اجرای طرح شیوع شناسی انواع کم توانی یا معلولیت در خراسان جنوبی

سازمان بهزیستی به منظور شیوع شناسی معلولیت ها، دوره آموزشی علت شناسی انواع کم توانی های را به صورت پایلوت در ۸ استان کشور برگزار می کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی، معاون دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی در حاشیه دوره آموزشی توجیهی پرسشگران و دست اندرکاران اجرای طرح رصد معلولیتها در خراسان جنوبی، گفت:سازمان بهزیستی به منظور شیوع شناسی معلولیت ها ، دوره آموزشی علت شناسی انواع کم توانی های را امسال بصورت پایلوت در ۸ استان کشور برگزار می کند.
جهانشاد گفت؛ طرح شیوع شناسی انواع کم توانی یا معلولیت در سازمان بهزیستی کشور طی سال گذشته در استان خراسان رضوی گلستان و خوزستان پایلوت شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال در ۸ استان دیگر از جمله خراسان جنوبی این طرح اجرا می شود افزود: با اجرای این طرح می‌توانیم برنامه ریزی و سیاست گذاری در حوزه سلامت در راستای کم توانی و حوزه سلامت و بهداشت برای افراد انجام دهیم.

جهانشاد با اشاره به اینکه درقانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف شده رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت را در برنامه خودش داشته باشد، افزود:سازمان بهزیستی کشور با توجه به اینکه متولی امور معلولان در کشور است برنامه شیوع شناسی و کم توانی را در برنامه‌های خودش پیش بینی کرده است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۱ اعلام کرده بود که ۱۵ درصد افراد به نوعی کم توانی دارند در همان سال با توجه به سرشماری سال ۱۳۹۰ ایران اعلام کرد که  از ده هزار نفر ۱۳ نفر کم توان داریم.

وی با اشاره اینکه طرح شیوع شناسی انواع معلولیت ها با پرسشگری از افراد جامعه به شکل نمونه گیری انجام می شود،ادامه داد: پرسشگرها در شهر و روستا به درب منازل مراجعه می‌کنند و قراراست کسانی که دچار کم توانی هستند بعد از این به پزشکانی که تخصص کافی و آموزش‌های لازم و دیدن مراجعه کنند و از نظر از نظر علت شناسی ژنتیک یا اکتسابی بودن و تایید آسیب داشته باشند مورد بررسی قرار می گیرند.

کد خبر 13210

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد