معافیت سربازی افراد با کد معلولیت طیف اوتیسم

زنجان | معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان درباره وضعیت معافیت مبتلایان به اختلالات طیف اوتیسم، گفت: افرادمبتلا به اختلال طیف اوتیسم مانندسایر گروههای دارای معلولیت میتوانندباارائه مدارک پزشکی و مدارک حوزه توانبخشی بهزیستی مبنی برابتلا به اتیسم ازمعافیت خدمت وظیفه عمومی بهره مند شوند.


به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان فرهاد میرزایی گفت: در استان زنجان 114 بیمار اوتیسم تحت پوشش کامل قرار دارند که از این میان 30 نفر در مرکز روزانه خدمات آموزشی دریافت می‌کنند

وی با اشاره به فعالیت یک مرکز تخصصی اوتیسم در استان، گفت: مرکز آموزشی-توانبخشی اوتیسم کوشان زنجان تنها مرکز تخصصی بهزیستی در استان است که به امور کودکان مبتلا به اوتیسم در امر غربالگری، تشخیص، درمان، آموزش، مددکاری و … می‌پردازد.

وی در این خصوص ادامه داد: این مرکز مراجعات کل استان به بهزیستی را تحت پوشش قرار می‌دهد و در حال حاضر 30 کودک و نوجوان جامعه هدف در استان شناسایی شده و از خدمات این مرکز استفاده می‌کنند که تمهیداتی جهت آموزش والدین کودکان مبتلا به اوتیسم نیز وجود دارد تا آنان نگهداری و آموزش فرزندشان را در منزل انجام بدهند.

این مسئول با بیان اینکه افراد دارای اختلال اوتیسم که در مرکز آموزشی روزانه پذیرفته می‌شوند در رده سنی ۶ تا ۲۸ سال قرار دارند، افزود: البته در خصوص مبتلایان سایر سنین این مجوز به مرکز داده شده است که در صورت نیاز در ساعات بعد از ظهر به آنها نیز خدمات آموزشی توانبخشی ارائه شود. لازم به ذکر است که خدمات آموزشی توانبخشی در قالب یک مجموعه کامل دراین مرکز ارائه میگردد.

فرهاد میرزایی ، اظهار کرد: مراکز روزانه آموزشی متشکل از افراد منتخب بهزیستی است منوط به اینکه امکان ادامه تحصیل در مدارس آموزش و پرورش استثنایی برای آن‌ها وجود نداشته باشد ودر این صورت  همه مراکز آموزشی روزانه زنجان به‌صورت کاملا تخصصی‌تر به آن‌ها خدمات توانبخشی ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه اگر کودک یا فرد بزرگسالی در کمیسیون پزشکی به عنوان یک فرد معلول شناخته شود تمام امکانات توانبخشی در اختیارش قرار می‌گیرد گفت کودکان اوتیسم نیز در محدوده مقررات موجود قرار دارند و تحت حمایت‌های بهزیستی قرار می‌گیرند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه تشخیص درصد مبتلایان در سطح استان کار دشواری است، گفت: به علت وجود طیف‌های بسیار مختلفی از اوتیسم  از این رو تفکیک کردن آنها امری  دشوار بوده ونیازبه مشاوره های تخصصی دارد.

میرزایی با بیان اینکه مربیان آموزش دیده و کارشناسان متخصص به‌صورت گروهی بر روی مبتلایان به بیماری مذکور کار می‌کنند و به گفتار درمانی و کار درمانی آنها نیزمی‌پردازند، افزود: تکنیک‌هایی  خاص جهت آموزش این افراد به کار گرفته می‌شود البته برخی از بیماران اوتیسم، از ضریب هوشی بسیار بالایی برخوردار هستند که در صورت توجه  ،آنان می توانند پیشرفتهای چشمگیری داشته باشند.

کد خبر 12928

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد