ضرورت ورود خیرین و موسسات مردم نهاد در طرح های پیشگیری از اعتیاد

مدیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور بر ضرورت ورود خیرین به حیطه پیشگیری تاکید کرد و افزود:امیدواریم روزی فرا برسد که همانطور که خیرین برای کمک به ایتام و کودکان محروم پیش قدم هستند،در امر پیشگیری نیز وارد شوند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از زنجان، دکتر فرید براتی سده مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، درجمع خبرنگاران در استان زنجان با بیان اینکه دورنمای ما این است که خیرین وارد مباحث پیشگیرانه آسیب‌های اجتماعی و بویژه سوءمصرف مواد مخدر بشوند عنوان کرد: امیدواریم روزی فرا برسد که همانطور که خیرین برای کمک به ایتام و کودکان محروم پیش قدم هستند بتوانیم از آنها در امر پیشگیری نیز بهره مند شویم. براتی سده افزود: البته ما نیز در این راستا کمک خواهیم کرد تا طرح به نحو احسن به سرانجام برسد و برنامه مشترک خوبی را پیش ببریم.
مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم که طرح های پیشگیری را با هماهنگی خیریه ها و موسسات مردم نهاد در این مناطق پیش ببریم. شاید برای اولین بار باشد که این اتفاق رخ می‌دهد و بهزیستی به عنوان یکی از متولیان پیشگیری قصد دارد در تعامل با سازمان های مردم نهاد مباحث آموزش پیشگیری را در مناطق آسیب خیز دنبال می‌کند.
وی با اشاره به اینکه  فعالیت های اجتماع محور با رویکرد پیشگیری از اعتیاد در محلات، طرح مصون سازی کودکان از اعتیاد، در مهدهای کودک و طرح های کاربین و کیان از مهمترین طرح های پیشگیری از اعتیاد است، تصریح کرد: آموزش های گروهی بخش دیگری از طرح پیشگیری اجتماع محور است که برای سایر افراد جامعه و در قالب آموزش های ویژه دانش‌آموزان، دانشجویان و دیگر گروه‌ها طراحی و اجرا می‌شود.
مدیر کل توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در مبحث مشارکت افراد محلی در اجرای طرح ‌های پیشگیری اجتماع محور، این افراد نقش تسهیل گر را ایفا می‌کنند و با مربیان و آموزش دهندگان سازمان بهزیستی کشور، به واسطه اعتمادی که میان افراد محلی با یکدیگر حاکم است، برای پیشگیری از اعتیاد همکاری می‌کنند
وی افزود: در حوزه کودک نیز دو برنامه جدی داریم. یک برنامه آموزش برای والدین مهدهای کودک و مدارس ابتدایی است. البته پوشش ما با انتظاری که وجود دارد متفاوت است. برنامه دوم نیز مصون سازی برای کودکان در مهدها است و ستاد مواد مخدر هم از آن حمایت مالی می‌کند.
وی  در خصوص درمان معتادین متجاهر تاکید نمود : معتادان متجاهری که در مراکز بهزیستی بهبود پیدا می‌کنند باید مورد حمایت‌های سایر بخش‌ها و دستگاه های حمایتی قرار گیرند تا روند درمان آن‌ها کامل و همیشگی شود.
براتی سده اظهار کرد : درمان معتادان متجاهر، فرایندی ۳ تا ۶ ماهه است و پس از این بازه زمانی، افراد از مراکز سازمان بهزیستی ترخیص می‌شوند.
وی افزود: بر اساس آمار رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر، اکنون ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد.
وی با بیان این که یک هزار و ۲۰۰ مراکز اقامتی برای آسیب دیدگان در سطح کشور داریم گفت: از آن تعداد حدود ۶۰۰ مرکز برای زنان آسیب دیده است.
براتی سده افزود : ۵ مرکز دولتی سرپایی ترک اعتیاد و هزار و ۲۶۰ مرکز بازتوانی افراد دارای اختلال سوءمصرف مواد تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور فعال هستند.
این مقام مسئول اظهار کرد : در ۹ماه گذشته بیش از ۳۵۰ هزار نفر در کشور از خدمات این مراکز استفاده کردند. 

گفتنی است افتتاح 7 باب مهد کودک و بازدید از سرپناه معتادین (شلتر) استان زنجان از دیگر برنامه های سفر دکتر براتی سده به استان زنجان بود.

کد خبر 13410

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =