رونمایی از محصول حوزه گفتار درمانی با قابلیت تبدیل نوشتار و تصویر به صوت

یکی از دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی موفق به ساخت یک محصول الکترونیکی تکنولوژی بالا شده که قادر است تصویر یا نوشتار کلمات را به صوت تبدیل کند.

پدرام علی‌نیا، دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌و گو با ایسنا به معرفی محصول تاگ (تسهیل‌گر ارتباطی گویا) پرداخت و با بیان اینکه این محصول جزو دستگاه‌های با تکنولوژی بالا (high tech) به حساب می‌آید، گفت: محصول "تاگ" در حوزه گفتاردرمانی و برای کسانی که مشکل ارتباطی دارند، کاربرد دارد و یک ابزار الکترونیکی است که دارای نرم‌افزار نیز هست.

وی افزود: این ابزار نسخه‌های خارجی هم دارد و چند شرکت خارجی آن را تولید کرده‌اند. ما برای اولین بار در ایران این دستگاه را تولید کردیم و فعلاً یک نمونه آزمایشگاهی از دستگاه هم ساخته شده و بعد از انجام اصلاحات، محصول نهایی را تولید خواهیم کرد.

این دانشجوی رشته گفتاردرمانی در پاسخ به اینکه آیا در داخل این دستگاه از قطعات ساخت خارج کشور استفاده شده است یا خیر، اظهار کرد: نرم‌افزار دستگاه را خودم شخصاً نوشته‌ام و قطعات الکترونیکی آن قطعاتی است که در شرکت‌های مختلف، داخل ایران مونتاژ شده یا از چین و کشورهای دیگر وارد می‌شود. برای ساخت بدنه دستگاه نیز از پرینتر سه‌بعدی استفاده کردیم که در داخل کشور هست.

علی‌نیا با بیان اینکه بعد از اصلاحات نهایی و گرفتن بازخورد از بیماران برنامه تولید انبوه محصول را داریم، به حمایت‌های دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از این محصول اشاره کرد و گفت: از مرکز رشد دانشگاه، حمایت نقدی و فضای کاری دریافت کردیم؛ به این صورت که بخشی از بودجه کار به ما پرداخت شده و فضای کاری در اختیار ما قرار گرفت. همچنین حمایت‌های دیگری هم در بخش بازاریابی و فروش از سوی مرکز به ما ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی این نوع دستگاه دارای دو نسخه تصویری و متنی است. نسخه‌ای که ما اختراع کردیم تقریباً تصویری است و البته شکل نوشتاری کلمات هم در آن وجود دارد، اما مقوله‌ها در این نسخه از پیش تعیین شده هستند و حدود ۱۷۰۰  تا ۱۸۰۰ کلمه به صورت اسم، صفت، فعل و ... در این دستگاه وجود دارد که افراد با توجه به نیاز خود آن‌ها را انتخاب کرده و با توجه به دستور جمله آن‌ها را بیان می‌کنند.

مخترع محصول تاگ با بیان اینکه نحوه ارتباط با این دستگاه‌ها در علم گفتاردرمانی و شاخه AAC تعریف شده است و این نوع ارتباط را آسیب‌های فرد و توانایی‌های او مشخص می‌کند، اظهار کرد: این ابزار به عنوان مثال می‌تواند مورد استفاده توان‌خواهی باشد که آسیب مغزی دیده و بعد توانایی خواندن و  نوشتن را از دست داده است. در نسخه نوشتاری که نسخه بعدی ما خواهد بود، فرد جمله را تایپ می‌کند و دستگاه آن را بیان می‌کند؛ بنابراین فرق نسخه تصویری و نوشتاری عملاً در نرم‌افزار و گزینه‌هایی است که ارائه می‌شود.

علی‌نیا درباره قیمت این محصول تصریح کرد: قیمت پیشنهادی و حدودی ما بین ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان است. این در حالی است که ارزان‌ترین نمونه دستگاه‌های خارجی حدود هزار دلار قیمت دارد که اگر به کشور هم وارد شوند، در نهایت قابل استفاده نیستند، چون زبان آن‌ها انگلیسی است.

وی افزود: عرفی در تجارت وجود دارد که می‌گوید هزینه فروش باید ۲.۵ برابر هزینه ساخت باشد. اگر بخواهیم به آن شکل حساب کنیم، ما نصف هزینه و کمتر از آن را به عنوان قیمت در نظر گرفتیم. در هر صورت ممکن است این رقم بالا و پایین شود، اما به طور کلی قیمت در این بازه خواهد بود.

زهراسادات قریشی، عضو هیئت علمی گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در گفت‌وگو با ایسنا تاگ را وسیله مکمل ارتباطی برای افرادی که نمی‌توانند صحبت کنند، تعریف کرد و گفت: تاگ یک محصول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و دارای یک صفحه لمسی است.  فرد توان‌خواه تصویر دلخواه را لمس می‌کند و تاگ کلمه آن را می‌گوید. این محصول دارای دو نسخه تصویری و نسخه نوشتاری است که در نسخه نوشتاری توان‌خواه کلمات مورد نظر را بسته به بانک واژگان موجود انتخاب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تاگ جزو تکنولوژی‌های ارتباطی مکمل و جایگزین(AAC) به حساب می‌آید، به این صورت که برای بعضی یک وسیله ارتباطی جایگزین و تنها وسیله ارتباطی آن‌ها است؛ مانند انسانی که سکته شدید کرده و امکان ارتباط کلامی، نوشتاری و ... ندارد. این محصول همچنین می‌تواند برای برخی یک وسیله کمک ارتباطی باشد. علی‌نیا، مخترع محصول، برای این ابزار هم حالت فروش و هم اجاره را در نظر گرفته‌ است.

به گزارش ایسنا، محصول "تاگ"، امروز (۱۴ بهمن) در جشن روز "فناوری" دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با حضور مسئولان وزارت بهداشت، ریاست و مسئولان بخش تحقیقات و فناوری و محققان و فناوران این دانشگاه رونمایی شد.

کد خبر 13293

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد