سفید خیرین، به افکار ریش سفیدان محلات نیازمندیم

ایسنا/همدان معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان گفت: به منظور پیشگیری و کاهش اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی بیشتر از چک سفید خیرین، به افکار ریش سفیدان محلات نیاز داریم.

امیر کوکائیان همزمان با پنجمین روز از دهه فجر در آیین افتتاح پنجمین پایگاه سلامت اجتماعی بهزیستی شهرستان همدان با عنوان «کیمیای نیک اندیشان صبح زندگی» بیان کرد: بهزیستی علاوه بر تعامل با سایر دستگاه ها و ارگان ها به کمک گروه ها، NGOها و شوراهای محلات برای پیشگیری و کاهش اعتیاد و آسیب های اجتماعی نیاز دارد. 

وی تصریح کرد: به منظور پیشگیری و کاهش اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی بیشتر از چک سفید خیرین، به افکار ریش سفیدان محلات نیاز داریم تا به عنوان صاحبان محل، مشکل یاب، برنامه ریز و مداخله گر باشند و با این روش، از اقدامات نمایشی همچنان دور بوده و عملگرا باشیم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان همدان نیز ارائه طرح و شناسایی مشکلات منطقه توسط فرهیختگان باتجربه از یک سو و پیگیری و دوندگی برای کارهای اجرایی توسط جوانان را از سوی دیگر روشی کارساز دانست که در این منطقه اجرایی شده است و گفت: مردان و زنان توامان در امور مشارکتی و آموزش محلات آسیب خیز حضور داشته باشند.

رضا افشاری افزود: ظرفیت سازی برای جلب مشارکت، ارتقاء سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی با رویکرد توسعه محلی مورد نیاز است. بهزیستی با ارتقای مشارکت شهروندان و توانمندسازی اجتماعات محلی به پیشگیری از آسیب های اجتماعی پرداخته و سلامت اجتماع را بالاتر می برد.

وی در تفاوت پایگاه سلامت اجتماعی حوزه پیشگیری بهزیستی و پایگاه خدمات اجتماعی حوزه امور اجتماعی بهزیستی که توسط معاونت دیگری در سازمان طراحی و اجرا می شود، بیان کرد: هدف هر دو حوزه بهزیستی از ایجاد چنین پایگاه هایی کاهش آسیب است به طوریکه پایگاه های سلامت، مداخله های آموزشی و پیشگیری سطح یک و پایگاه های خدمات اجتماعی، توانمندسازی کلیه ساکنان منطقه را پیگیری می کنند.

افشاری خاطرنشان کرد: پایگاه های سلامت اجتماعی با اهداف پیشگیرانه و توسط معاونت پیشگیری بهزیستی راه اندازی می شود و به رصد آسیب های اجتماعی حاشیه شهر، برنامه ریزی برای کاهش یا رفع آسیب و اجرای برنامه های فرهنگی، آموزشی و اجتماعی در مناطق حاشیه شهر و شناسایی سکونتگاه های غیررسمی برای ارائه خدمات اجتماعی می پردازد.

وی اظهار کرد: چهار پایگاه برای ارائه خدمات اجتماعی به شهروندان در مناطق مجیدآباد خضر، حصار امام(ره)، حصار مطهری و دیزج دایر کرده ایم و امسال ۴۷۵۷ نفر از خدمات پایگاه های خدمات اجتماعی برخوردار بوده اند.

وی یادآور شد: افرادی که در فرآیند اجرای برنامه ها نیازمند دریافت خدمات فردی تخصصی شناسایی شوند از طریق  پایگاه ها به واحدهای ذیربط در سازمان بهزیستی همچون معاونت اجتماعی یا توانبخشی و پیشگیری ارجاع داده می شوند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان همدان تعداد پایگاه های سلامت اجتماعی را پنج واحد اعلام و  شناسایی شدگان آنها را ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرد.

مسئول مؤسسه نیک اندیشان که با کمک معتمدین محل این پایگاه را راه اندازی کرده نیز گفت: باید از سوداگران مرگ به روزتر باشیم. فروشندگان مواد، افراد و گروه ها را یک به یک و به نام و با خصوصیات اخلاقی هر یک شناساسایی می کنند و به محض لو رفتن و در معرض خطر قرار گرفتن، محل و منطقه فعالیت قبلی را ترک کرده و به محل جدیدی که این شناسایی ها را قبلاً روی آنها هم انجام داده اند، برای ادامه فروش مواد مهاجرت می کنند.

خسروی بیان کرد: مؤسسات و پایگاه ها هم باید در تبعیت از این شیوه، محلات را شناخته، با افراد ارتباط برقرار کرده و در گروه ها همچون تجمع های دانش آموزان، کارمندان، زنان خانه دار و محیط های کارگری- نظامی و مشابه آن برای ارائه خدمات و اطلاعاتی که مردم نیاز دارند، حضور داشته باشند.

به گزارش ایسنا، پایگاه سلامت اجتماعی نیک اندیشان صبح زندگی در زمینه پیشگیری، شناسایی و کاهش آسیب های اجتماعی فعالیت خواهد کرد.

خبرنگار- سمیرا معارفی

کد خبر 13416

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد