اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان طی سال ۹۹ در گرو بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۱۳۹۹، به ۱۵ هزار میلیارد تومان و همچنین سایر وزارتخانه‌ها به پنج هزار میلیارد تومان نیاز دارند.

وحید قبادی دانا روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با یادآوری اینکه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت قانون بسیار خوبی است که در اسفند سال ۹۶ مصوب و اردیبهشت سال ۹۷ ابلاغ شد، افزود: چیزی که در لایحه بودجه برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلوان آمده، حدود یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که تقریبا هشت و نیم درصد آن چیزی هست که مورد نیاز است و اجرای قانون را در سال ۹۹ با چالش جدی مواجه می کند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر بهزیستی، میزان تخصیص است. طبق قانون، دستگاه های حمایتی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور باید تخصیص شان صد در صد باشد اما بهزیستی در موضوع تخصیص هر ساله دچار مشکل است و همان هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هم اگر تخصیص صد در صد پیدا کند تازه می شود هشت و نیم درصد بودجه ای که لازم است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر مانند امسال این میزان تخصیص کمتر باشد باز این میزان درصد هم کمتر خواهد بود.

قبادی دانا افزود: تلاش کردیم که به هر میزان که اعتبار برای اجرای قانون در نظر گرفته شود، همان مواد قانونی را در همان حد میزان تخصیص عملیاتی و اجرایی کنیم. به طور مثال در ارتباط با ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که پرداخت حداقل مبلغ حقوق به افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که شغل ندارند و نیازمند هستند، در نظر گرفته شده است، برای اجرای آن در سال ۹۸ نیاز به هشت هزار میلیارد تومان پول بود.

وی خاطرنشان کرد: بودجه ای که برای اجرای این ماده امیدواریم تا پایان سال تخصیص داده شود حدود ۱۴۰ میلیارد تومان است. که با همین میزان هم ما اجرای این ماده قانونی را شروع کردیم. به این صورت که برای خانواده هایی که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند و در دهک یک، دو و سه درآمدی هستند و بالغ بر ۱۹۱ هزار و ۵۰۰ خانوار می شوند، هر سه ماه مبلغ ۳۶۰ هزار تومان تا ۴۸۰ هزار تومان براساس بُعد خانوار علاوه بر مبلغ دریافتی مستمری روی کارت بانکی آنها شارژ کنیم که این کار برای مهر و آبان و آذر انجام شده و برای سه ماهه انتهایی سال نیز انجام می شود.

ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت:

فصل نهم - معیشت و حمایت‌های اداری و استخدامی 

ماده ۲۷ - دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند.

بانوان کارمند دارای همسر یا فرزند معلول به شرط نگهداری فرد دارای معلولیت در منزل (با تأیید سازمان) از تسهیلات مقرر در قانون راجع به خدمت نیمه‌وقت بانوان مصوب دهم دی ماه سال ۶۲ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن با استفاده از حقوق و مزایای کامل بهره‌مند خواهند شد.

کارمندان مرد دارای همسر معلول یا دارای فرزند معلول تحت سرپرستی و فاقد مادر به شرط نگهداری فرد دارای معلولیت در منزل با تأیید سازمان بهزیستی با یک چهارم کسر ساعات کار هفتگی، از حقوق و مزایای کامل استفاده خواهند کرد.  

کد خبر 13381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد