صوت| اجرای برنامه رشد و تکامل همه جانبه کودکان، راهکار ترقی و تعالی کشور است

دکتر حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، بعد از ظهر روز یکشنبه ۱۳بهمن ماه جاری، با حضور در برنامه زنده «نیم نگاه» در رادیو سلامت، فعالیت های حوزه اجتماعی سازمان بهزیستی را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل،معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور،در خصوص تشکیل سازمان بهزیستی در بدو انقلاب اسلامی، گفت: پیش از انقلاب، نهادهایی برای رسیدگی به وضعیت زنان و کودکان آسیب دیده اجتماعی، افراد دارای معلولیت و...  و به طور کلی گروههای نیازمند حمایت، وجود داشته است که این نهادها نیازمند سازماندهی،توسعه و به روز رسانی بوده اند و در سال ۱۳۵۹ به پیشنهاد شهید دکتر فیاض بخش در شورای انقلاب، مبنی بر تجمیع این نهادها و با رویکرد جدید«توانمند سازی و اقتدار افزایی» این سازمان به سرپرستی شهید دکتر فیاض بخش، تشکیل می شود.
وی با اشاره به تغییرات مداوم شرایط در حوزه های اجتماعی و اقتصادی و متاثر شدن جامعه هدف بهزیستی از این تغییرات،گفت:دگرگونی های مداوم در شرایط موجب تغییرات اعضای جامعه هدف بهزیستی،افزایش این اعضا و یا تغییر نیاز آنها می شود که لازم است سازمان بهزیستی نیز همگام با نیازها خود را به روز کند و  با رویکردی آینده نگر سیاست های ارتقایی و پیشگیرانه خود را گسترش دهد، تا از آسیب های اجتماعی،بروز معلولیت ها و... پیشگیری کند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، در خصوص انواع خدمات و گروههای خدمت گیرنده  در معاونت اجتماعی بهزیستی، ضمن معرفی حوزه های مختلف این معاونت، گفت: دفتر توانمند سازی زنان و خانواده سازمان بهزیستی یکی از دفاتر معاونت اجتماعی است و با توجه به اینکه ۲۴۵هزار خانوار زن سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند،عمده ترین فعالیت این دفتر بر توانمند سازی این زنان متمرکز شده است.
وی همچنین به لزوم نگاه کل نگر و چند وجهی به خانوارهای تحت پوشش بهزیستی اشاره کرد و افزود:   ممکن است در یک خانوار زن سرپرست،فرد دارای معلولیت و یا فرد معتاد هم وجود داشته باشد که خدمات بهزیستی به این خانوارها در جهت پیشگیری از توسعه آسیب های بیشتر،چند وجهی خواهد بود.
دکتر فرید حمایت از خانواده های دارای فرزند چند قلو را از دیگر فعالیت های دفتر توانمند سازی زنان و خانواده عنوان کرد و افزود: با توجه به سیاست جمعیتی  جدید و توسعه خدمات مقابله با ناباروری در کشور، زایمان های چند قلویی افزایش یافته است که با توجه به افزایش فشارهای اقتصادی بر خانوارها،سازمان بهزیستی خدمات پیشگیرانه و در راستای توانمندسازی  این خانوارها ارائه می دهد.
این مقام مسئول، دفتر امور کودکان و نوجوانان را نیز به عنوان یکی دیگر از حوزه های زیر مجموعه معاونت اجتماعی، معرفی کرد و افزود: روند فعالیت های این دفتر نیز رشد خوبی را نشان می دهد و با توجه به اینکه رویکرد ما در نگهداری از فرزندان فاقد سرپرست و یا دارای سرپرست غیر موثر، کاهش مراکز شبانه روزی و هدایت این فرزندان به درون خانواده ها بوده است، به آمار قابل توجهی در این زمینه رسیده ایم. 

لزوم افزایش اعتبارات برای برنامه رشد و تکامل همه جانبه کودکان
وی افزود: در بدو انقلاب،بین۱۲تا۱۶هزار کودک در پرورشگاه های کشور نگهداری می شدند که در حال حاضر به رقمی معادل ۱۰هزار کودک رسیده ایم که این کاهش به معنای کم شدن این فرزندان نیست،بلکه سیاست ها و فعالیت های سازمان بهزیستی بر فرزندخواندگی و یا سپردن کودکان به خانواده های جایگزین سببی و نسبی و ... موجب کاهش این رقم شده است.همچنین پس از تصویب قانون جدید فرزندخواندگی در سال ۱۳۹۲،سالانه بین یک هزار و ۷۰۰ تا دو هزار کودک، در خانواده  های متقاضی پذیرفته شده اند که در بین آنها کودکان دارای معلولیت و بیماری شدید نیز وجود دارد.

دکتر فرید همچنین به فعالیت ۱۵هزار مهدکودک در کل کشور اشاره کرد و افزود: سازمان بهزیستی معتقد است که خدمات به کودکان زیر سن دبستان،باید افزایش اساسی و چشم گیری داشته باشد و به همین دلیل در بودجه بندی های سالانه و برنامه های توسعه ای به دنبال منابع جدی و قابل بهره برداری هستیم.
وی با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته بین ۲ تا ۴ درصد از درآمد تولید ناخالص داخلی به موضوع رشد و تکامل همه جانبه کودکان اختصاص می یابد،گفت: در کشور ما این رقم بین ۰/۲ تا ۰/۴ درصد است و به دنبال این هستیم که حداقل به تخصیص ۱درصدی در این زمینه برسیم و بر این باوریم که هر چقدر بر روی پرورش کودکان زیر سن دبستان و دبستانی سرمایه گذاری کنیم،بر رشد همه جانبه کشور اثر بیشتری خواهیم گذاشت.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور،طرح یک وعده غذای گرم در مهدهای کودک استان های کم برخوردار را نیز معرفی کرد و افزود: این طرح در حدود ۱۰سال قدمت دارد و تقریبا ۲۲۰ هزار کودک در سراسر کشور تحت پوشش این طرح هستند.تلاش ما این است که بتوانیم روزانه ۱۲۰۰کیلو کالری به کودکان مناطقی که سوءتغذیه در آنها شایع تر است، برسانیم و اگر چه در تأمین اعتبار این طرح مشکل داریم اما در جلساتی که با همکاران سازمان برنامه و بودجه داریم،همواره خواسته ایم این بودجه را به عنوان بخشی اجتناب ناپذیر تلقی کنند و منابع آن را در هر شرایطی تأمین کنند زیرا اگر این سرمایه گذاری را بر روی کودکان انجام ندهیم،فرصتی را از دست داده ایم که جبران نخواهد شد.

اعتماد مردم به بهزیستی، سرمایه ای ارزشمند است
دکتر فرید در خصوص جنبه های رویکرد توانمند سازی بهزیستی و گروه های هدف مشمول این  رویکرد نیز گفت: اولین گام در حمایت از افراد نیازمند تأمین نیازهای پایه ای،معیشت،سرپناه مناسب و... است که هدف نهایی آن توانمندسازی افراد است.
وی افزود:در حوزه زنان سرپرست خانوار، همکاری سه جانبه ای با موسسه تاک(توانمند سازی،اشتغال،کارآفرینی) و بانک کشاورزی، صورت گرفته است که بر همین اساس به گروه های متشکل  از زنان سرپرست خانوار که کارکرد آنها توسط بهزیستی و موسسه تاک تایید شده باشند، وام بانک کشاورزی بدون نیازضمانت پرداخت می شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص همکاری سازمان بهزیستی با سازمان های مردم نهاد و افراد داوطلب نیز،گفت:بهزیستی از سازمان های پیشرو در حوزه همکاری با خیرین و سازمان های مردم نهاد است.در حال حاضر بیش از ۹۳درصد خدمات سازمان بهزیستی،برون سپاری شده است تا سازمان بتواند به نقش سیاست گذاری و نظارت کلان خود بپردازد،اما با توجه به سیاست های سازمان بهزیستی در همین حوزه نیز همواره با حضور و استفاده از نظر خیرین،انجمن ها،سمن ها و سازمان های مردم نهاد که شرکای سازمان بهزیستی هستند،سیاست گذاری و تصمیم گیری های کلان صورت می گیرد.همچنین از ۶۸۰مرکز نگهداری کودکان فاقد سرپرست و دارای سرپرست غیرمؤثر،۶۴۰مرکز توسط بخش غیردولتی اداره می شود و در ۴۰مرکز دیگر(شیرخوارگاه ها) منابع مالی از طریق خیرین تأمین می شود.

وی افزود:در حوزه های دیگر نیز شاهد همکاری بسیار خوب مردم و خیرین هستیم.مثلا متخصصین اطفال در شیرخوارگاه ها حضور پیدا می کنند و کودکان را به صورت رایگان ویزیت می کنند یا معلم هایی که به طور رایگان به فرزندان مراکز تدریس می کنند و... به طور کلی نگاه مثبت جامعه به سازمان بهزیستی برای ما ارزشمند است و برای حفظ این اعتماد و افزایش آن تلاش می کنیم.

فرزندان موفق بهزیستی؛ الگو و مشوقی برای نسل امروز کودکان تحت پوشش

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور،همچنین در خصوص آینده کودکان تحت پوشش بهزیستی،امکان ادامه تحصیل و نتایج حمایت های بهزیستی از این فرزندان نیز گفت:حضور در جمع این فرزندان و توجه به صحبت های آنها ومیزان اشراف آنها به مسائل مختلف اجتماعی،علمی و.... نشان می دهد که مسیر خوبی را طی کرده اند.
همچنین نمونه های موفق این افراد در جامعه که رتبه های ممتاز خلاقیت در دنیا را کسب کرده اند،کارآفرین شده اند و یا در مقاطع بالای تحصیلی و در رشته های مختلف دانشگاهی تحصیل می کنند گواهی می دهد که این افراد با تلاش خودشان و تسهیلگری بهزیستی به موفقیت رسیده اند.
وی همچنین به تحصیل بیش از ۳۲هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی،با پرداخت شهریه توسط سازمان بهزیستی اشاره کرد و افزود: برای دانشجویان دارای معلولیت بر اساس قانون،تمامی شهریه توسط سازمان بهزیستی پرداخت می شود و برای فرزندان تحت پوشش نیز تا مقطع کارشناسی ارشد،تمامی شهریه و در مقطع دکتری  پرداخت حداقل ۵۰درصد از مبلغ شهریه بر عهده سازمان بهزیستی است.
دکتر فرید همچنین به ارائه مشاوره های تحصیلی برای انتخاب رشته فرزندان تحت پوشش سازمان اشاره کرد و افزود: رویکرد بهزیستی،ادامه تحصیل این فرزندان در رشته هایی است که بازار کار مناسب تر و در نهایت ارزش افزوده بالاتری داشته باشد که به همین منظور جلسات مشاوره تحصیلی برای انتخاب رشته بهتر برای این فرزندان برگزار می شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین از تشکیل گروههای«فرزندان موفق» به عنوان الگوهای علمی،اجتماعی،اخلاقی،ورزشی و...برای فرزندان تحت پوشش خبر داد و افزود: این گروه ها از افراد نخبه و موفق جامعه که تحت سرپرستی سازمان بهزیستی قرار داشته اند، تشکیل می شوند و در گردهمایی ها و جشنواره های مختلف سازمان،در کنار فرزندان حضور پیدا می کنند تا الگو و مشوقی برای آنان باشند.
وی در پایان سخنانش به تاسیس و فعالیت ۳۶۰مرکز اورژانس اجتماعی در تمامی شهرهایی با جمعیت بیش از ۵۰هزار نفر خبر داد و افزود:اورژانس اجتماعی با هدف مداخله بهنگام در بحران ها و خشونت های خانگی در کشور فعالیت می کند و در هیچ یک از کشورهای منطقه،مشابه خارجی ندارد و به عنوان یک مدل و الگوی خوب و موفق،طی مسیر می کند تا مشکلات خانواده ها کمتر شود و امیدواریم که این روند مطلوب ادامه یابد و همچنین بتوانیم هر چه سریع تر،مشکلات استخدامی همکاران سخت کوش این حوزه را برطرف کنیم.

کد خبر 13234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =