کارگاه دو روزه طرح شیوع و علل انواع ناتوانی و راه اندازی سامانه رصد برگزار شد

با حضور دکتر شبنم جهان شاد معاون دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور و دکتر جمال باقری سرپرست بهزیستی مازندران کارگاه دوروزه طرح شیوع و علل انواع ناتوانی و راه اندازی سامانه رصد معلولیت ها با مشارکت ۱۲۰ نفر از پزشکان، مشاوران ژنتیک و کارشناس متخصص برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران دکتر باقری با اشاره به تاثیر اقدامات پیشگیرانه بر اصلاح نسل آینده گفت: بیش از 59 هزار معلول در سراسر استان مازندران وجود دارد که این آمار تنها بیانگر افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی است..

سرپرست بهزیستی مازندران با بیان اینکه این تعداد تنها آمار رسمی اعلام شده هستند بر شناسایی کامل معلولین استان تاکید کرد و افزود: آمار دقیق از تعداد معلولین، نوع معلولیت ها و فراوانی آنها نسبت به موقعیت جغرافیایی اقدام مناسبی برای برنامه ریزیها و هدف گذاری های آتی برای کاهش این تعداد محسوب می شود.
وی شناسایی وضعیت موجود جامعه را اقدام نخست در مسیر شیوع شناسایی عنوان و خاطر نشان کرد: شبکه گسترده بهداشت و درمان در این زمینه میتواند بهزیستی را در این حوزه همراهی کند زیرا بهزیستی به تنهایی و بدون تعامل بین بخشی قادر به دستیابی به آمار قطعی نیست.
باقری رعایت ارگونومی در محیط کاری را گام دیگری برای کاهش معلولیت های اکتسابی دانست و افزود: ضروریست تا وزارت راه جهت مناسب سازی معابر پر خطر برای جلوگیری از معلولیت های ناشی از تصادفات، اقدامات جدی تری در دستور کار قرار دهد.
سرپرست بهزیستی مازندران با بیان اینکه همواره پیشگیری کم هزینه تر و اسان تر از درمان است گفت: معلولیت نه تنها فرد را آسیب پذیر میکند بلکه خانواده و جامعه را نیز درگیر می کند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با برنامه ریزی صحیح و اقدامات مناسب شاهد  کاهش هرچه بیشتر معلولیت ها با محوریت پیشگیری در سطح جامعه باشیم.

در ادامه دکتر جهان شاد  با اشاره به ماده ۸۰ قانون در برنامه ششم توسعه گفت: جای خرسندیست که معلولیت در قانون دیده شده و این گام موثری در جهت کاهش معلولیت هاست.

وی با اشاره به آخرین سرشماری در سال ۹۰ گفت: به ازای هر ده هزار نفر سیزده نفر دارای انواع معلولیت در سطح کشور وجوددارد.
معاون دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بر اساس امار سازمان جهانی پانزده درصد از جمعیت جامعه با نوعی از کم توانی روبرو هستند، تصریح کرد: اعداد بیانگر میزان معلولیت ها نیست بلکه آنچه بر اساس مشکلات اناتومی افراد آنها را در مشارکت اجتماعی و زندگی فردی با مشکل روبرو میکند اهمیت دارد.


وی با تاکید بر تاثیر ارزیابی های بالینی بر تعیین میزان شیوع و علل انواع کم توانی افزود: متاسفانه فردی که از مشکلات قلبی یا دیگر اندام داخلی رنج میبرد هم ناتوان محسوب میشود اما بر اساس قانون برای بهزیستی، خدمتی به این افراد تعریف نشده است.

جهان شاد  با اشاره به غربالگری ژنتیک افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی خاطرنشان کرد: ضروریست تا غربالگری ها توسط پزشکان انجام شود و بر اساس امار جامعی که حاصل میشود درصدی از بروز معلولیت ها کم شود.
وی با بیان اینکه پرسشگران و کارشناسان این طرح با حضور در مناطق روستایی و شهری اعضای خانواده‌های مشخص شده را مورد ارزیابی قرار داده و فرم‌های مخصوص این طرح را تکمیل خواهند کرد، گفت: پارسال این طرح در سه استان خراسان رضوی، خوزستان و گلستان به صورت پایلوت از سوی بهزیستی اجرا شد، امسال نیز این طرح در استان‌های اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی، کردستان، سمنان، بوشهر و مازندران به مرحله اجرا درخواهد آمد.

کد خبر 12959

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد