زیر و بم اعتبارات پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی در لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی بودجه اعتبارات آسیب های اجتماعی در لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور بودجه اعتبارات آسیب‌های اجتماعی» آورده است: در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور اعتباری در حدود ۳۲.۰۶۹ میلیارد ریال جهت برنامه‌های پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان آسیب‌پذیر و دیگر آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور پیش‌بینی شده است. مقایسه این مبلغ با ۳۵.۵۶۲ میلیارد ریال اعتبار مصوب این بخش در بودجه ۱۳۹۸، حاکی از کاهش ۹.۸ درصدی اعتبارات بخش آسیب‌های اجتماعی در بودجه سال آینده کشور است.

این گزارش می افزاید: از مجموع اعتبارات پیش‌بینی شده برای آسیب‌های اجتماعی در لایحۀ بودجه ۱۳۹۹، مبلغ ۴.۳۴۰ میلیارد ریال برای مبارزه با اعتیاد، ۱.۷۲۰ میلیارد ریال در حوزه تحکیم خانواده و کاهش طلاق، ۲.۲۷۰ میلیارد ریال در راستای بهسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین، ۸.۵۳۱ میلیارد ریال برای حمایت از کودکان آسیب‌پذیر مانند کودکان کار و خیابان و برای کلیت آسیب‌های اجتماعی موجود در لایحه نیز جمعاً مبلغ ۱۵.۲۰۶ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

بر اساس مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، وضعیت اعتباری آسیب‌های اجتماعی فوق در مقایسه با قانون بودجه ۱۳۹۸ بدین گونه است که ردیف‌های مربوط به مبارزه با اعتیاد و کاهش طلاق به‌ترتیب ۵.۴ و ۷.۳ درصد رشد اعتبار داشته‌اند و در مقابل، اعتبارات حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده، کودکان آسیب‌پذیر و سایر آسیب‌های اجتماعی به‌ترتیب با ۱.۵، ۱۶.۸ و ۱۲ درصد کاهش اعتبار مواجه شده‌اند.

بر اساس این گزارش، در لایحۀ بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور اعتبارات برنامه‌های مرتبط با مدیریت و کنترل آسیب‌های اجتماعی تنها در دو حوزۀ اعتیاد و طلاق با افزایش نامناسب اعتبارات و در سایر حوزه‌ها با افت و کاهش محسوس اعتبارات مواجه شده ‌است. البته با توجه به مبهم بودن محل و نحوه هزینه‌کرد بخش قابل توجهی از اعتبارات آسیب‌های اجتماعی و نامشخص بودن اثربخشی آنها، کاهش اعتبارات فوق قابل پیش‌بینی بوده است.

کد خبر 13265

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد