نشست صمیمی رییس سازمان بهزیستی کشور با اعضای انجمن مددکاران اجتماعی ایران

نشست صمیمی معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور با اعضای انجمن مددکاران اجتماعی ایران و نوزدهمین گفتگوی اجتماعی با تاکید بر مددکاری اجتماعی، در ساختمان ستاد مرکزی سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، در این نشست ۵ ساعته که از ساعت ۱۷ تا ۲۲ سه شنبه ۸ بهمن ماه ۹۸ و با حضور دکتر حبیب‌الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی، دکتر محمد عباسی رییس مرکز فن آوری اطلاعات سازمان بهزیستی، دکتر حسن موسوی چلک رئیس و جمعی از اساتید، پیشکسوتان و اعضای انجمن مددکاران اجتماعی ایران برگزار شد، دکتر وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بهزیستی خانه اول همه مددکاران اجتماعی است، گفت: اصلاح و بازبینی فرآیندها یکی از کارهای خوب و مورد نیاز ما در حوزه مددکاری اجتماعی است و از آن استقبال می کنیم.  

وی افزود: با توجه به اینکه فعالیت های انجام گرفته در حوزه مددکاری و به خصوص گزارش های مطول مددکاری برای ثبت و ضبط در بستر IT و بهره گیری از دانش امروز، باید به شاخص هایی قابل بررسی و آنالیز تبدیل شوند، نیاز به کمی سازی این شاخص ها به شدت احساس می شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور انجمن مددکاری اجتماعی ایران را یک مجموعه صنفی-تخصصی خواند و افزود: ارتباط این انجمن با مجموعه های بین المللی و به روز شدن آن با دانش روز، موجب خرسندی و امیدواری است و سازمان بهزیستی آمادگی خود را برای همکاری با این انجمن و بررسی پیشنهادهایی که برنامه های اقدام و عمل، نقطه آغاز و پایان و همچنین چشم انداز آنها به صورت کاملا مشخص و عینی ترسیم شده باشد، اعلام می کند.

مراکز مثبت زندگی، حلقه واسطه بهزیستی و مردم از جنس مددکاری اجتماعی

دکتر قبادی دانا همچنین خاطر نشان کرد که پسوند اجتماعی که به دنبال مددکاری آمده است، آن را به حوزه اجتماعی سازمان بهزیستی محدود نمی کند، بلکه مددکاران اجتماعی باید در تمامی لایه های بهزیستی(به عنوان سازمانی که برای بهتر زیستن مردم تلاش می کند) اعم از پیشگیری، توانبخشی، مشارکت های مردمی و... حضور داشته باشند و اگر، طوری برنامه ریزی کنیم که از خدمات مددکاری به صورت واقعی در سازمان بهزیستی بهره مند شویم، نه تنها دیگر مددکار بیکار در کشور وجود نخواهد داشت، بلکه ممکن است با کمبود مددکار نیز مواجه شویم.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه سخنانش با اشاره به مشکلات عمده دسترسی جامعه هدف به خدمات بهزیستی گفت: نیاز به تشکیل یک حلقه واسطه از جنس مددکاری اجتماعی در درون محلات و با مفهوم اجتماع محور احساس می شد و بر همین اساس، در دو هزار و ۳۰۰ محله مراکزی با عنوان «مثبت زندگی» و توسط بخش خصوصی، تأسیس می شود.

وی افزود: این مراکز، عملکردی شبیه به خانه های بهداشت در محلات دارند که بر پایه مددکاری و تکنولوژی اطلاعات فعالیت می کنند.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین  تفاوت این مراکز با مجتمع های خدمات بهزیستی را در نوع ارائه خدمات آنها دانست و افزود: در مراکز مثبت زندگی خدمات دریافتی الزاما فیزیکی و با مراجعه حضوری ارائه نمی شود. همچنین تمامی خدمات خط اول مراجعه به بهزیستی(شامل ۲۲ نوع فعالیت) در این مراکز ارائه می شود.

دکتر قبادی دانا تشکیل این مراکز را بر اساس توزیع جمعیتی جامعه هدف سازمان عنوان کرد و افزود: بر همین اساس در مناطق حاشیه ای، پر خطر، بافت های فرسوده و مناطق فقیر نشین  این مراکز بیشتر تشکیل خواهد شد و فعالیت های ایستای کارمندی به فعالیت های پویای مددکاری تبدیل می شود.

وی خاطر نشان کرد: هر یک از این مراکز می توانند تا ۵۰۰ پرونده داشته باشند(که با توجه به میزان آسیب در منطقه این تعداد افزایش می یابد) و یارانه نیز به این پرونده ها تعلق می گیرد. البته باید برای  تمامی این افراد پرونده الکترونیکی تشکیل شود و تمامی افراد دارای معلولیت نیز پرونده ژنتیکی داشته باشند.

پرداخت کامل بدهی های سازمان بهزیستی به کلینیک های مددکاری

دکتر قبادی دانا همچنین از پرداخت کامل بدهی های سازمان بهزیستی به کلینیک های مددکاری خبر داد و افزود: تمامی بدهی های بهزیستی به کلینیک های مددکاری تا پایان دی ماه و به صورت الکترونیک پرداخت شده است.

ارائه پیشنهادهای اعضای انجمن مددکاری ایران به رئیس سازمان بهزیستی

پیشنهاد تشکیل بسیج مددکاری اجتماعی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی

در  ادامه، برخی از شرکت کنندگان به عنوان نماینده اعضای انجمن مددکاری اجتماعی ایران با ارائه چندین طرح و پیشنهاد به رییس سازمان بهزیستی، درخواست های خود را مطرح کردند.

سفارش پروژه های تحقیقاتی سازمان بهزیستی به اعضای انجمن، ایجاد کانون هم اندیشی در میان متولیان اجتماعی، توجه بیشتر به موضوع خود مراقبتی، خستگی عاطفی، فرسودگی شغلی و همچنین معرفی مددکاری به عنوان شغل سخت و زیان آور، بهره گیری تخصصی از مددکاران در جایگاه های واقعی شغلی و اجتماعی، مراقبت از تصویر ذهنی مردم در خصوص مددکاری اجتماعی و همچنین لزوم گذراندن دوره های کارورزی در مراکز بهزیستی برای دریافت مدرک کارشناسی مدد کاری، از مهمترین خواسته های حاضرین بود.

همچنین پیشنهاد تشکیل یک گروه از مددکاران اجتماعی به عنوان مشاورین رییس سازمان بهزیستی و مداخله آنان در حوزه های سیاست گذاری و تصمیم گیری، تشکیل بسیج مددکاری اجتماعی به عنوان سپر مقاومت در برابر آسیب های اجتماعی، توجه جدی تر به حوزه مددکاری اجتماعی در بیمارستان های بزرگ و ... نیز از دیگر پیشنهادات مطرح شده توسط اعضای انجمن مددکاری اجتماعی ایران در این جلسه بود.

 رییس سازمان بهزیستی کشور نیز در پاسخ به این پیشنهادات گفت: برخی از درخواست ها و پیشنهادهایی که مطرح شد، دغدغه ما نیز هست که به دنبال رفع آن هستیم. اما برای بعضی از درخواست ها به مطالعات تطبیقی، طرح اجرایی و عملیاتی و نقشه راه نیاز داریم که در صورت ارائه آن توسط انجمن به دنبال راهکار اجرایی شدن آن خواهیم رفت.

وی همچنین به جایگاه ویژه مددکاری اجتماعی در کمیسیون های پزشکی و توانبخشی اشاره کرد و افزود: به دنبال اصلاح فرآیندها، از این پس در کمیسیون های پزشکی و توانبخشی که درگاه ورودی افراد دارای معلولیت به بهزیستی هستند و در تمامی سطوح شهرستانی و استانی «مددکار اجتماعی» یکی از اعضای اصلی کمیسیون خواهد بود. همچنین در تمامی کمیته های بهزیستی، توانبخشی و پیشگیری نیز مددکار اجتماعی به عنوان عنصر اصلی در کنار کارشناس موضوعی حضور خواهد داشت.

در این جلسه همچنین دکتر موسوی چلک رییس انجمن مددکاری اجتماعی از دکتر قبادی دانا درخواست کرد که مددکاران اجتماعی در معرفی نقش بهزیستی در برنامه هفتم توسعه کشور، راهکار و برنامه ارائه دهند، که با موافقت رییس سازمان بهزیستی، این موضوع در جلسه تصویب شد.

کد خبر 13057

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =