اجرای طرح «پیشگیری از اعتیاد ویژه زنان و کودکان» در ۱۰۰۰ محله پرخطر

معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد برای زنان و کودکان در محله‌های پر خطر کشور گفت این طرح اکنون در ۵۰۰ محله پرخطر اجرا می‌شود و در سال آینده در ۱۰۰۰ محله اجرا خواهد شد.

فرید براتی سده در گفت‌وگو با پانا درباره اجرای طرح «پازک» در ۵۰۰ محله پرخطر با هدف پیشگیری از اعتیاد برای زنان و کودکان گفت: این طرح جزو طرح‌هایی است که اجرای آن بعد از حضور مسئولان در محضر مقام معظم رهبری با موضوع آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد آغاز شده است. مقام معظم رهبری دستور دادند گزارش‌هایی که داده می‌شود گزارش‌های معمول است و باید کارهای ویژه‌ای در این زمینه انجام شود. پس از آن در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر، مصوب و به دستگاه‌ها ابلاغ شد که باید کارهای خارق‌العاده‌ای در زمینه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد آغاز کنند.

وجود ۳ هزار محله پرخطر در کشور

معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در جلسه‌ با ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشنهاد دادیم در ۵۰۰ محله از محله‌های پر آسیب کشور که در مجموع ۳ هزار محله پر خطر در کشور داریم، طرحی را برای زنان و کودکان ساکن در این محله‌ها آغاز کنیم. آموزش‌های لازم در این محله‌ها ارائه شد. تیم‌های اجتماع محور ورود پیدا کردند.

تهیه شناسنامه آسیبی ۵۰۰ محله پر خطر

وی با اشاره به تهیه شناسنامه آسیبی محله‌های پر خطر گفت: در درجه اول شناسنامه آسیبی هر محله را به دقت آماده و تنظیم کردیم و در اختیار داریم. در این ۵۰۰ محله تمام آسیب‌ها مشخص شده است.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی با بیان اینکه تاکنون استقبال از طرح «پازک» خیلی خوب بوده است، بیان کرد: سال گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر اعتباری را در اختیار بهزیستی قرار داد و ما هم از محل اعتبارات بهزیستی، بودجه‌ای را برای اجرای طرح لحاظ کردیم و امسال هم اعتباری دیده شد اما هنوز اعتبارات تخصیص پیدا نکرده است. برای امسال ۹۰۰ میلیون تومان اختصاص پیدا کرد که کافی نیست و هنوز هم تخصیص نیافته است.

براتی سده خاطرنشان کرد: سال آینده پیشنهاد دادیم که اگر وزارت کشور (سازمان امور اجتماعی) از این طرح حمایت کند از آنجا که طرح «پازک» چند وجهی است، طرح فوق‌العاده‌ای است چون علاوه بر اینکه در مناطق پر حاشیه اجرا می‌شود، موضوع آن زنان و کودکان خانواده‌های آسیب‌پذیر است و سازمان‌های مردم نهاد هم مشارکت می‌کنند و طرح جامعی است.

معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: همچنین در نظر داریم این طرح را برای سال آینده در ۱۰۰۰ محله پر خطر انجام دهیم منتهی منابع محدود است و نیاز است که وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در زمینه تامین منابع همکاری کنند.

اولویت‌بندی آسیب‌های اجتماعی در محله‌های پر خطر

وی با اشاره به اولویت‌بندی آسیب‌های اجتماعی در محله‌های پر خطر گفت: آسیب‌های اجتماعی در این محله‌ها اولویت‌بندی شده است و می‌دانیم در این محله‌ها چه آسیب‌هایی وجود دارد اما تمرکز بر روی اعتیاد است و در کنار آن آسیب‌های دیگری هم شناسایی شده که روی آنها کار می‌کنیم. برای اولین بار می‌دانیم در محله‌های پرخطر چه مشکلاتی وجود دارد و اینکه مشکل اولیه آنها چیست و چه تعداد از خانواده‌ها درگیر هستند.

براتی سده درباره خروجی طرح «پازک» نیز گفت: موضوع اصلی این است که در درجه اول پیشگیری از اعتیاد را به زنان و کودکان آموزش دهیم چون در محله‌های مذکور اکثر این افراد یا همسرانشان درگیر اعتیاد هستند یا زندان هستند و گروه‌های پرخطری هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند، وقتی متوجه شدیم مشکل اجتماعی دارند و به حمایت نیاز دارند، آنها را به نهادهای حمایتی و متولی این موضوع ارجاع می‌دهیم.

کد خبر 12769

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد