بازنگری در طرح ساماندهی کودکان کار خیابان/ پول زباله‌گردها در جیب ارباب‌ها

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از بازنگری در طرح ساماندهی کودکان کار خیابان خبر داد و گفت: مردم به این کودکان کمک می‌کنند اما این اقدام نتیجه مطلوب ندارد؛ بهتر است مردم به مؤسسات خیریه دولتی و غیر دولتی کمک کنند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از ایکنا، حبیب‌الله مسعودی‌ فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، از بازنگری در طرح ساماندهی کودکان کار خیابان و اجرای قوی‌تر آن خبر داد و گفت: طرح ساماندهی کودکان کار خیابان مورد بازنگری قرار گرفته است، بخشی از کودکان کار خیابان در کشور، کودکان زباله‌گرد هستند که در این طرح به آن توجه شده و پس از تدوین و تشریح نحوه اجرای طرح بازنگری شده، به وزیر رفاه ارائه و زمینه اجرای آن فراهم می‌شود.

وی اعلام کرد: طرح ساماندهی کودکان کار از ابتدای فرایند جذب کودکان خیابان تا توانمندسازی خانواده این کودکان، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و اشکالات موجود برطرف شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی دو مشکل عدم توجه به تمام فرایند کار و مقطعی بودن و تداوم نداشتن اجرای طرح‌ها را مشکلات عمده‌ای دانست که موجب عدم موفقیت طرح‌های ساماندهی کودکان خیابانی می‌شود و افزود: در طرح‌های مربوط به ساماندهی کودکان کار خیابان باید از مرحله شناسایی و جذب تا توانمندسازی کودکان و خانواده‌هایشان مورد توجه قرار گیرد تا شاهد بازگشت کودکان به خیابان نباشیم.

وی با اشاره به اینکه در ساماندهی کودکان کار خیابان باید نحوه ساماندهی کودکان ایرانی و کودکان غیر ایرانی که مجوز حضور در کشور را ندارند به صورت مجزا و متفاوت مدنظر قرار گیرد، تأکید کرد: همه طرح‌ها باید دوست‌دار کودک و مهم‌ترین هدف آنها حفظ مصلحت کودک باشد. همچنین باید طرح‌ها تداوم اجرا داشته باشند اما گاهی مسائل مالی موجب عدم تداوم اجرای طرح‌ها می‌شود.

مسعودی‌فرید از شناسایی چند محور و گلوگاه اصلی آسیب که موجب عدم موفقیت طرح‌های ساماندهی کودکان شده است نیز سخن گفت و افزود: تمرکز بر روی حل این مشکلات می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بخش اتباع خارجی وزارت کشور مشارکت لازم در زمینه کودکان اتباع خارجی که در خیابان‌های ایران حضور دارند را انجام می‌دهد؟ گفت: این بخش نیز فعال شده اما درخواست ما این است که عملیاتی‌تر ورود کنند تا نتیجه همکاری آنها کاملا مشخص باشد.

مسعودی‌فرید اضافه کرد: حضور کودکان ایرانی و غیر ایرانی به عنوان کودکان خیابانی و زباله‌گرد مورد قبول نیست و با مصلحت کودک در تضاد کامل است. برای ساماندهی این طیف، کودکان اتباع که بیشترین کودکان خیابانی ایران را تشکیل می‌دهند باید شناسایی و مشخص شود آیا مجوز حضور در ایران را دارند یا خیر.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه در سایر کشورها نیز از حضور کودکان در خیابان‌ها جلوگیری می‌شود، گفت: در همه کشورها اقشاری هستند که دچار مشکلات اقتصادی هستند اما نهادهای حمایتی باید توان مقابله با سوء استفاده از کودکان را داشته باشند.

وی بخش مهمی از اقداماتی که باید انجام شود را آگاه‌سازی جامعه در خصوص این کودکان اعلام کرد و گفت: باید اطلاع‌رسانی شود که کودکان خیابانی از گروه‌های متفاوتی هستند و مردم باید بدانند که آیا کمک‌هایی که به این کودکان می‌کنند به بهبود زندگی آنان منجر می‌شود یا خیر؟

زباله‌گردها ارباب دارند، پول به ارباب داده می‌شود

فرید در پاسخ به این سؤال که بهترین واکنش نسبت به این کودکان توسط مردم چیست؟ گفت: مردم از روی نگرانی به این کودکان کمک می‌کنند اما این کمک‌ها هیچ تغییری در زندگی آنها ایجاد نمی‌کند؛ چه معتقد باشیم یک خانواده نیازمند کودک خود را برای کار به خیابان فرستاده و پولی که به کودک داده می‌شود صرف خانواده کودک می‌شود و چه باور داشته باشیم این کودکان مورد سوء استفاده قرار گرفته، کرایه داده شده‌ و درآمدشان به جیب عده‌ای دیگر می‌رود. مثلاً زباله‌گردها ارباب دارند و پول به ارباب داده می‌شود، در هر دو صورت بهترین کار این است که مردم کمک‌هایشان را به سازمان‌های مردم‌نهاد خیریه و یا دولتی پرداخت کنند تا پول به راستی برای کمک به بچه‌ها مصرف شود به طوری که بتوانیم در آینده تغییر شرایط را در خیابان‌ها احساس کنیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون مردم به بچه‌ها کمک می‌کنند اما هیچ تغییری در زندگی و وضعیت آنان مشاهده نمی‌شود و هر روز همان بچه‌ها با همان وضعیت و لباس سرچهارراه‌ها حاضر می‌شوند، اظهار کرد: به همین دلیل و برای آگاه کردن مردم از اینکه چگونه به بچه‌های کار خیابان کمک کنند تا کمک‌هایشان نتایج مطلوبی داشته باشد، در حال طراحی پویشی برای آگاه‌سازی مردم و استفاده از مشارکت آنها هستیم تا همه در کنار این کودکان باشیم.

مسعودی‌فرید تأکید کرد: هدف سازمان و هدف شخصی من این است که کودکی به عنوان کودک کار در خیابان حضور نداشته باشد. اولویت نخست ما نیز کمک به کودکان است اما در کنار وظایف نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد، عموم مردم هم سهمی دارند و باید نظر آنها را برای مشارکت صحیح و حقیقی در کمک به این کودکان جلب کرد.

وی از نیاز به سیاست‌های مهاجرتی شفاف و عملیاتی سخن گفت و تصریح کرد: اداره اتباع به صورت عملیاتی وارد موضوع کودکان کار خیابان شود و منابع مالی به اندازه کافی در اختیار نهادهای حمایتی مانند بهزیستی قرار گیرد تا هم بچه‌های ایرانی را توانمند کنیم و هم از بچه‌های غیر ایرانی تا زمانی که در ایران هستند، حمایت شود.

کد خبر 12790

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد