مدیرکل بهزیستی استان کرمان در سمینار توسعه سالمندی پویا : مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان به مراکز روزانه تبدیل شود

سمینار توسعه سالمندی پویا به همت شورای سالمندان با مشارکت مالی بنیاد های فرزانگان با حضور مدیر کل و معاون توانبخشی بهزیستی استان کرمان- مدیر کل امور اجتماعی استانداری- مدیرعامل جمعیت هلال احمر – مدیرکل بیمه سلامت و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در سالن شهید نشاط بهزیستی برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمان در آیین آغاز این سمینار عباس صادق زاده مدیرکل بهزیستی با اشاره به تبدیل شدن سالمندی به یک موضوع ملی ، اظهار داشت : خوشبختانه مدیران در استان کرمان نسبت به سالمندی و این دوران رویکرد متفاوتی دارند و این موضوع مورد توجه قرار گرفته است .
وی در مقایسه بین دو سرشماری به فاصله 5 سال گفت : در این فاصله 5 ساله بین 5/1 تا 2% نرخ سالمندی رشد داشته که این سرعت رشد در سالمندی با میزان آگاهی های عمومی و شناخت و دانش مردم نسبت به این دوران هیچ تناسبی ندارد .
ایشان با تاکید بر این موضوع که افزایش نرخ  رشد سالمندی برای کشورهایی که زیرساخت های امنیتی - بهداشتی – اجتماعی – تفریحی و فرهنگیشان فراهم شده ، معنی دار نیست ، افزود : ولی این نرخ رشد برای جامعه ای مثل ایران تهدید است . بنابراین  تاکید داریم که باید به سرعت برنامه های زود بازده را طراحی و اجرا کنیم .
صادق زاده در تشریح تدوین سند جامع سالمندی در استان کرمان که نتیجه هم افزایی همه اعضا و حمایت استاندار کرمان است ؛ یاد آور شد : رویکرد اجتماع محور و اهمیت دادن اجتماعی  و همگانی به سالمندی ساز وکاری است که می تواند دوران سالمندی سالم را رقم بزند .
مدیرکل بهزیستی استان کرمان سند جامع سالمندی استان را سندی دانست که اجرایی نمودن محتوای این سند شاید تهدیدات سالمندی را به صفر نرساند ولی در کاهش مسائل این گروه از جامعه که روز به روز در حال افزایش است ، تاثیر دارد .
صادق زاده ایجاد شهرهای دوستدار سالمند که بطور همه جانبه به نیازهای سالمندی توجه دارد را یکی از اقداماتی دانست که برای تحقق اهداف سند سالمندی باید با جدیت پیگیری شود و گفت :  همچنین تبدیل مراکز شبانه روی به روزانه و فراهم کردن ساعت آموزشی ، فرهنگی ، تفریحی اقدام دیگری است که باید به شکل وسیع به آن پرداخته شود تا دوران سالمندی از تهدید خارج و فرصتی شود که بتوانیم  تا از این ذخیره های ارزشمند در حل بسیاری از مسائل اجتماعی استفاده کنیم .

زهرا موسی پور مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان به عنوان دومین سخنران استان کرمان را  پیشرو در پرداختن به مسائل سالمندی معرفی کرد و اظهار داشت : سند جامع سالمندی حاصل ساعت ها کار کارشناسی است که بسیار سند با ارزشی است و اولین هدفش ، اقدامات پیشگیرانه و آگاهی بخشی به جامعه می باشد .
وی با بیان اینکه آموزش و اطلاع رسانی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه باید در سطح وسیع و چه بسا از دوران کودکی آغاز شود ، گفت : سند جامع سالمندی همزمان با اجرا باید پایش و ارزیابی شود و از نظرات افراد جامعه در سطوح مختلف برای اصلاح استفاد کرد .  
گفتنی است در ادامه سمینار توسعه سالمندی هریک از مدیران عضو و حاضرین در جلسه به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند . سالمندی سالم واستراتژی های آن - بررسی سالمندی از منظر جامعه شناختی دو موضوعی بود که توسط احمدی طباطبایی و علیرضا وحید زاده به آن پرداخته شد.همچنین از  اعضاء شورای سالمندی و فعالان این حوزه با اهداء لوح سپاس قدردانی شد .

کد خبر 13017

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد