مشارکت اجتماعی و زندگی رضایتمندانه برای سالمندان، در محیط دوستدار سالمند فراهم می شود

جلسه بررسی و به اشتراک گذاشتن نتایج فاز اول اجرای پایلوت طرح محیط دوستدار سالمند، صبح امروز با حضور دکتر«حسام‌الدین علامه» سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور و نمایندگانی از اداره کل سلامت شهرداری تهران، معاونت حوزه برنامه ریزی شهری، شهرداری و دانشگاه هنر اصفهان، و نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، در تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، با اشاره به  پایان فاز اول اجرای پایلوت محیط دوستدار سالمند گفت: فاز اول این طرح که به منظور معرفی شاخص های محیطی، بومی سازی و شناخت وضعیت موجود در ۵ منطقه انتخاب شده شهر اصفهان شامل ۲پهنه در مناطق مرفه نشین، ۲ پهنه در مناطق کم برخوردار و ۱پهنه گردشگری انجام شد،به پایان رسید.

وی افزود: در این مرحله  مبانی نظری محیط دوستدار سالمند، شناخت نظرات گروههای سالمندان، کارشناسان و متخصصان حوزه های مختلف در هشت محور محیط دوستدار سالمند، مشارکت مدنی و اشتغال، حمایت اجتماعی، مسکن، حمل و نقل عمومی، فضاهای بیرونی و محیطی، اطلاعات و ارتباطات فضای مجازی و... در قسمت شناخت نیازها و اولویت های سالمندان، نظرات تخصصی کارشناسان و صاحب نظران و نظرات سیاست گذاران و مدیران دستگاه های اجرایی بررسی و نتایج آن در جلسه امروز ارائه شد.

علامه، انتخاب استان اصفهان برای آغاز این فرایند را پهنه وسیع گردشگری، هماهنگی و همکاری بین بخشی مناسب و جمعیت سالمندان استان دانست و  افزود:استان اصفهان، در رتبه ششم سالمندی در کشور قرار دارد و با توجه به اینکه اکثر گردشگران خارجی را سالمندان تشکیل می دهند، تبدیل شدن این  استان به یک محیط دوستدار سالمند، مکان مناسبی برای جذب گردشگران خارجی و رونق صنعت گردشگری به شمار می رود.

 وی افزود:مباحث جامعه شناسی، روش شناسی مطالعات دوستدار سالمند و پیمایش ها و همچنین تحلیل، ارزیابی و بومی سازی شاخص های دوستدار سالمند که توسط سازمان بهداشت جهانی معرفی شده بودند در کمیته های تخصصی انجام شد.

علامه گفت:طی دو ماه آینده، نشستی با حضور مسئولین ارشد و مدیران بهزیستی در استان اصفهان برگزار می شود که در آن برنامه عملیاتی مداخلات در محیط سالمندان، ارزیابی در مورد وضعیت شاخص ها و دسترسی به ایستگاه های اتوبوس مناسب سازی شده، ایستگاه های مترو، دسترسی به مساجد، پارک ها، اماکن ورزشی، دسترسی به مراکز روزانه سالمندان، تعداد تشکل های سالمندی در هر منطقه بررسی و نتایج آن در این نشست ارائه می شود. همچنین در فاز دوم، اولویت های این مداخلات، بودجه مورد نیاز و همپوشانی با سایر مناسب سازی ها برای معلولان و کودکان تعیین می شود.

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان، گفت:بعد از این دو مرحله، و تعیین اولویت ها و متولیان امر، در فاز سوم که از نیمه دوم سال ۹۹ آغاز می شود، پروژه ها به تدریج اجرایی می شوند.

وی افزود:ایجاد محیط دوستدار سالمند، یک فرایند ۵ساله است که با مداخلات تدریجی، سطح رضایتمندی و مشارکت سالمندان را افزایش دهیم و بستر یک زندگی فعال، با کیفیت بالا و سالم را برای سالمندان فراهم کنیم.

علامه با اشاره به لزوم بودجه بندی مناسب برای اجرای این پروژه، حضور و مشارکت بخش خصوصی را ضروری دانست و افزود:تعریف استانداردها و ایجاد برند محیط دوستدار سالمند، انگیزه و مشوقی برای ورود بخش خصوصی به این موضوع است.

وی خاطر نشان کرد، نتایج جلسه امروز به شکل یک گزارش مدیریتی و به همراه یک جلد کتاب از نتایج پژوهش ها، داده های آماری، فرایند بومی سازی و... منتشر خواهد شد و در اختیار ادارات کل بهزیستی و شهر داری ها در سراسر کشور قرار می گیرد.  

کد خبر 13415

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =