ضرورت ایجاد برند ملی برای صنایع مددجویان

دوره آموزشی و نشست هم اندیشی تخصصی مسئولان و کارشناسان حوزه اشتغال بهزیستی استانها از سراسر کشور، صبح امروز در ساختمان ستاد سازمان بهزیستی کشور،برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل،دکتر علاء الدین ازوجی مشاور وزیر و مدیر کل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در کارگاه تخصصی این نشست با اشاره به تفاوت اشتغال مددجویان با اشتغال افراد عادی،گفت: در تمام دنیا اشتغال غیر استاندارد (که به زمان و مکان مشخصی نیاز ندارد و به mse معروف است) برای مددجویان تعریف شده است که قواعد آن نیز متفاوت است و از این طریق، پذیرش مشاغل مددجویی برای نظام اجرایی آسان تر می شود.

وی همچنین به اهمیت نهادهای حمایتی همچون بهزیستی در کشور اشاره کرد و افزود: سازمان بهزیستی باید در کنار دولت برای توانمند سازی و کاهش تعداد مددجویان در کشور گام بردارد. بر همین اساس در یک قالب مشخص در برنامه سال آینده و ذیل تبصره  ۱۸ قانون بودجه کشور برای تدوین استراتژی اشتغال،برنامه عملیاتی تدوین خواهد شد تا دستگاه های اجرایی بستر سازی را برای اشتغال انجام دهند.

این مقام مسئول، زمینه فعالیت نهاد های مختلف درحوزه مددجویی را درمان و پیشگیری عنوان کرد و بیان داشت: پرداخت تسهیلات برای حل مشکلات معیشتی افراد بعنوان درمان موقتی است از این رو سازمان های حمایتی باید با شناسایی نیازهای اولیه و توانمند کردن افراد آنها را وارد عرصه کسب و کار کرده و از افزایش مددجویان،پیشگیری کنند.

وی همچنین از برنامه اجرایی (یارانه -دستمزد)برای هشت استان کمتر برخوردار کشور شامل استان های کردستان، ایلام، خراسان جنوبی، سیستان وبلوچستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری و لرستان خبر داد و خاطر نشان ساخت: بر اساس این برنامه ۳۰ درصد دستمزد هر شخص شغل اولی اعم از مددجو یا عادی(با سطح تحصیلاتی دیپلم تا دکتری)از سوی دولت به حساب کارفرما واریز می شود.

ازوجی با اشاره به لزوم ارتقای اشتغال مددجویان از حد تامین معیشت به حضور در بازار،گفت: یکی از مشکلات اصلی ما در سطح کشور، نبود بازار برای فروش محصولات تولید شده توسط مددجویان است. همانگونه که تمامی محصولات مشاغل خانگی برند مخصوص به خود دارند، اگر برند ملی برای صنایع مددجویان ایجاد شود،عرضه آن در بازار موجب تشویق و ترغیب افراد توانمند برای خرید خواهد شد.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی همچنین بر فرایندهای سیاست گذاری نتیجه محور تاکید کرد و افزود:پایش و ارزیابی برنامه های بهبود وضعیت رفاهی یا معیشتی مددجویان و تاثیر این برنامه ها در زندگی آنها،تکمیل کننده زنجیره ای است که موفقیت این برنامه ها،اثر گذاری و محسوس بودن آن در زندگی مددجویان را نشان می دهد.

در ادامه این کارگاه تخصصی،کارشناسان اشتغال استان ها به طرح  مشکلات و مسائل حوزه کاری خود در استان ها پرداختند که دکتر ازوجی نیز ضمن ارائه برخی راهکارها، به پرسش های آنان پاسخ داد. 

کد خبر 12883

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =