پرداخت کمک هزینه به معلولین شدید

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی با حضور در میان ورزشکاران رشته بوچیا، علاوه بر آشنایی با همه معلولان موفق، مشکلات آنان را نیز از نزدیک جویا شد.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید: مهم‌ترین اولویت برای افراد دارای معلولیت، بحث توانبخشی است که برای صحبت، حرکت و تقویت حواسی که جایگزین حس شنوایی و بینایی باشد، اقداماتی انجام گیرد.

محسن ارشد زاده، توانبخشی تخصصی را اولویت کار این سازمان معرفی و ادامه می‌دهد: در این راستا سعی شده است در تمامی شهرستان‌های استان، مراکز توانبخشی تخصصی راه اندازی کنیم و اقدامات کاردرمانی، گفتار درمانی و روانشناسی برای آنان انجام شود تا کمکی برای استقلال فردی و اجتماعی آنها باشد که انتظار بر این است تا خانواده‌ها با ما همراهی کنند.


 

وی بیان می‌کند: آنچه که برای ما اهمیت و اولویت خاصی دارد این است که از لحاظ خدمات تخصصی، کمک کنیم که در تمامی شهرستان‌ها و کلانشهر تبریز، مراکز توانبخشی تخصصی، حرفه آموزی، کارگاه‌های تولیدی، حمایتی، اشتغال و کاریابی وجود دارد.

 

ارشد زاده ادامه می‌دهد: مراکز شبانه روزی برای افراد معلولی که امکان نگهداری در خانواده برای آنان وجود ندارد از سوی این سازمان انجام می‌گیرد.

پرداخت کمک هزینه معیشت

او توضیح می‌دهد: از سال ۹۷، برای افراد معلولی که در خانه هستند، کمک هزینه معیشت پرداخت می‌شود که از این طریق، طی سال گذشته بیش از ۵۰ هزار نفر، افراد دارای معلول و خانواده‌های نیازمندی که پشت نوبت خدمات بهزیستی بوده‌اند، کمک هزینه معیشت پرداخت کرده‌ایم که توانسته است گوشه‌ای از مسائل و مشکلات خانواده‌ها را حل کند.
 

وی به خبرنگار مهر می‌گوید: برای معلولین ضایعه نخاعی که مشکلات بسیاری دارند، کمک هزینه و حق پرستاری، هزینه وسایل بهداشتی، توانبخشی و کمک پزشکی نیز در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

ارشد زاده ادامه می‌دهد: برای دانشجویان مشغول تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی، تحت عنوان تشویقی، کمک هزینه پرداخت می‌شود و هم چنین پرداخت شهریه افراد معلول در دانشگاه آزاد، پیام نور و علمی کاربردی نیز از سوی این سازمان انجام می‌گیرد.

وی بیان می‌کند: ۱۰ میلیون تومان برای تأمین مسکن خانواده‌هایی که یک فرزند معلول دارند و هم چنین برای خانواده‌هایی که بیش از دو فرزند معلول دارند، ۳۰ میلیون تومان شهری و ۱۸ میلیون تومان روستایی پرداخت شده است که طبق اعلامی که اخیراً انجام گرفته است، این هزینه‌ها به ۶۰ میلیون شهری و ۳۶ میلیون تومان روستایی افزایش یافته است.

ارشد زاده در پایان بیان می‌کند: اخیراً سازمان به دنبال این است که معلولین خیلی شدید که مشکلات ناشی از نخاعی دارند با تأیید کمیسیون‌های پزشکی، حق پرستاری پیش بینی شود که بخشنامه نیز ارسال شده است. پیش بینی این است تا بتوانند در اجرای قانون حمایت از معلولین، برای معلولین شدید و آنهایی که مشکلات جسمی در ارتباط با مشکلات نخاعی است هزینه حق پرستاری پرداخت شود.

امروز، همت و موفقیت را در دستانی دیدم که با اشتیاق خاصی توپ‌های آبی و قرمز رنگ را به سمت توپ سفید رنگ روانه می‌کردند؛ مادر و پدرانی که کنار فرزندان خود می‌ایستند تا با دیدن مهارت آنان، قدری دلشان آرام شود اما نگاهشان قدری غم دارد چرا که از وجود برخی مشکلات گله دارند و با حضور مدیر کل بهزیستی استان، در کنار فرزندانشان و شنیدن مشکلات آنان و امید به اینکه تا حد امکان، سعی خواهد شد تا برای رفع آنان اقدام شود، قدری آرام گرفتند.
 

کد خبر 13378

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد